$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

בזק גוררת את המדינה בשנתיים נוספות

בזק תוכל להחליף את המתג שלה, שיאפשר ליישם את הרפורמה בטלפון הקווי במלואה, רק בעוד למעלה משנתיים. הפתרון הזמני משאיר את היתרון בידיה

יואב סטולר 08:2331.07.18

הזמן שיידרש לבזק להחלפת מתג הטלפוניה לכזה שיאפשר את מימוש הרפורמה הסיטונאית במלואה בשוק הטלפון הקווי הוא כ־121 שבועות, כך נודע ל"כלכליסט". אם התחרות לא תתעכב שוב, היא אמורה לצאת לדרך כשש שנים לאחר החקיקה בנושא, וזאת למרות שלבזק היו כארבע שנים להיערך לכך. החלפת המתג, לטענת בזק, שהוא למעשה מערכת שאחראית על הטלפוניה, היא הכרחית כדי שהיא תוכל לקיים את התוכנית שהעביר ארדן ביושבו במשרד התקשורת עוד ב־2014, אבל זו לא התקדמה מאז. רק לפני כשבועיים נחשף כי בזק לא תעמוד בתאריך היעד של משרד התקשורת, אך כעת נחשף כי משך הזמן שיידרש לה הוא יותר משנתיים.

 

חוק מלפני ארבע שנים

 

בניגוד לקביעת משרד התקשורת בעבר, בזק עתידה שלא לקיים את המעבר לשוק הסיטונאי בטלפוניה באופן מלא. בכדי להימנע מעיצומים מצד הרגולטור קידמו בשיחות שהתקיימו עם המשרד את הפתרון הזמני בו בזק תציע את המחיר המוזל לתצורה הטכנולוגית הקיימת המכונה “ריסייל” עד להחלפת המתג. זאת בניגוד לקביעת מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, כי מודל הקבע שלפיו תיושם הרפורמה הוא המודל הראשוני שקבע ארדן — מודל ה"הולסייל" שמאפשר לחברות להציע מוצר שלם בתחום הטלפוניה הקווית ובמחיר תחרותי ביחס לשל בזק.

 

 

שר התקשורת איוב קרא ומנכ”לית בזק הפורשת סטלה הנדלר. תחרות אמיתית — רק ברבעון האחרון של 2020 שר התקשורת איוב קרא ומנכ”לית בזק הפורשת סטלה הנדלר. תחרות אמיתית — רק ברבעון האחרון של 2020 צילום: אוהד צויגנברג, ינאי יחיאל

 

למעשה, עם תחילת חודש אוגוסט תפר בזק את הוראת המשרד, כשהיא משתמשת באותה הטענה מלפני ארבע שנים לפיה החלפת המתג הקיים היא סוגיה שדורשת השקעה גדולה מאוד, הן מבחינת היקפי ההשקעה והן מבחינת הזמן שהיא נדרשת להשקיע בה. לפחות מבחינת סוגיית הזמן, ניתן לומר בבירור שחלפו כבר ארבע שנים מאז שאושרה הרפורמה לראשונה, אף שבדרך עתרה החברה לבג"ץ ונדחתה. בדרך קיבלה החברה גם תקופת ניסיון ממנכ"ל המשרד לשעבר, שלמה פילבר, שהפך לימים לעד מדינה ונחשד בפלילים. בתקופה זאת ניסו את מודל ה"ריסייל" על הטלפוניה הקווית, המאפשר לחברות כדוגמת סלקום ופרטנר לשווק את מוצר של בזק במחיר בלתי תחרותי שהביא לאפס מאמצי שיווק ואפס לקוחות.

 

מחר ייצא לדרך מתווה חלופי לרפורמה, שאמור להיות מיושם עד שהחברה למעשה תוכל לעבור לשיטת ה”הולסייל”. ההבדלים בין השיטות מהותיים לבזק, ולמעשה עבור החברה יש יתרון מובהק למכירת הטלפון הקווי באמצעות מודל ה”ריסייל” למשך כמה שיותר זמן. ה”ריסייל” חוסך לבזק את ההשקעה בהחלפת מערכת הטלפוניה ומעניק לה את השליטה במפרט. שירות ה”ריסייל” אמנם עולה יותר עבור בזק, אבל במסגרת המתווה הזמני שנקבע, בזק תמכור את השירות בתעריפי “הולסייל”. כך שלכאורה, אין לבזק שום אינטרס לקדם את המעבר למכירת טלפון בשיטה הקבועה בחוק — ”הולסייל”.

 

בעוד היא החלה בהכנות ליישום המתווה הזמני, כעת לבזק יידרשו עוד כשנתיים וארבעה חודשים ליישום הרפורמה במלואה. לפי זה, התאריך בו צפויה בזק להשלים את המהלך הוא ברבעון האחרון של 2020, אז ימלאו שש שנים לכינון הרפורמה בטלפוניה.

 

בזק לא תשלם על העיכוב

 

בימים אלו מבצעת בזק בדיקת מערכות ומנהלת שיחות בענייני הפעלת המודל הזמני. כך, כשהיא נותנת למתחרותיה להיכנס לשוק הקווי המסורתי כשהן הולכות עם ומרגישות בלי, המחיר שנקבע לחיבור קו בחודש ייפחת מ־16 שקל לשישה שקלים בלבד, ועלות דקת שיחה יוצאת יצנח גם כן, מ־1.6 אגורות ל־0.6 אגורות.

חברות התקשורת מצהירות כי הן מעוניינות להציע את שירות הטלפוניה בהתבסס על התשתית של בזק ויוכלו כעת להציע חלופה. זאת בהתחשב שבמסגרת המתווה תציע בזק גם את השירותים המשלימים לקו בהם שיחת ממתינה, שיחת ועידה, שיחה מזוהה, תא קולי ועוד גם כן עבור לקוחות המתחרות בתוספת תשלום, מה שנמנע מאלו לכאורה עד כה. ככל הנראה, על אף שבזק תפר את הוראת משרד התקשורת באחד באוגוסט, היא לא תיקנס על ההתמהמהות, כיוון שתחל בהפעלת המתווה הזמני החדש.

 

מבזק מסרו בתגובה: "אנחנו פועלים להחלפת המתג". ממשרד התקשורת נמסר: “בזק צריכה לספק את תיק השירות במתכונת שנקבעה החל מ־1 באוגוסט”.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x