$
פרסום ושיווק

ברשות ההגבלים מתלבטים: מיזוג ניו־פארם ושופרסל או חיזוק סופר־פארם?

בסביבת רשות ההגבלים מעריכים כי בקשה מצד רשת המזון לרכוש את ניו־פארם תיבחן בחיוב במטרה לייצר תחרות בשוק הפארם חרף שליטתה בתחום המזון

נורית קדוש 08:3113.02.17

בסביבת רשות ההגבלים העסקיים מעריכים כי מכירת ניו־פארם לשופרסל תיבחן באווירה חיובית ולא תיפסל על הסף אם תגובש ותובא לאישורה, כך נודע ל"כלכליסט". אתמול הודיעה רשת המזון הגדולה בישראל כי היא בוחנת את רכישת רשת הפארם של המשביר לצרכן וכי פנתה לחברה בנושא. הצדדים לא קיימו פרה־רולינג וטרם פנו לרשות ההגבלים.

 

לפי ההערכות, חרף עוצמתה של שופרסל בשוק המזון ברשות נוטים לבחון בחיוב את אישור העסקה, תחת ההנחה כי החברה תוכל להוות גורם מחולל תחרות בשוק הפארם, המצוי בשליטתה של סופר־פארם של ליאון קופלר. עמדה זו שונה לחלוטין מזו שבה נקטה הרשות לפני 11 השנה, כששופרסל שהיתה אז בשליטת נוחי דנקנר, ביקשה לרכוש 50% מניו־פארם. התנאים שהציבה לעסקה הממונה על הגבלים דאז רונית קן פגעו באטרקטיביות העסקה עבור שופרסל והביאו אותה לוותר עליה.

סניף ניו פארם סניף ניו פארם

 

כעת אומרים גורמים בסביבת הרשות כי "שופרסל הוכיחה בשנים האחרונות כי יש ביכולתה לחולל תחרות בתחומים שמאז ומעולם נשלטו בידי גורמים עסקיים בודדים, כמו תחום החלב, החיתולים ותחליפי המזון לתינוקות. כשגורם כזה מוכן לבוא ולהשקיע כסף רב בכניסה לשוק שסובל מהיעדר תחרות, כמו הפארם, הדבר מצדיק בדיקה מחודשת. יחד עם זאת, מוקדם להעריך מה תהיה ההחלטה וברור לחלוטין שאם ינתן אישור, הדבר יהיה כרוך במגבלות".

 

בסביבת הרשות מוסיפים כי התחומים החופפים שבהם עוסקות שתי החברות הופכת את המיזוג למורכב ועשויה להאריך את בדיקתו. הבדיקה צפויה להתמקד בהשפעתה האפשרית על הצרכנים והספקים.

 

בסביבת שופרסל טוענים כי המגעים מול ניו־פארם נמצאים בשלבים ראשוניים מאוד וכי גובה העסקה טרם עלה לדיון. קיומה של העסקה דווח לבורסה על רקע כוונת החברה־האם של שופרסל אי.די.בי פתוח לגייס אגרות חוב. מצב זה מחייב את החברות־הבנות לחשוף גם מגעים ראשוניים או עסקאות נבחנות, כדי למנוע חשש כי הכסף גויס למטרה שלא נחשפה למשקיעים.

 

ריכוז הסחר בידי שופרסל ישפר את הרווחיות

 

סביר ששופרסל מזהה בניו־פארם הזדמנות על רקע המכירות הנמוכות למ"ר ותנאי הסחר הנחותים שמונעים ממנה להגיע לרווחיות. הדמיון הרב בין מגוון המוצרים של שתי הרשתות יאפשר לשופרסל לרכז את הסחר ולהשתמש בכוח הקנייה שלה כדי לנסות לשפר את הרווחיות הגולמית של רשת הפארם. כך, נוסף על שימוש ביכולות התפעול היעילות של שופרסל, המותג הפרטי החזק שלה ומועדון הלקוחות הגדול, מעריכה רשת המזון שתוכל להפוך את ניו־פארם למנוע צמיחה. זאת על אף הנטייה הבינלאומית של גופי הקמעונאות להתמקד בתחום הליבה שלהם.

