$
כושר

מנכ"ל מותג הריצה סאקוני: "ריצה היא חוויה מנטלית"

דן בראש מסביר ל"כלכליסט" למה ריצה היא ספורט ששורד משברים כלכליים, וחולק את ההתרשמות שלו מהישראלים: "נדהמתי לראות את כמות האנשים שרצים על החוף"

קרן צור 10:0523.10.11

דן בראש, מנכ"ל סאקוני, אחד ממותגי הריצה המובילים בעולם, נחת בישראל לראשונה, 15 שנה לאחר שנחת כאן המותג. בשבוע שעבר הגיע בראש לביקור קצר של 24 שעות, שבמהלכו למד להכיר את השוק המקומי דרך הרגליים - הוא התרוצץ בין חנויות הספורט, והצטרף לעשרות הרצים שגודשים מדי בוקר את הטיילת בתל אביב.

 

"נדהמתי לראות את כמות האנשים שרצים על החוף: נשים וגברים, בדרגות כושר שונות, ובמגוון גילים רחב", מספר בראש, שהקפיד להציץ לנו בסוליות. "התרשמתי שמרבית הרצים בישראל כבר הבינו את חשיבות השימוש בנעלי ריצה מקצועיות. ראיתי כמה מותגי אופנה, אבל בעיקר מותגי ריצה מקצועיים".

 

איפה ישראל נמצאת בדירוג המכירות העולמי של סאקוני?

"המוצרים שלנו נמכרים כיום ב־75 מדינות, וישראל בהחלט נמצאת בעשירייה הפותחת. ב־2010 נמכרו כאן יותר מ־300 אלף נעלי ריצה של סאקוני".

 

באילו מדינות אנשים גילו את הריצה בשנים האחרונות?

"בספרד ובסקנדינביה, אבל יש עוד לא מעט מדינות שבעשור האחרון אימצו את הריצה. אני חושב שהעלייה במודעות לשמירה על אורח חיים בריא, שפעילות גופנית היא חלק בלתי נפרד ממנו, הביאה רבים לגלות את הריצה, שהיא ספורט זמין וזול יחסית, שלא דורש ציוד מיוחד מלבד נעליים טובות".

 

יש טענות שגם המיתון האחרון בארצות הברית תרם לקפיצה בפופלריות של הריצה.

"כן, כדי לרוץ לא צריך לשלם על מינוי בחדר כושר, ובתקופה לחוצה, אין כמו ריצה לשחרור מתחים. ריצה אינה ספורט טרנדי שמושפע ממשברים כלכליים - כשיש כסף וכשאין כסף אנשים רצים, ומי שרץ בעבר תמיד ירצה לחזור לזה".

 

רצים עוסקים בתחביב באופן כמעט כפייתי. מה הופך ריצה מספורט לדת?

"ריצה היא חוויה מנטלית ולא רק פיזית. במרץ האחרון השיקה סאקוני קמפיין תחת הסלוגן: Find Your Strong. ביקשנו מאנשים לספר מה מניע אותם לרוץ, וקיבלנו תשובות מדהימות: הרבה רצים גוללו סיפורים אישיים מרגשים, שכללו התמודדות עם מחלות ואסונות באמצעות החוזק המנטלי שאפשר לשאוב מריצה".

 

מה המוטיבציה שלך לרוץ?

"אני רץ בשביל הילדים שלי. אני בן 56, וריצה היא לא רק פעילות שיפה לבריאות, אלא גם טיפול אנטי אייג'יינג יעיל, שגורם לך להרגיש צעיר ונמרץ. בניגוד למרבית העובדים בסאקוני, אני לא רץ למרחקים ארוכים ואין לי עבר של ספורט תחרותי. אני רץ שלוש פעמים בשבוע, 5–7 ק"מ, כי זה הספורט היחיד שאני יכול להתחייב לו, והוא מתאים למי שמבלה את מרבית זמנו בנסיעות עבודה לחו"ל. אפשר לרוץ בכל מקום, ובכל שעה של היום, וזאת גם דרך נהדרת להכיר את העיר שאתה מבקר בה".

