$
פנאי

ד"ר נו באמת

דיאלוגים לא מלוטשים, עלילה נטולת השראה, והכי גרוע - אקשן לא מספיק מרגש. במקרה הטוב "ספקטר" הוא קדימון יקר לסרט ג'יימס בונד הבא

איתי לב 08:5008.11.15
אין לי הרבה מילים טובות לומר על "ספקטר". הסרט ה־24 בסדרת ג'יימס בונד אינו עומד בסטנדרטים שהציבו לו קודמיו. לאחר רצף של סרטים טובים ואחד מעולה ("סקייפול") הגיעה תורה של הירידה, והחדש של 007 בעייתי למדי. קצת כמו שיר הנושא של סם סמית' ("הכתובת על הקיר"), הוא אינו מתרומם.

 

סם מנדז, שביים גם את "סקייפול" ב־2012, שב לכיסא הבמאי ב"ספקטר". במיטב המסורת הקולנועית הוא בחר לצלם את הסרט על פילם 35 מ"מ — ואולי דווקא הבחירה הנוסטלגית הזאת היא שפגעה באיכות הצילום והפעלולים. ועם זה, אולי זה פשוט הסרט עצמו, מסצנת הפתיחה הלא משכנעת ועד סצנת הסיום, ובאמצע הרבה אקשן לא טוב מספיק.

 

בונד מדוכדך

 

ואולם לא רק האקשן מאכזב. גם העלילה נטולת השראה או תחכום, אבל איכשהו מצליחה להתפרש על פני כשעתיים וחצי: מעמדו של בונד (דניאל קרייג, בפעם הרביעית) בשירות הביון הבריטי מוסיף להתנדנד, והוא ממשיך במלחמתו האישית נגד כוחות האופל.

 

"ספקטר" קצת כמו שיר הנושא, גם הסרט אינו מתרומם "ספקטר" קצת כמו שיר הנושא, גם הסרט אינו מתרומם

 

בונד של "ספקטר" מגדיר את עצמו כרוצח שכיר, ורוב הזמן, כלומר בין התקפי החרמנות שלו, נראה מדוכדך ממצבו הקיומי. ואיך לא יהיה? הוא כמעט כל הזמן לבד, סובל מבעיית שתייה, אין לו חוג חברתי וחסרה לו ההתחככות בחוגים נוצצים ומסוכנים כלשהם, לבוש טוקסידו ועניבת פרפר, שהיתה אחד ממאפייני הסדרה בעבר. זה מסביר אולי, במשהו, גם את נטייתו ליפול לזרועותיה של כל נערה יפה בדרך.

 

לא מבריק

 

כוחו של בונד נבחן תמיד אל מול דמות הנבל בסרט. לתפקיד הנבל הראשי לוהק כריסטופר וולץ — "צייד היהודים" האנס לאנדה מ"ממזרים חסרי כבוד" של טרנטינו — אך נדמה שהוא אינו ממציא כאן דמות חדשה אלא חוזר על דמויות שכבר גילם בעבר. הדמות שלו נעדרת עומק, כך שאפילו הווידוי שלו לפני בונד על כך שהוא האחראי לכל מכאוביו אינו מרגש מספיק.

 

קרן האור של הסרט היא השחקנית לאה סדו ("כחול הוא הצבע העמוק ביותר"). החיבור שלה עם קרייג היה מוצלח וסיפק את הרגעים היותר יפים בסרט, מעטים ככל שהיו.

כל פרק בסדרת ג'יימס בונד הוא מסע חובק עולם אקזוטי ועתיר ממון (עלות הסרט עמדה על כ־300 מיליון דולר הפעם) שבו הכל מתנהל לפי מיטב כללי הטקס (או הפורמט). הפעם המסע העולמי שולח את בונד לאנגליה, איטליה, מרוקו, אוסטריה וטנג'יר. הלוקיישנים מרהיבים, הארכיטקטורה מעניינת, אך כאשר המסע מופרך, והתסריט — שאת הקרדיט עליו חולקים שבעה כותבים — לא מבריק דיו, גם זה לא עוזר.

 

כל זה עשוי להספיק לרבים מאלה שילכו לראות את הפרק החדש במותג הקולנועי הוותיק. מי שמצפים ל"סתם עוד סרט" ייהנו, ובכל זאת — אין סיבה אמיתית לראות סרט בעל דיאלוגים לא מלוטשים מספיק ומשחק ברמת שכנוע עצמי נמוך כל כך. הסרט הבא של ג'יימס בונד יהיה ה־25 בסדרה, חצי יובל. נקווה ש"ספקטר" הוא רק חימום לקראתו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x