$
שוק ההון

אלקטריאון מצאה דרך להטעין את שווי המניה בת"א

מפתחת טכנולוגיית הכביש החכם הגיעה לשווי של 747 מיליון שקל; בלי הכנסות, עם קופת מזומנים דלה ופרויקט ניסיוני שהיא מקימה ללא תמורה בשבדיה; האם סוגיית המימון והמפגש עם מתחרות ענק יעירו אותה מהחלום

חזי שטרנליכט 07:4721.05.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

אלקטריאון וויירלס הודיעה שלשום (א') כי חתמה סוף סוף על הסכם עם ממשלת שבדיה להקמת מקטע כביש באורך 1.6 קילומטר, שעליו עתידה להיבחן הטכנולוגיה של החברה – כבישים שיטעינו באופן אלחוטי כלי רכב חשמליים. בשלב הראשון של הניסוי ייבחנו על הכביש שתקים אלקטריאון אוטובוס ומשאית חשמליים.


אחרי הדיווח חתמה מניית אלקטריאון את המסחר בעלייה מזערית, אבל אתמול היא כבר קרסה ב־7%.

חרף הקריסה, מאז מוזגה אלקטריאון לתוך השלד הבורסאי של ביומדיקס במרץ 2018, היא הספיקה לזנק בשיעור של 370%, לשווי של 747 מיליון שקל. מדובר בנתון כמעט דמיוני, ומעורר הרבה סימני שאלה, בעיקר כאשר מדובר בחברה ללא הכנסות.

הנכס היחיד של אלקטריאון הוא הטכנולוגיה שהיא מפתחת, תשתית סלילים ייחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית להנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה. הפיתוח אמור לאפשר טווח כמעט בלתי מוגבל בנסיעה על התשתית של אלקטריאון ולייתר את הצורך בתשתית עמדות טעינה.

 

1. קופת המזומנים הדלה

את 2018 סיימה אלקטריאון בהפסד של 67.3 מיליון שקל, שרובו נבע מהוצאות הרישום למסחר. כחברה חדשה אלקטריאון זוכה להקלה והיא מחוייבת לפרסם דו"חות כספיים רק פעמיים בשנה, כך שהנתונים האחרונים שפרסמה נוגעים לסוף 2018, שבה לא רשמה הכנסות והוצאות המחקר והפיתוח עמדו על 11.3 מיליון שקל. חרף זאת, יו"ר ומנכ"ל החברה, אורן עזר, בטוח כי ביכולתה לצלוח את המשך הדרך גם בלי גיוסי הון נוספים. בנוסף, החברה מסוקרת על ידי פרוסט אנד סוליבאן שראו בזכייה במכרז "פוטנציאל כלכלי משמעותי" ונתנו למניית אלקטריאון מחיר יעד שאפתני של 101 שקל – פי 4 לעומת המחיר באנליזה הקודמת מתחילת השנה. אלקטריאון הוקמה על ידי עזר וחנן רומבק בדצמבר 2013, שכל אחד מהם מחזיק ב־18% מהחברה. שני המייסדים משכו ב־2018 שכר בעלות כוללת של 5 מיליון שקל, חצי מיליון שקל (כל אחד) כתגמול קבוע, ו־2 מיליון שקל כתגמול באופציות.

 

2. החוזה לא מבטיח כלום

ועדיין, לפי אלקטריאון, השלמת סלילת מקטע הכביש החכם בשבדיה צפויה להערכתה לארוך לא פחות משלוש שנים. כך שהחולמים על הפיתוחים העתידיים של החברה יצטרכו לקחת נשימה עמוקה. בנוסף, מקטע הכביש שיוקם בשבדיה הוא חלק מניסוי שגם לפי אלקטריאון אין ודאות שפיתוחו יושלם ומה יהיו התוצאות שלו. מקטע כביש זה הוא רק חלק ראשון בתוכנית הרבה יותר שאפתנית. אם הניסוי יוכתר בהצלחה, והטכנולוגיה של אלקטריאון תוכיח את עצמה, היא תוכל להתמודד בעתיד על המשך הפרויקט שמוערך ב־3 מיליארד דולר. כלומר, הצלחה במקטע הראשון לא מבטיחה זכייה במכרז לפרוייקט הגדול יותר, שיכלול סלילת כבישים חכמים באורך של 2,000 ק"מ. אחד התנאים להשתתפות במכרז העתידי והגדול הוא הוכחת יכולת פריסה של תשתית בתנאי חורף עד סוף 2019, ובהטענה של משאית חשמלית עם טריילר על כביש חכם עד מאי 2020. מדובר בהדגמות שתהיינה חייבות להיעשות על כביש ציבורי ולא בתנאי מעבדה, ואלקטריאון מעריכה כי הזכייה במכרז הנוכחי תסייע לה לעמוד בתנאים עבור המכרז הבא.

 

אלקטריאון אלקטריאון צילום: youtube

 

3. המתחרות מחכות בפינה

אלקטריאון זכתה במכרז הנוכחי תוך שהיא עוקפת את ענקית התחבורה הצרפתית אלסטום, שחברה למכרז עם וולוו השבדית. זהו הישג מרשים, בהינתן נתוני הפתיחה הצנועים שלה. אבל אם מסתמכים על הנתונים שאלקטריאון מספקת, שוק האנרגיה לטעינת רכבים חשמליים יגיע להוצאה שנתית של 1.1 טריליון דולר, והצפיפות בתחום צפויה להתגבר. לפי הערכת החברה, כל חברות טעינת הרכבים החשמליים, ואפילו חברות חשמל, צפויות להיכנס לתחום. וכך, במכרז הגדול, אלקטריאון תצטרך ככל הנראה להתמודד מול שחקניות אחרות בתחום, חלקן חברות ענק כמו אלסטום, סימנס, בוש, ויטרה (VITRA) הפינית וסיטק (SETEC) הסינית.

 

4. מימון המשך הפעילות

עלות השלמת הפרויקט מוערכת ב־45 מיליון שקל, כאשר 35 מיליון שקל יגיעו מממשלת שבדיה. ההפרש, 10 מיליון שקל, יגיע בדמות הענקת שירותים שווי כסף, בהם מתן משרדים לחברה־הבת בשבדיה ושירותי הסעה. פרויקט מוביל כזה שממומן על ידי המזמין הוא הישג לחברה. אך צריך להביא בחשבון שכשמדובר בחברה שמפתחת טכנולוגיה עם מעט מזומנים בקופה, סוגיית המשך מימון הפעילות תצוץ בוודאי בהמשך הדרך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x