$
הכסף

סך ההלוואות לרכישת רכב בבנקים ובחברות אשראי צנח זה הרבעון הרביעי ברציפות

תוך שנה נחתך תיק האשראי לרכבים בחברות כרטיסי האשראי בכמעט 18% והסתכם בסוף 2018 ב-1.83 מיליארד שקל בלבד; הסיבה: עלייה באשראי לכל מטרה, הרווחי יותר; הבנקים צמצמו גם הם את הפעילות אך בשיעור מתון יותר של כ-6% ל-10.8 מיליארד שקל

רחלי בינדמן 13:3728.04.19

הצטרפו לעדכונים שוטפים בערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

 

הבנקים וחברות כרטיסי האשראי ממשיכים לברוח מתחום ההלוואות לרכבים, שאינו אטרקטיבי מבחינתם.


מנתוני בנק ישראל עולה כי היקף האשראי לרכישת רכבים שניתן על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי עמד בסוף 2018 על 12.6 מיליארד שקל – 7.8% פחות מהנתון המקביל בסוף 2017. הנתונים, שהתפרסמו בשבוע האחרון, מראים ירידה של 2.5% בהשוואה לרבעון הקודם, המסכמת ירידה רצופה של חמישה רבעונים. שיא היקף האשראי לרכישת רכבים היה 13.7 מיליארד שקל בסוף 2017.

ההלוואות לרכישת רכב אינן אטרקטיביות עבור הגופים, כיוון שמדובר בהלוואות עם ריבית מאד נמוכה על רקע הבטוחה בדמות הרכב של 2%-4% ולכן פחות משתלמות מהלוואות צרכניות שבהן אין בטוחה, וכן על רקע האזהרות של בנק ישראל על עלייה בסיכון של הלוואות אלה.

         

מכוניות בנמל אילת מכוניות בנמל אילת צילום: יאיר שגיא

     

 

במערכת הבנקאית עמד סך האשראי לרכבים על 10.79 מיליארד שקל - 5.9% פחות מלפני שנה ו-2.28% לעומת הרבעון השלישי. בחברות כרטיסי האשראי הסתכם סך האשראי לרכבים נכון לסוף 2018 ב-1.83 מיליארד שקל - 17.7% פחות מלפני שנה ו-4.3% לעומת הרבעון השלישי. 

חברות כרטיסי האשראי מובילות את מגמת הירידה, כשהבולטת שבהן היא מקס (לשעבר לאומי קארד), שבשנה האחרונה הורידה חזק את הרגל מגז ההלוואות בתחום הרכבים בשל הריבית הנמוכה של הלוואות אלו המגובות בבטוחה לטובת הגדלת הלוואות צרכניות.

 

מי שקולט את הוואקום הזה הן חברות האשראי החוץ בנקאיות, בדגש על מימון ישיר, שמסתערות על התחום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x