$
כלכלה ומדיניות

הנסיכה של נתב”ג מקרטעת באירופה באשמת בואינג

ריאנאייר, אחת משלוש חברות הלואו קוסט הפופולריות בישראל, דיווחה על צניחה של 24% ברווחים ברבעון. לופטהנזה נוגסת בשוק הגרמני, הברקזיט פוגע בפעילות בבריטניה ולא ברור איך בואינג תפצה אותה על קרקוע ה־737 מקס

עדי ברק 09:4930.07.19

בשעה שישראלים רבים תרים אחר המבצע המשתלם ביותר לטיסות הקיץ והחגים, ריאנאייר, אחת מחברות הלואו קוסט שמשרתת אותם נאמנה, מפרסמת תוצאות מאכזבות לרבעון הפיסקלי הראשון של השנה. ברקע: תחרות צמודה מהצפוי עם חברות אירופיות, ירידה בביקושים בבריטניה וצי חסר בשל עיכובים בחזרה לפעילות של דגם בואינג 737 מקס, שקורקע לפני ארבעה חודשים.

 

 

ריאנאייר דיווחה אתמול על רווח לפני מס של 262.3 מיליון יורו ברבעון הפיסקלי הראשון של 2019, צניחה של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. על פי חברת המחקר Refinitiv, זוהי נפילה חדה באופן משמעותי בהשוואה לתחזיות האנליסטים, שצפו לחברת התעופה ירידה של 16%.

 

אף שהכנסות ריאנאייר צמחו באותה התקופה ב־11% ל־2.3 מיליארד יורו ותנועת הנוסעים עלתה גם היא באותו השיעור ל־42 מיליון נוסעים, האתגרים שעימם מתמודדת החברה כרסמו ברווחיה. בינתיים, בשוק הישראלי ממוצבת ריאנאייר כאחת משלוש חברות הלואו קוסט המובילות, אך לפופולריות הזו היתה השפעה מזערית על שורת הרווח.

 

מדו"ח פנימי של נתב"ג עולה כי בששת החודשים הראשונים של השנה זינק מספר הנוסעים דרך החברה והשדה ב־20.15% לעומת התקופה המקבילה ב־2018. בחודש יוני לבדו זינק מספר הנוסעים בריאנאייר העוברים בבן גוריון ב־42.4% ביחס לחודש יוני בשנה שעברה. לשם השוואה, מספר הנוסעים דרך בן גוריון באמצעות חברות הלואו קוסט וויזאייר ואיזיג'ט טיפס באותה העת ב־24.3% ו־18%, בהתאמה.

 

הנחות על כרטיסים

 

התחרות בשוק הגרמני, בעיקר מצד השחקנית המקומית לופטהנזה, הכבידה על ריאנאייר. חברת התעופה הגרמנית רכשה בשלהי 2017 את אייר־ברלין שקרסה, תמורת 210 מיליון יורו. לדברי מנכ"ל ריאנאייר מייקל או'לירי, המהלך איפשר ללופטהנזה להציע מחירים תחרותיים במיוחד. "היא מוכרת את התפוסה הזו מתחת למחירי עלות", טען אתמול עם פרסום תוצאות הרבעון.

 

חברת התעופה, שנמל הבית שלה נמצא בדבלין, אירלנד, מתמודדת עם קשיים גם בשוק הבריטי, שבו ניכרת אי־ודאות לקראת הברקזיט. "החששות מפני עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי השפיעו באופן שלילי על בטחון הצרכנים וההוצאה שלהם", הסביר או'לירי.

 

בניסיון למשוך נוסעים, ריאנאייר הורידה את מחיר כרטיסי הטיסה בשיעור ממוצע של 6%. מנגד, הכנסות החברה מתשלומים נוספים על מזוודות וארוחות צמחו ב־14% ופיצו באופן חלקי על ירידת מחירי כרטיסי הטיסה. ריאנאייר הצהירה כי התחזית לרווח אחרי מס עבור השנה כולה נותרה בעינה, בטווח שבין 750 מיליון יורו ל־950 מיליון יורו.

 

אנליסט מטעם חברת המחקר ברנשטיין אמר ל"פייננשל טיימס" כי אף שלהודעה על השארת תחזית הרווח באותה הרמה יש השפעה חיובית על מניית ריאנאייר, השוק האירופי לטיסות קצרות־טווח נותר סביבה מאתגרת לתמחור. זאת בהינתן התחרות הגוברת וההיחלשות בביקושים.

 

על פי הערכות בנק ההשקעות ברקליס, ברבעון הראשון של השנה צמח מספר המושבים במטוסים אירופיים ב־4.8%, פחות מהצפוי. עם זאת, חברות התעופה מתריעות כי גם עליה זו גדולה מדי ביחס למספר המושבים הדרוש כדי לענות על ביקושי הנוסעים.