 

אף שבסביבת שופרסל טוענים כי טרם דנו בנושא המחיר, נראה כי בפני הצדדים עומדות שתי אפשרויות: תשלום גבוה עבור ניו־פארם והזכות להתרחב, או לחילופין קבלתה בסכום נמוך מתוך שאיפה של המשביר לצרכן להפסיק את הדימום שהרשת מסבה לה. מחיר הרשת צפוי להיות מושפע גם מההון האנושי בה: בענף טוענים שהאיחוד התפעולי שמבצעת המשביר לצרכן בשנה האחרונה (ראו מסגרת) באמצעות ארגון מחדש ומיזוג משפטי בין ניו־פארם להמשביר לצרכן בתי כלבו הוביל לפליטתם מהחברה של המנהלים שהתמחו בתחום הפארם.

 

פעילות שופרסל בתחום מוצרי התינוקות תיבדק

 

ניסיונה של שופרסל שבשליטת דסק"ש של אדוארו אלשטיין לרכוש את ניו־פארם יוצא לדרך 11 שנים לאחר נסיונה של ענקית הקמעונאות לרכוש 50% מחברת הפארם ב־41 מיליון שקל בסוף 2005. אלא שחצי שנה לאחר ששופרסל הודיעה על כוונתה לבורסה היא נסוגה ממנה בשל התנאים שהציבה הממונה על הגבלים עסקיים דאז קן. התנגדות הממונה הושפעה בין היתר מהסמיכות לרכישת קלאבמרקט בידי שופרסל ומהתנגדותה הנמרצת של סופר־פארם לעסקה.

 

מאז התחלפו גם ראשי רשות ההגבלים וגם אנשי המקצוע בה. מסורתית חברות המבקשות לאשר להן מיזוג מנסות לצמצם ככל האפשר את השוק שאליו יש להתייחס בבחינת הבקשה, בעוד ברשות מבקשים להתייחס לשוק רחב ככל האפשר. בהתאם לכך, בשופרסל צפויים לטעון בפני הרשות כי יש לבחון את רכישת ניו־פארם ביחס לחולשתה בתחום הפארם ולאפשר לה את הרכישה. במקביל, ברשות צפויים להתעקש כי מדובר בשוק דומה או משיק לשוק המזון, ולכן יש להתייחס אליו כאל יחידה אחת.

שופרסל אינה פועלת בקטגוריית הוויטמינים והתרופות ופעילה חלקית בתחום הקוסמטיקה והטיפוח, שבו נתקלת סופר־פארם במתחרים אחרים. עם זאת, היא פעילה מאוד בקטגוריות מוצרי התינוקות והניקיון, כך שבדיקת רשות ההגבלים צפויה להתמקד בקטגוריה אלו.

 

זאת ועוד, בשנים האחרונות הקשיחה רשות ההגבלים את התייחסותה לתחרות אזורית והנושא אף זכה לפרק נפרד בחוק המזון. על רקע זה ייתכן שהרשות תטיל מגבלות כבדות מבעבר, אף שההערכות הן כי היא תסכים להתגמש בתחום התחרות הגיאוגרפית בניסיון לעורר תחרות בשוק הפארם הרדום.

 

בראיון שהעניק ל"כלכליסט" לפני כחודשיים הצהיר מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן על כוונת הרשת להעצים את פעילותה בתחום הפארם: "יש בשוק שחקן וחצי והגיע הזמן ששופרסל תתחרה בו באופן מסיבי. שקיפות המחירים שתחול כעת על הפארמים היא דרמה גדולה. אנחנו מודעים למחירים שלהם, עוקבים אחריהם וחותרים להורדת מחירי מוצרי הקוסמטיקה והטיפוח". הדיווח על בחינת העסקה מוכיח כי לא היה מדובר רק באיום אלא בכוונה ממשית.

 

רמי שביט: "שופרסל היא היחידה שיכולה להתחרות בסופר־פארם"

 

67 סניפיה של ניו־פארם הופכים אותה לרשת הפארם השנייה בגודלה בישראל, אך מתקשה להתחרות בסופר־פארם על יותר מ־200 סניפיה שנמצאים במיקומים עדיפים וכמעט בכל הקניונים. הערכת השווי שפורסמה לניו־פארם בדו"חות קבוצת המשביר 365 לשנת 2015 העניקה לה שווי של 129 מיליון שקל — 30% פחות מהשווי שניתן לה ב־2014. הרשת נמצאת בשליטת רמי שביט מאז 2007, ומאז 2014 הוא מנהל מגעים למכירתה. הגירעון בהון החוזר של החברה עומד נכון לסוף הרבעון השלישי של 2016 על 80 מיליון שקל.

