$
במה

הסטנד-אפ החדש של איימי שומר לא מצחיק מספיק

איימי שומר יודעת לירות בדיחות וולגריות, מבריקות וקורעות מצחוק. אבל הספיישל "Growing" (נטפליקס) על פאזת ההיריון שלה מציג בעיקר הומור עצל ושחוק

עמית קלינג 08:1825.03.19

איימי שומר התבגרה. מי שעשתה את הפריצה הקומית שלה עם פרסונה של נערת מסיבות שבורה להנאתה, שיכורה, פרועה ועם פה מטונף, היא כעת נשואה, בהיריון ראשון, כוכבת הוליוודית, בורגנית לאללה. סיבה טובה לצאת בספיישל סטנד־אפ חדש בנטפליקס בשם "Growing" — כפל משמעות שמתייחס לבטן ההיריונית שאיתה היא עולה לבמה, וגם לכאבי הגדילה שלה כאמנית. אבל אף ש"Growing" תופס את שומר בנקודה מעניינת בחיים ובקריירה שלה, הוא נותר בגדר מופע מפוספס עם כמה בדיחות טובות מאוד.

 

בספיישלים הקודמים של שומר היתה התחושה שהיא משחקת "Never" עם הקהל: זו היתה שורה דחוסה של וידויים פרועים, ואם לא צחקת מהבדיחה, היית אמור לצחוק מההלם שמישהי משתפת אותך בפרטים כל כך אינטימיים בטלוויזיה. אבל עכשיו הווידויים שלה, שמופנים בעיקר להיריון הקשה שעובר עליה, לא זוכים לטיפול קומי מעניין. ויותר מדי פעמים במופע האינטימיות של הווידוי, שגובלת במציצנות של ממש, באה על חשבון אבחנות ופאנצ'ים.

 

איימי שומר איימי שומר צילום: NETFLIX

 

אפילו כשיש לשומר סיפורים שאמורים להיות זהב קומי – למשל, איך היא נעצרה בהפגנה נגד השבעת ברט קוואנו, שהואשם באונס, לשופט בבית המשפט העליון – הסיפור מתסמס ונגמר בפאנץ' מהוסס על זה שהיא תוקעת הרבה חטיפים כי היא בהיריון. זה מרגיש עצל ולא אפוי. גם הרגע שבו היא מרימה את השמלה שלה ומראה לכולם את הפלסטר על הטבור שלה מרגיש כמו גימיק, שלא לומר קליקבייט (רוצים לראות את איימי שומר בהיריון? כנסו כנסו).

 

ההשתדרגות הפסיקה

 

הפספוס של שומר מצער, כי היא מסוגלת להרבה יותר. הספיישל הראשון שלה, “Mostly Sex Stuff”, היה מהיר ומדויק. תוכנית המערכונים שלה, “Inside Amy Schumer”, היתה מבדרת תמיד, לפרקים מבריקה ממש, והרחיבה את ההומור האופייני של שומר עם כתיבה סאטירית־אישית מעולה. אבל זה נראה שבמשך כבר שני ספיישלים בנטפליקס (אחרי “The Leather Special”, שהיה אפילו יותר חלש מהנוכחי) היא מנסה להתאים את הנוסחה הישנה לחיים החדשים שלה, ללא הצלחה ממשית והבנה שאולי הגיע הזמן להחליף נוסחה.

 

ובכל זאת שומר מפגינה במופע ניצוצות של הקומיקאית המבריקה שהיא יכולה להיות. בקטע הטוב ביותר במופע היא מספרת בכנות על בעלה, שאובחן בגיל מבוגר עם תסמונת אספרגר – שם היא יוצאת מהשטאנץ המוכר שלה לכיוונים חדשים ונהיית פתאום חדה, נוקבת ומקורית. שומר מצליחה לצחוק על האקסצנטריות של בעלה — ולהציק — ובו זמנית לדבר על התסמונת שלו ברגישות ובאהבה. הקטע עצמו עורר גל תגובות אוהדות מעמותות המסייעות לאנשים על הספקטרום בזכות שבירת הסטיגמות שבו, ושומר, שהתראיינה בנושא בתוכנית של סת' מאיירס, נהפכה בזכותו לנושאת דגל בתחום.

 

סילברמן היתה שם קודם

 

לזכותה של שומר ייאמר שלאורך כל הספיישל היא שומרת על אנרגיות גבוהות מאוד, וההומור הפיזי והנוכחות הבימתית שלה מעולים. אלא שכל אלה לא יכולים לפצות לאורך זמן על אבחנות קומיות שהן ברובן שטחיות או אפילו רדודות, על בדיחות שכמעט ונקטעות ועל קטעים ממוחזרים (היא עושה, למשל, קטע יחסית ארוך על שיער הערווה הפרוע של אמא שלה ואיך שזה זן נכחד. זה מוציא קולות של הפתעה מהקהל, שכנראה לא ראו קטע מאוד דומה ומוצלח בהרבה ב"We Are Miracles" של שרה סילברמן מלפני כמה שנים).

 

באגרוף יש מושג שנקרא "סנטר": ככל שמתאגרף יכול לספוג יותר מכות, כך הסנטר שלו חזק יותר. מתאגרף עם סנטר ברזל יסיים 15 סיבובים רצחניים כשהוא עומד על הרגליים. במובן הזה לשומר יש סנטר נהדר, אחד החזקים בביזנס. הבעיה היא שבמופע שלה לא היה פאנץ' אחד עם כוח של נוקאאוט אמיתי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x