$
פרסום ושיווק

זקוקים למגה־מהפך: הרווח התפעולי של מגה צנח ב־27%

קבוצת מגה היא היחידה שרשמה ירידה בהכנסות ב־2012 מבין רשתות המזון הציבוריות. הסניפים הקיימים שלה נחלשו, והיא התקשתה לייצר מכירות בסניפים החדשים שפתחה. גם מכירה של סניפים מפסידים לא שיפרה את הרווח השנתי

גיל קליאן 09:18 24.03.13

 

אם לא יהיו הפתעות בדו"חות טיב טעם שיפורסמו עד סוף החודש, נראה כי התואר "רשת הקמעונאות היחידה שרשמה ירידה בהכנסות ב־2012" מובטח לקבוצת מגה של דודי ויסמן. בניגוד לשאר הרשתות שפרסמו דו"חות עד כה, מגזר הקמעונאות בחברת האחזקות אלון רבוע כחול - שמשקף את פעילות הרשתות מגה בעיר, מגה בול, שפע שוק ועוד - הראה ירידה של 2.5% במכירות, שעמדו באותה שנה על כ־6.6 מיליארד שקל.

משמעותו המיידית של נתון זה היא שרשת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל אחרי שופרסל המשיכה לאבד גובה גם בשנה החולפת. מהלכים שביצעה כמו מכירה של סניפים מפסידים, בעיקר סניפי דיסקאונט גדולים, לא חוללו מהפך בתוצאות הרשת - והשפיעו רק על הרבעון האחרון. 2012 היא גם השנה האחרונה שבה הרשת היתה תחת ניהולו של זאב וורמברנד, כאשר מינואר היא תחת שרביטו של מוטי קרן, לשעבר מנכ"ל יוניליוור ישראל ובכיר בחברת מוצרי הצריכה העולמית.

 

צילום: אוראל כהן

 

השחיקה הגדולה מבין הרשתות בחנויות זהות

התוצאות השליליות של מגה מחלחלות למטה גם לסעיפי הרווח - כאשר במגה ניתן לראות גם את השחיקה הגדולה ביותר מבין הרשתות בנתון במכירות בחנויות הזהות. במגה היתה שחיקה של 2.2% בנתון זה, לעומת ירידה של 1.9% בשופרסל וקפיצה של 6.8% ברמי לוי. נתון זה נועד לספר את סיפורן של החנויות הוותיקות בכל רשת - ולנטרל את השפעת הסניפים החדשים על שורת המכירות. אחרי הכל, כאשר רשת פותחת סניף היא מגדילה מכירות, זה כמעט חוק טבע - ובמעמד התוצאות הכספיות מעניין יותר לראות מה קרה לחנויות שכבר פועלות בשטח. במגה מצב זה הוא העגום ביותר מבין הרשתות הציבוריות.

 

ירידה במכירות בחנויות זהות בשופרסל ומגה, לצד זינוק אצל רמי לוי ושחיקה פחותה יחסית בכמעט חינם עם עלייה קלה בוויקטורי, משקפת את המגמות שמשפיעות בשנים האחרונות על עולם הקמעונאות - ירידת קרנן של הרשתות הוותיקות ושל החנויות השכונתיות ומעבר לקניות ברשתות הדיסקאונט. אגב, גם דו"חות שופרסל חיזקו מגמה זו, כשחשפו כי גם בקמעונאית הגדולה בישראל שמפעילה עשרות רבות של חנויות שכונתיות, כ־80% מהמכירות מתבצעות ברשת הדיסקאונט.

 

נתוני המכירות למ"ר מראים מגמה כמעט זהה בכל השוק (למעט רמי לוי), שבה למעשה הרשתות מתקשות לייצר מכירות מכל מ"ר חדש שהן פותחות. היות שכל מ"ר שכזה הוא עוד חשמל, עוד ארנונה, עוד עובדים וכדומה - ככל שהרשתות מתפתחות יותר בלי לייצר מכירות מוגברות למ"ר הן בהכרח שוחקות רווחיות - שוב מגמה שנראתה בדו"חות השנתיים של כל הקמעונאים, לרבות לוי.

 

מנכ"ל מגה מוטי קרן
מנכ"ל מגה מוטי קרןצילום: שאול גולן

 

התכנון: למכור פעילות כפר השעשועים

בחטיבת הקמעונאות של אלון רבוע כחול נרשמה ב־2012 רווחיות תפעולית של 2% מהמכירות, לעומת 2.6% בשנת 2011. שחיקה דומה נצפתה כאמור אצל כל הקמעונאים ב־2012. הרווח התפעולי האבסולוטי ירד ב־27.2% להיקף של 129 מיליון שקל.

 

קרן לא ניצל את הדו"חות הכספיים כדי לחשוף מה התוכניות שלו כדי לייצר מהפך ברשת. בדו"חות צוין כי בשנה הקרובה בכוונת הרשת למכור את פעילות כפר השעשועים - עוד פעילות שנרכשה בעבר כדי לייצר סינרגיה עם עסקי המזון ולא צלחה בכך, אבל זה כבר הוצהר בדו"חות קודמים. כמו כן ציינו שם את היציאה מסניפים הפסדיים - אך סגירה ומכירה של סניפים היא לא ממש אסטרטגיה. כעת רק נותר לחכות ולראות מה קרן יעשה כדי להחזיר את הרשת למובילות בזירת המזון.

x