• תפריט
באזז ספטמבר 2011

מלון וולדורף אסטוריה ירושלים. היסטוריה, ופאר מודרני

מלון פאלאס ההיסטורי בירושלים יהפוך בקיץ 2012 לאחד המיזמים היוקרתיים ביותר בבירה. על השיפוץ אחראי יואל פייגין

יונת נחמני 14:2520.09.11

חזיתו המשתפצת של מלון פאלאס ההיסטורי, מרחק כמה מאות מטרים מחומת העיר העתיקה בירושלים, תהפוך בקיץ 2012 לפניו של אחד המיזמים היוקרתיים ביותר בבירה. החזית הזאת, בפינת הרחובות אגרון, המלך דוד וממילא, היא כל מה שנותר ממלון פאלאס המקורי; מאחוריה בונים האחים רייכמן, משפחת יזמים חרדים קנדים, מתחם מלון ומגורים מפואר, בהשקעה של כ־150 מיליון דולר.

 

מיקומו של המלון ומאפייניו נועדו לענות בין השאר על דרישותיו של קהל תיירים אמיד מהמגזרים הדתי והחרדי המבקרים בעיר הקודש. המלון מורכב מאגף היסטורי ומאחוריו אגף נוסף חדש, גבוה יותר, וביניהם חצר פנימית גדולה מקורה בזכוכית. שני האגפים יכללו 230 חדרים, מרכז כנסים, ספא ובריכות שחייה נפרדות לגברים ולנשים. את המלון תנהל רשת וולדורף אסטוריה, שזה יהיה המלון הראשון בניהולה בארץ. לצד המלון המתחם יכלול גם בניין של 30 דירות יוקרה, שמוקם על חורבות בית המכס הסמוך, ודייריו יוכלו ליהנות משירותי המלון.

 


 
מתחילת העבודות חלפו כחמש שנים; יותר ממחצית התקופה הוקדשה לחציבה וחפירה. עיצוב הפנים הופקד בידי סינאן קפדר, מעצב טורקי ידוע שאחראי לעיצוב מלון "ארבע העונות" באיסטנבול ומלונות יוקרה אחרים. בכך היתה סגירת מעגל, שכן הבניין המקורי שנבנה ב־1929 עוצב על ידי האדריכל הטורקי נחאס ביי. תכנון הרחבת המלון הופקד בידי משרד פייגין אדריכלים.

 

"מלון הוא מכונה שצריכה לעבוד", אומר אדריכל יואל פייגין, מבעלי המשרד. "זה קצת כמו מפעל: מבנה שצריך לתכנן בו כל פרט וכל חלל, גם באופן עיצובי וגם באופן פונקציונלי. יש צרכים שצריך לענות עליהם. כאן, למשל, נדרשו הפניות נכונות לחדרים, שיתאימו לחזית ההיסטורית של מלון פאלאס המקורי. חלוקת החדרים שלנו דומה מאוד לחלוקה ההיסטורית של המלון, ומי שייכנס למלון יחשוב שכך זה היה מאז ומעולם".

 

אז למה היה צורך להרוס את הבניין?

"הוא היה נטוש והרוס, ולא היו בו אלמנטים שיצדיקו שימור מלא. מה שנשאר מהפאר היה החזית לרחוב אגרון, שהיא לטעמי היפה בירושלים, ואולם הכניסה המפואר. את עיקר העבודה השקענו בה ובחלל הכניסה המקורי, שנאלצנו להרוס כדי לחפור את יסודות המלון, ואז בנינו מחדש ושחזרנו אחד לאחד, בתהליך שארך שנתיים. מבחינה הנדסית לא נעשה עוד פרויקט כזה בארץ: קיר החזית נתלה על כלונסאות, וחצבו ובנו מתחתיו. בזמן הזה השלמנו את תכנון שאר חלקי בית המלון. 

 

"בעבודה האדריכלית יש פינג פונג בין היזם לאדריכל. כאן היזמים נתנו חבל ארוך. היה להם חשוב, למשל, שחזית בניין המגורים תהיה בעלת אופי מסורתי יותר, ולנו היה חשוב שבמלון יהיה הבדל בין העורף החדש לחזית ההיסטורית. בדקנו אלטרנטיבות רבות ובסוף מצאנו את זאת שהיתה טובה לכולם: לבניין המגורים בנייה עם אופי מסורתי וקווים נקיים, ולחזית האגף החדש קווים מודרניים יותר, שיבדלו אותו מהאגף ההיסטורי.

 

"המטרה היתה לבנות את המלון הטוב ביותר בישראל, וזה מתבטא בהשקעה בגימור. העבודות שנעשו באבן ירושלמית למשל - אלמנט שהיה חשוב ליזמים - הן מאוד משוכללות, עם פרטי אבן מורכבים ועשירים. בחלונות אין שימוש באלומיניום, אלא בפרופילים מעץ, מה שיוצר שילוב מעניין בין האבן הבהירה לעץ הכהה".

 

 

מלון וולדורף אסטוריה, הדמיה מלון וולדורף אסטוריה, הדמיה

 

איך מתגבש אצלכם החזון שממנו נולד הבניין?

"הכל מתחיל אצל אבא שלי, יהודה, בשרטוטים של תוכנית. התפיסה הראשונית היא שלו, בקווים על נייר סקיצה. אחי דובי ואני מתמקדים יותר בצד הביצועי".

 

יואל פייגין: "הכל מתחיל אצל אבא שלי, יהודה, בתוכנית של חתך אופקי. התפיסה הראשונית היא שלו, בקווים על נייר סקיצה, והוא גם מלווה כל פרויקט. אחי דובי ואני עוסקים יותר בצד הביצועי"

 

פייגין אדריכלים. בראש המשרד עומדים יהודה פייגין ושני בניו, יואל ודב. המשרד מתמחה בבניית מלונות בארץ ובחו"ל, ובהם המלך שלמה והנסיכה באילת, חוות הברון בזכרון יעקב, דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב ואחרים. המשרד מתכנן כעת את מלון אורכיד־פאשה של האחים נקאש במתחם הקישלה ביפו, ואת פרויקט קמפינסקי, שיכלול מלון ולצדו מגדל מגורים, מצפון למגדל האופרה בתל אביב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x