• תפריט
מוזיקה

מלחין הקולנוע אלכסנדרה דספלה: "מוזיקה היא המאהבת שלי"

דספלה, זוכה האוסקר וממלחיני הקולנוע הגדולים בעולם מספר ל"כלכליסט" על הבייבי החדש שלו: אופרת חלל משוגעת ומרהיבה שביים לוק בסון, שהיא גם ההפקה היקרה בתולדות צרפת

אור סיגולי 09:1819.07.17

מבלי לנוח דקה במהלך עשר השנים האחרונות הפך אלכסנדרה דספלה (Alexandre Desplat) לאחד ממלחיני הקולנוע המחוזרים והעסוקים ביותר בעולם, והוא שומר על קצב חסר מנוחה של כארבעה סרטים בכל שנה.

 

"המוזיקה היא תשוקה שמלווה אותי מאז הילדות", הוא מסביר בשיחה עם "כלכליסט" את המוטיבציה לעבוד ללא הפסקה. "נדרשו לי הרבה שנים עד שהתחילו לפנות אליי הבמאים שאני מעריץ, אז אני לא מסוגל לסרב. מי יכול להגיד לא לרומן פולנסקי, לבניסיו דל טורו ולג'ורג' קלוני? בשלב הזה אני מקבל כל כך הרבה הצעות מרתקות, אז אמרתי, בסדר, אז לא יהיו לי חיים", הוא מתלוצץ, "המוזיקה היא המאהבת שלי. אני מכור אליה, לא יכול לחיות בלעדיה. אולי יום אחד אאט את הקצב, אבל זה לא המצב כרגע".

 

בסוף השבוע יוצא לבתי הקולנוע בארץ הסרט ה־133 שהלחין דספלה, "ולריאן ועיר אלף הכוכבים" בבימויו של לוק בסון ("לוסי", "האלמנט החמישי"). זו אופרת חלל משוגעת ומרהיבה, המבוססת על ספרי הקומיקס הפופולריים שכתבו פייר כריסטין וז'אן־קלוד מזיירה.

 

 

"ולריאן ועיר אלף הכוכבים". מהשבוע בבתי הקולנוע בישראל "ולריאן ועיר אלף הכוכבים". מהשבוע בבתי הקולנוע בישראל צילום: STX

 

 

במרכז הסרט ולריאן (דן דיהיין) ולורליין (קארה דלווין), שני סוכנים חשאיים בין־גלקטיים, שיוצאים לחשוף סוד אפל שנמצא בליבתה של עיר חללית שבה דרים כל תושבי הגלקסיה. "את הקומיקס קראתי בגיל ההתבגרות, ולכן כשלוק בסון הציע לי את התפקיד הייתי חייב להסכים", הוא אומר על מה ששכנע אותו להצטרף להפקה, "מלבד זאת, שמחתי על ההזדמנות לעבוד עם בסון מכיוון שהוא במאי שאוהב מוזיקה, והיא חלק חשוב מהסרטים שלו".

 

"ולריאן" הוא לא רק פרויקט החלומות של בסון, אלא גם ההפקה היקרה ביותר בתולדות צרפת, כך שגם מלחין מיומן כמו דספלה ניצב בפני אתגרים לא קלים. "בסון עבד עם מלחין קבוע בעבר, אז הייתי צריך לשכנע אותו שאני הבחירה הנכונה ולכתוב המון אופציות למוזיקה. הסרט מביא עולמות חדשים ולא מוכרים, והתפקיד שלי היה להוביל את הקהל דרכם. בסופו של דבר יש 98 דקות של מוזיקה בסרט".

 

דספלה נולד בפריז בשנת 1961 לאב צרפתי ולאמא יוונייה. כבר בילדותו החל להתעניין במוזיקה, לנגן בפסנתר, חליל וחצוצרה, ובתחילת שנות ה־20 שלו החליט להפוך למלחין לקולנוע. הסרט הראשון שעליו הוא חתום נעשה בשנת 1986, ואחרי שעבד עם מיטב במאי צרפת התחילו להגיע ההצעות מהוליווד.

 

 

אלכסנדרה דספלה בפעולה. "מי יכול לסרב לרומן פולנסקי וג'ורג' קלוני?" אלכסנדרה דספלה בפעולה. "מי יכול לסרב לרומן פולנסקי וג'ורג' קלוני?" צילום: Xavier FORCIOLI

 

 

"מוזיקה היא המאהבת שלי"

 

דספלה פרץ לתודעה כשהלחין מוזיקה ל"נערה עם עגיל פנינה" בשנת 2003, ומאז לקח חלק בכמות בלתי הגיונית של סרטים מצליחים, בהם זוכי האוסקר "נאום המלך" ו"ארגו", אבל גם "הסיפור המופלא של בנג'מין באטן", "גודזילה", "החיים הסודיים של חיות המחמד", "הנערה הדנית", "פלורנס פוסטר ג'נקינס" וגם "הארי פוטר" ו"דמדומים", וזו רשימה חלקית בלבד.