 

מימין רמי שביט הבעלים של ה משביר לצרכן ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן מימין רמי שביט הבעלים של ה משביר לצרכן ומנכ"ל שופרסל איציק אברכהן צילום: אוראל כהן, עמית שעל

 

ניסיון הרכישה מצד שופרסל תופס את המשביר לצרכן באמצע הליך מיזוג ניו־פארם לתוכה. ב־2015 החלה המשביר בהליך של מיזוג תפעולי של ניו־פארם לתוך בתי הכלבו של המשביר במטרה לחסוך בעלויות. הליך זה, שכלל גם שינוי במבנה הארגוני וקיצוץ במשרות מקבילות, הושלם, והחברה החלה במיזוג משפטי וביצוע סינרגיה בין החברות. במקביל החל שביט להעביר את רשת הפארם לפעולה בזכיינות, והיא פועלת היום עם 18 סניפי בזכיינות. תוכניתו של שביט עד כה היתה להכפיל את הרשת בתוך שלוש שנים ולהגיע ל־100 סניפים.

 

תוכנית ההרחבה של שביט יצאה לדרך לאחר ששלושה ניסיונות למכירת ניו־פארם בשנים האחרונות לא יצאו לפועל. ב־2014 היה זה איש העסקים אלי אלעזרא שביקש לרכוש את הרשת ב־150 מיליון שקל, אך נסוג לפני החתימה על מזכר הבנות. חודשים ספורים לאחר מכן הודיעה המשביר כי היא עומדת למכור את הרשת ליאיר פיליפ ודב צימברג ב־ל-165 מיליון שקל. אך עסקה זו נדחתה מספר פעמים עד שבוטלה לאחר שפיליפ לא העמיד ביטחונות לבנקים. לאחר מכן היתה זו קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר שניהלה מו"מ לרכישת הרשת ב־150 מיליון שקל; אך לאחר שגם מגעים אלו לא הבשילו הודיע שביט על הורדת הרשת מהמדף ופנה לאסטרטגיית מיזוגה לתוך המשביר.

 

לטענתו, שביט אינו מתכוון לעצור את המיזוג וממשיך לפעול להרחבת הרשת בזכיינות והוא דוחה כל העת הצעות רכישה מגופים פיננסיים. עם זאת, אם רשות ההגבלים תאשר את מכירתה לשופרסל המשביר לא תהסס להיכנס למשא ומתן למכירתה. "שופרסל היא קמעונאי מכובד שאם ייכנס למו"מ הוא היחיד שיכול להתחרות בסופר פארם", מסר שביט ל"כלכליסט".

 

מיזוג שופרסל וניו־פארם יכניס את מובילת השוק סופר־פארם לעמדה לא צפויה. גם כיום היא מתחרה ברשתות השיווק ובעיקר בשופרסל, שהרחיבה לאחרונה את פעילותה לתחום הפארם, אבל מיזוג יאפשר לשופרסל להכניס את המותג הפרטי שלה גם לסניפי ניו־פארם. כיום כולל מותג זה בתחום הפארם מוצרים לתינוקות כחיתולים ותחליפי מזון לתינוקות, שכניסתם לסניפי ניו־פארם תעצים את התחרות במותג Life הפרטי של סופר־פארם.

 

אף שסופר־פארם לא מוגדרת כמונופול, היא בלי ספק הרשת הגדולה והדומיננטית בתחומה. היא מחזיקה בהסכמים היסטוריים שמעניקים לה יתרון רב בפריסת סניפים בקניונים ומחזיקה במותג עוצמתי שסייע לה למצב עצמה כחנויות עוגן למרכזים מסחריים. גודלה העצום מעניק לה כוח קנייה רב בקרב הספקים שניו־פארם לא מסוגלת להתחרות בו. מיזוג עם שופרסל עשוי להעניק לניו־פארם לראשונה יתרון עצום ברכש המלאי.

אורנה יפת

בטל שלח
    לכל התגובות
    x