השורה התחתונה - זינוק בעלייה: המשבר לא עוצר את פורד
ניתוח שיחת הוועידה שניהל מנכ"ל ענקית הרכב האמריקאית עם המשקיעים לאחר פרסום דו"חות 2011 מלמד שמחירי המכוניות בעולם ישמרו השנה על יציבות ומחירי הסחורות ירשמו עלייה מתונה. כתבה שלישית בסדרה
שנת 2011 היתה השנה השלישית ברציפות שבה ענקית הרכב האמריקאית פורד הגדילה את נתח השוק שלה בארצות הברית. למעשה, הרבעון האחרון של 2011 הוא העשירי ברציפות שבו רשמה פורד רווח תפעולי. נתון זה אינו מובן מאליו לפורד, שנסחרת בוול סטריט בשווי שוק של כ־47 מיליארד דולר, מכיוון שפורד היא יצרנית הרכב האמריקאית היחידה שלא נזקקה לסיוע חירום מהממשל האמריקאי במשבר הגדול של 2008. יתרה מזאת, עיקר רווחיה של פורד ב־2011 נבע מפעילותה בצפון אמריקה.
מנכ"ל החברה אלן מולאיילי הסביר בשיחת הוועידה לאנליסטים ומשקיעים שניהל עם פרסום הדו"חות השנתיים איך זה קרה. "גם ב־2011 המשכנו להסתכל קדימה. השקענו בצמיחה עתידית בכלל ובייצור ליין חזק יותר של מוצרים בפרט. גם ב־2012 אני מעריך שנמשיך לשפר את הביזנס שלנו ולספק תוצאות יציבות ותזרים מזומנים איתן. עד 2015 נצליח להגיע ליעדים שהצבנו לעצמנו באמצע השנה שעברה".
סביבה תנודתית
מולאיילי מעריך ששיעור הצמיחה העולמי ב־2012 יסתכם ב־3%, וציין את המדיניות המוניטרית המרחיבה בכמה שווקים מרכזיים - סין, ברזיל, הודו, אינדונזיה, תאילנד וטורקיה - שתתמוך בפעילותה של פורד בהם ב־2012. "שיעור הצמיחה העולמי עדיין חיובי, ולכן אני מעריך שמחירי המכוניות ברמה הגלובלית יישארו לפחות ברמתם הנוכחית. הסביבה העסקית הגלובלית ב־2012 תהיה חיובית לתעשיית הרכב העולמית ותאפשר גם לנו לצמוח, בין היתר לאור הערכתי שמחירי הסחורות ירשמו עלייה לא מהותית בערכם", מסביר מולאיילי. הוא מעריך שב־2012 פורד תמכור כ־80 מיליון מכוניות בהשוואה ל־76 מיליון יחידות שמכרה ב־2011. "למרות זאת, מכיוון שהסביבה העסקית החיצונית שבה אנחנו פועלים תמשיך להיות תנודתית מאוד, אני מספק טווח מכירות של 75 עד 85 מיליון יחידות ל־2012 כולה, כשלהערכתי נהיה באמצע".
פילוח ההכנסות של 2011 מראה כי באירופה, שבה היה לפורד בסוף 2011 נתח שוק של 8.3%, היא רשמה הפסד מזערי של 27 מיליון דולר המשקף ירידה כללית בביקוש בסקטור הרכב ביבשת, מגמה שלא צפויה להשתנות ב־2012. "סקטור הרכב יסבול משיעור צמיחה נמוך ומאתגר באירופה. משבר החובות הריבוני משרה חוסר ודאות על היבשת ומציב מהמורות בפני הכלכלה הגלובלית", מזהיר מולאיילי.

"התנאים העסקיים ביבשת יהיו חלשים מאוד, ויושפעו בעיקר מחששם המוצדק של הצרכנים לגבי עתיד הכלכלה במדינה שבה הם חיים. בחלוקה פנימית נראה ביצועים טובים יותר במדינות מסוימות ובאחרות הרבה פחות, אולם אפשר לומר שבאירופה חלק מהמדינות כבר נמצא במיתון, אחרות על סף המיתון, ורק מספר בודד של מדינות הצליח להתחמק מהמשבר העולמי. לכן, באופן כללי אציין שתוכניות הצנע הפיסקאליות צפויות להכביד על הצמיחה ביבשת".
מולאיילי נותן טווח מכירות צפוי של 15–14 מיליון מכוניות שפורד תמכור באירופה ב־2012. לדבריו, פורד צפויה להשיק השנה ביבשת עשרה דגמים חדשים או משופרים של מכוניות. "באירופה אנחנו מתאימים את קצב הייצור לביקוש האמיתי", הוא אומר. "ב־2011 שילשנו את קצב הייצור שלנו כדי לשרת את השוק הרוסי שצפוי להיות בשנים הבאות השוק הגדול ביותר שלנו באירופה".

שיטפונות בתאילנד
משיחת הוועידה עולה כי באסיה רשמה פורד הפסד שנבע בעיקרו מפגעי הטבע. "הסיבה שמכרנו ב־2011 פחות מכוניות מהתחזית המוקדמת שלנו נובעת מביקוש נמוך יותר למכוניות מסחריות בסין כמו גם מההשפעה של השיטפונות בתאילנד שפגעה בקווי הייצור שלנו ועיכבה ייצור של לפחות 34 אלף מכוניות". עם זאת, מציין מולאיילי שהשווקים באסיה פאסיפיק צפויים לרשום גידול בביקוש. "ב־2011 בנינו בדרום־מזרח אסיה ארבעה מפעלים חדשים, ובמהלך 2012 נחנוך שבעה נוספים שנמצאים כעת בתהליך בנייה. כל זאת כדי לספק את הביקוש המקומי".
במבט קדימה, מולאיילי סבור שארה"ב - שכלכלתה תרשום להערכתו שיעור צמיחה של 2%–3% ב־2012 - תמשיך להיות מנוע הצמיחה העיקרי של פורד. "צפון אמריקה שבה יש לנו נתח שוק של 16.3%, היא ליבת הפעילות שלנו וב־2012 אף נרשום שיפור ברווחיות התפעולית שלנו בארה"ב", הוא מסכם. לדבריו, פורד צפויה למכור בארה"ב 13.5–14.5 מיליון יחידות בשנה הנוכחית, ובתוך כך לשלש את יכולת הייצור של מכוניות ידידותיות לסביבה מסדרת EcoBoost.

מולאיילי התייחס גם לפעילותה של פורד בדרום אמריקה, שבה היא רשמה ירידה של 13% בנפח הפעילות בשנת 2010. "התחרות במגזר הרכב בדרום אמריקה תמשיך להתעצם בשנים הקרובות לנוכח תוכניות לעיבוי הפעילות המקומית מצד כמה מתחרים שלנו, כמו גם לאור כניסתם הצפויה של כמה שחקנים חדשים לזירה", הוא אומר.
לדבריו, הפעילות של פורד בדרום אמריקה תשמור על יציבות בשנת 2012, וייתכן שרווחיותה עלולה להיפגע. "עד שנת 2014 ננסה לצמצם את הפגיעות שלנו על רקע שינוי הסביבה העסקית שבה אנו פועלים באמצעות הכנסת קו חדש של מוצרים לאמריקה הלטינית החל מהמחצית השנייה של 2012".