 

דספלה לא רק מלחין סרטי אוסקר, אלא גם מועמד בעצמו. אחרי שהפסיד אותו שבע פעמים, הוא לא היה אופטימי במיוחד כאשר ג'ולי אנדרוז פתחה את המעטפה עם שם הזוכה בקטגוריית המוזיקה המקורית הטובה ביותר לשנת 2014. הוא חשב שהסיכויים יהיו אף נמוכים מבדרך כלל, כי באותה השנה היה מועמד פעמיים, גם על "מלון גרנד בודפשט" וגם על "משחק החיקוי". "הייתי בטוח שזה יפגע בי כי הקולות יתפצלו בין שני הסרטים, אפילו לא באתי עם נאום מוכן".

 

להפתעתו, ג'ולי אנדרוז כן קראה בשמו (כזוכה על "בודפשט"), וכך נשבר רצף ההפסדים שלו. "ישבתי ליד אשתי והחיוך שלה בהכרזה היה מה שגרם לי להבין שזה אני", הוא נזכר. "לקבל את הפרס מג'ולי אנדרוז האהובה זה גם עניין די רציני. האוסקר זה עניין מאוד חשוב. מי שאומר אחרת, משקר".

 

 

הסרט "מלון גרנד בודפשט". סוף סוף אוסקר, לאחר שמונה מועמדויות הסרט "מלון גרנד בודפשט". סוף סוף אוסקר, לאחר שמונה מועמדויות צילום: Twentieth Century Fox Film Corporation

 

 

למצוא את האני הפנימי

 

בשביל דספלה עבודת ההלחנה היא שילוב של אינסטינקטים ותהליך חשיבה רציונלי. "אני מתחיל להלחין כאשר יש גרסה ראשונית של הסרט שאפשר לראות, ומשם הדברים מתחילים להגיע, מהתגובה הראשונית לסיפור ולתמונות. ההשפעות הן לא חיצוניות, אני אף פעם לא בודק מוזיקה מהתקופה או מחפש השראה בסרטים אחרים, כי זה עלול לחסום אותי. אני צריך למצוא את האני הפנימי שלי עם כל סרט מחדש. ב'ולריאן' הייתי צריך להביא בחשבון את הפסיכולוגיה של הדמויות ואת המבנה של הסרט ולהבין אילו חלקים ממני אני יכול לתת כדי להביע את עצמי. מכיוון שבשלב הזה של ההפקה כבר אין הרבה זמן, עבודת ההלחנה היא חלק קצר יחסית, והמוח מתרגל לקבל החלטות הכי מהר שאפשר. כאן הבמאי בדרך כלל נכנס לתמונה, עוזר לי לעשות את הבחירות הנכונות, ומחזיר אותי למסלול".

 

למרות הלחץ של לוח הזמנים בהפקת "ולריאן" החליט דספלה לרתום את התזמורת הפילהרמונית של רדיו צרפת להקלטה, דבר שמעולם לא נעשה לפני כן. "הגעתי אליהם דרך אשתי, שניגנה איתם, וזה היה מלחיץ מאוד, כי אם אתה עומד מול תזמורת בסדר הגודל הזה, שאף פעם לא הקליטה מוזיקה מקורית לסרט, כדאי מאוד שתדע מה אתה עושה".

 

להיות בראש של הקהל

 

דספלה מוכן לשתף בכמה דרכי חשיבה שלו. "אני צריך לשים את עצמי בראש של הקהל, להבין איך הוא יגיב ולנסות להדביק את חלקי הסרט יחד. כל זה בזמן שצריך לזכור שאסור שהמוזיקה תתפוס את תשומת הלב העיקרית, שהקהל ירגיש אותה אבל לא יהיה מודע אליה, לכן שם האינסטינקטים חשובים מאוד".

 

אפילו העבודה על אופרת החלל עתירת התקציב של בסון לא הצליחה להתיש את אלכסנדרה דספלה, ובשנה הקרובה הוא חתום על ארבעה סרטים נוספים, כך שסביר להניח שהאוסקר שבו זכה ב־2014 לא יהיה האחרון.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x