 

דן בראש. "אני בן 56, וריצה היא גם טיפול אנטי אייג'ינג" דן בראש. "אני בן 56, וריצה היא גם טיפול אנטי אייג'ינג" צילום: אוראל כהן

 

הנעליים מהירח

 

כשבראש לא מתעופף בין בירות העולם, הוא מתייצב מדי בוקר במשרדי סאקוני בבוסטון ומתמודד עם משימה לא קלה: להצעיד את המותג הוותיק, שהתחיל את דרכו ב־1898 כמפעל נעליים קטן בפנסילבניה, לעתיד טוב יותר. בדרכו למשרד, הוא חולף על פני מזכרת היסטורית - המגפיים מתוצרת סאקוני, שאיתם נחת ניל ארמסטרונג על הירח ב־1969 - שמוצגות לראווה בארון זכוכית.

 

כמה זמן נמשך תהליך הפיתוח של מוצרים חדשים?

"שנה וחצי לפחות. אם מפתחים טכנולוגיה ולא רק דגם חדש, זה לוקח עוד יותר זמן. אבל חידושים והמצאות זה מה שאנחנו יודעים לעשות: לכן אנחנו מחזיקים צוות מפתחים בארה"ב, שנעזרים במחקר של עשרות שנים, ומוצאים דרכים לייצר נעלי ריצה טובות וקלות יותר".

 

סאקוני אימצה בחום את טרנד הנעליים המינימלסטיות, שמדמות ריצה ברגליים יחפות.

"הטרנד הזה נולד בעקבות הספר 'Born to Run', שיצא לאור ב־2009, ועסק באנשי שבט אינדאני שרצים יחפים מרחקים ארוכים, כחלק מאורח החיים. הספר העלה טענה שריצה בנעליים מודרניות מפעילה עומס מוגבר על המפרקים, ובעקבותיו כל מותגי הריצה פיתחו נעליים שמדמות ריצה ברגליים יחפות. אנחנו השקנו משפחה של נעלי ריצה חדשות בקטגוריה, בדרגות שונות של משקל קל ועם בולמי זעזועים מופחתים".

 

הרבה רצים שעברו לנעליים מינימליסטיות בעקבות הבאז סבלו מכאבים. אולי מה שמתאים לאינדיאנים לא מתאים לרצים מערביים?

"הכאבים נובעים משימוש לא נכון - לנעליים מינימלסטיות צריך לעבור בהדרגה, וחשוב לזכור שהן לא תחליף לנעלי ריצה רגילות. הן מיועדות לאימונים משלימים, ומסייעות לחיזוק השרירים הקטנים של כף הרגל. בגרמניה כבר השקנו קמפיין שמחנך את הרצים להחזיק בארון שני זוגות נעליים: מינימלסטיות ורגילות".

 

גם את הישראלים בראש מתכוון לשכנע שכדאי להשקיע בנעליים מינימלסטיות, ובייחוד הורים לילדים עד גיל 5.

"ממחקרים שעשינו עלה כי נעליים עם תמיכה מופחתת, שלא משנות את התנועה הטבעית של כף הרגל, יעילות מאוד לילדים שכף רגלם עדיין מתעצבת. סאקוני השיקה לאחרונה קולקציה של נעליים לילדים, שמבוססת על הטכנולוגיה הזאת, והיא כבר עלתה על המדפים בישראל. ב־2012 נגיע למגוון של 32 דגמים במידות רוחב שונות".

 

מה טווח המחירים?

"230–400 שקל".

 

לא זול.

"אף פעם לא היינו זולים".

 

סאקוני: תחנות בזמן

 

1898. המפעל הראשון של סאקוני מוקם בכפר קטן בפנסילבניה. המפעל נקרא על שם הנהר האדיר שזורם בסמוך, שהילידים האינדיאנים מכנים Sock-a-Knee. משמעות השם: זרימת מים שוצפת.

 

1910. המפעל נרכש על ידי הייד תעשיות אתלטיק, חברה לייצור נעלי ספורט. סאקוני הופך למותג המרכזי שלה.

 

1969. ניל ארמסטרונג נוחת על הירח כשהוא נועל מגפי סאקוני, והמותג זוכה לחשיפה אדירה.

 

1980. החברה משיקה את הדגם הראשון של נעלי הריצה ללא שרוכים.

 

1987. החברה משיקה את נעלי ההליכה הראשונות שלה.

 

2005. סאקוני נרכשת על ידי Stride Rite Corporation, שבבעלותה מותגי ספורט גדולים נוספים.

 

2010. החברה משיקה את קולצקיית הנעליים המינימליסטיות Kinvara.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x