 

רק בחודש שעבר פרסמה לופטהנזה אזהרת רווח, השנייה תוך חודשיים. בין השאר ציינה החברה את מחירי הדלק המאמירים כאחד הגורמים שמשכו מטה את התחזית. בדומה, גם ריאנאייר הזכירה את הוצאה זו כאחת הסיבות לפגיעה ברווחיה.

 

מצוקה נוספת של ריאנאייר היא העיכוב בחזרתם לפעולה של מטוסי בואינג 737 מקס, שקורקעו בעקבות ההתרסקות הקטלנית של מטוס מהדגם בשירות אתיופיאן איירליינס במרץ השנה. היתה זו התאונה הקטלנית השנייה תוך פחות מחצי שנה של אותו הדגם, כאשר שתיהן יחד גבו את חייהם של 346 נוסעים ואנשי צוות.

 

בעקבות התקריות הודיעו בזו אחר זו חברות תעופה כי הן מקפיאות את הטיסות של 737 מקס, עד לתיקון הליקויים ואישור הרגולטורים לרמת הבטיחות של המטוסים. נכון להיום בואינג מתכננת להחזיר את הדגם לכשירות עד סוף השנה.

 

פרט לקרקוע דגמי בואינג 737 מקס שכבר נמצאים בצי של ריאנאייר, החברה מצפה לעוד 135 מטוסים שהזמינה מהדגם טרם התאונות הקטלניות. חמישה מתוכם צפויים להימסר בסתיו הקרוב. כאמור, בכפוף לאישורים הרגולטוריים הדרושים. אתמול אמר או'לירי שריאנאייר עלולה להישאר בלי המטוסים שהזמינה, אפילו עד הקיץ הבא, במידה ובואינג לא "תתאפס על עצמה" ותבצע את השדרוגים ההכרחיים. בהתאם, חברת התעופה חתכה בחצי את תחזית צמיחת הנוסעים שלה לקיץ הבא, ל־3%.

ריאנאייר היא הלקוחה האירופית הגדולה ביותר של המקס, ונמצאת במגעים עם יצרנית המטוסים בנוגע לפיצוי על הקרקוע. סמנכ"ל הכספים של חברת התעופה ניאל סורוהאן אמר בראיון לאתר החדשות "יורו ניוז", כי עוד מוקדם לומר האם הפיצוי יגיע במזומנים או בהנחות על רכישת מטוסים עתידית.

 

מנכ"ל ריאנאייר מייקל או'לירי. אני מאשים מנכ"ל ריאנאייר מייקל או'לירי. אני מאשים צילום: בלומברג

 

אפקט בואינג

 

ריאנאייר אינה החברה היחידה הסובלת מקרקוע הבואינג 737 מקס, ששינה את שמו ל־737־8200 בניסיון למתגו מחדש. שלשום דיווח "הוול סטריט ג'ורנל" כי ארבעת החודשים שבהם הוקפאה פעילותו פוגעים בצמיחת חברות תעופה, מחבלים בלוחות זמנים ומחרבים רווחים.

 

כך למשל, חברת התעופה האמריקאית סאות'ווסט איירליינס, הלקוחה הגדולה ביותר של הדגם, הודיעה ביום חמישי כי תוך כמה חודשים תפסיק לטוס מנמל התעופה הבינלאומי ניוארק כדי לפצות על קרקוע הבואינג 737 מקס. בנוסף, האריכה החברה את ביטול הטיסות המתוכננות למטוסי הדגם עד 5 בינואר 2020. השפעה חריפה אף יותר נרשמת אצל חברות לואו קוסט מחוץ לארה"ב, שבונות על הדגם הצר והחסכוני בדלק.

 

דוגמה מובהקת לכך היא חברת הלואו קוסט פליי־דובאי. הלקוחה הגדולה ביותר של בואינג 737 מקס במזרח התיכון, עם 14 מטוסים בצי ועוד 251 שהוזמנו, ביטלה 17% מלוח הטיסות שלה מאז הקרקוע.

 

מצוקת חברות התעופה שלחה אותן הישר אל זרועותיה של איירבוס, המתחרה האירופית של בואינג. מוקדם יותר החודש דיווחה פליי־אדיל הסעודית על ביטול רכישת 30 מטוסי מקס, ותחת זאת חתמה על חוזה מול איירבוס לרכישת 30 מטוסים מהדגם המתחרה A320neo. גם פליי־דובאי מקיימת כעת מגעים למציאת חלופות למטוסי מקס שהזמינה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x