$
פנאי

פתרון דיור לעיצוב

האגף החדש במוזיאון תל אביב יכיל גם חלל לעיצוב ואדריכלות, שיהווה במה חשובה ליוצרים בתחום. "כלכליסט" חושף את האמנים שיחנכו את החלל ושומע מהאוצרת על הכוונה להתמקד בעיצוב ישראלי ולקדם אותו

ניצן דבי 11:2904.09.11

על רקע מחאת האמנים הפלסטיים, ייפתח לקהל ב־2 בנובמבר האגף החדש של מוזיאון תל אביב לאמנות, ששטחו מסתכם ב־18 אלף מ"ר, פי שניים מגודלו הנוכחי. 55 מיליון דולר הושקעו באגף החדש, שנבנה כמעט בהיחבא במשך יותר מארבע שנים, מאחורי המוזיאון ובניין האופרה. בניין האגף החדש תוכנן על ידי האדריכל פרסטון סקוט כהן, בשיתוף האדריכל הישראלי עמית נמליך. האגף החדש נועד להיות בית לאמנות הישראלית לפי חזונו של פרופ' מרדכי עומר, המנכ"ל והאוצר הראשי של המוזיאון שמת השנה בשלבים האחרונים של הבנייה.

 

השינוי הגדול שמביא עמו האגף החדש, מעבר להבטחה לדיור קבע לאמנות הישראלית, הוא חלוקה מראש של הגלריות והחללים בבניין למחלקות השונות. החלטה זו אפשרה להתאים את בניית הגלריות לצרכים השונים של המחלקות - גודל, צורה וכמות האור הנדרשת.

 

אג'נדה עתידית

 

למחלקה לעיצוב ואדריכלות יוקדשו שלושה חללים בבניין החדש, החלטה שמדגישה את התעוררות מקצוע העיצוב בישראל. מוזיאון תל אביב לאמנות מצטרף לשאר הגופים שהחליטו להקצות לעיצוב שטחים קבועים. לדברי מאיה ויניצקי, האוצרת בפועל של המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון, "השינוי בלתי רגיל. עד היום כל המחלקות נכנסו לסבב הכללי של תערוכות המוזיאון, ועכשיו יש למחלקות חללי קבע". גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב בחולון, שנפתח לפני יותר משנה, מצטרפת להתרגשות הכללית: "פתיחת המוזיאון בחולון, השינוי במוזיאון ישראל ועכשיו הפתיחה של האגף החדש בתל אביב מתרחשים ברגע חשוב, רגע מאוד רך בחיים של תחום העיצוב. התברכנו לעבוד בזמן כזה, כיוון שמתאפשר לנו לעבוד במקום שאינו מקובע בתפיסה שלו".

 

מתוך "אקס ליבריס" של חנן דה לנגה מתוך "אקס ליבריס" של חנן דה לנגה צילום: אריאל קן

זה הזמן לבחון את האג'נדה שהמחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון תל אביב מתעתדת להציג בפנינו. לתערוכת הפתיחה של האגף החדש בחרה המחלקה להציג שניים מהמעצבים הבכירים והמובילים בארץ, חנן דה לנגה ויעקב קאופמן, ובנוסף לערוך תערוכה מחקרית של מבני המוזיאון. "עצם הבחירה בדה לנגה ובקאופמן", מסבירה ויניצקי, "מסמנת אופק שאנחנו שואפים אליו - קודם כל העיסוק המשמעותי בעיצוב ישראלי והרצון להציג את הבכירים שבמעצבים".

 

הבחירה של המחלקה לפתוח עם שלוש התערוכות הללו היא מעין "קלף בטוח", וכניסה רכה של המחלקה לבית הקבע החדש. דה לנגה וקאופמן מציגים נושאים שבהם עסקו בשנים האחרונות, ולאור היותם מעצבים ותיקים ופורצי דרך, העבודות ודאי יעניינו את הקהל. אך אולי זהו מהלך בטוח מדי עבור המחלקה - שתי התערוכות הראשונות בהחלט מרשימות, אך אינן חדשניות מבחינה אוצרותית. הבחירה בתערוכה השלישית נראית טבעית ונכונה, והצעד האמיץ יותר הוא המהלך שהובילה המחלקה עם מעצבים צעירים.

 

חופש אמיתי

 

קבוצת "ארבע וחמישה", שהקימו תשעה בוגרים טריים מבצלאל, יחד עם המעצבות הגרפיות גילה קפלן ונירית בנימיני, הוזמנה לעצב לאגף החדש פריטים ייחודיים המיועדים למכירה בחנות המוזיאון. מהלך זה מקדם את דור ההמשך של המעצבים בישראל ובנוסף מספק אפשרויות תעסוקה. צוות המוזיאון ליווה את המעצבים הצעירים משלב הסקיצות ועד שלב הגמר. "שמחנו והתרגשנו לקראת שיתוף הפעולה", מספרת נעם טבנקין, מעצבת בסטודיו ארבע וחמישה. "העבודה היתה מעניינת ומאתגרת, צוות המוזיאון גילה פתיחות ואפשר לנו חופש אמיתי בתהליך העיצוב, זה לא מובן מאליו בעבודה מול גופים גדולים". נקווה ששיתופי הפעולה בין מעצבים צעירים לבין המחלקה לעיצוב במוזיאון יסללו דרך גם למוסדות אחרים בארץ.

 

מאיה ויניצקי על רקע האגף החדש. "יהיה אפשר לראות תערוכה אחת שתפוזר על שנייים-שלושה חללים" מאיה ויניצקי על רקע האגף החדש. "יהיה אפשר לראות תערוכה אחת שתפוזר על שנייים-שלושה חללים" צילום: ענר גרין

 

כשבוחנים את חזון המחלקה חשוב להבין את הגבולות שבהם היא פועלת והמקום שממנו היא מגיעה. גאון מבקשת לעמוד על ההבדלים בין מוזיאון לעיצוב, כמו זה שבחולון, ובין מחלקה לעיצוב, הפועלת בתוך מוזיאון לאמנות. היא משווה את הפתיחה של המחלקה לעיצוב במוזיאון תל אביב למחלקה לעיצוב של מוזיאון המומה בניו יורק: "פאולה אנטונלי, האוצרת של המחלקה לעיצוב במומה זה 17 שנים, מספרת כי אנשים מגיעים למומה לא כדי לראות עיצוב, אלא כדי לראות אמנות. קודם כל זהו מוזיאון לאמנות, לכן תפקידה של אנטונלי הוא לעניין אותם, לדבר איתם ולגרום להם לצאת עם תובנה חדשה על תפקיד העיצוב בחיינו".

 

ההבדל בגישות בין מוזיאון לבין מחלקה בתוך מוזיאון משפיע על אופי התערוכות והמבקרים. ויניצקי טוענת שאחד היתרונות באצירת תערוכות המחלקה בחלל המוזיאון הוא גמישות החללים העומדים לרשותה. למחלקה שלוש גלריות נפרדות. כך, אפשר לאצור שלוש תערוכות שונות, או שתיים בחיבור שתי הגלריות הצמודות או אפילו לעשות תערוכה אחת שאוגדת את שלושת החללים. "זו תפיסה חדשנית במובן הזה שאפשר לראות תערוכה אחת שמפוזרת על שניים־שלושה חללים במוזיאון. הוורסטיליות הזאת היא משהו שלשמחתנו יהיה אפשר לעבוד איתו הלאה בתכנון התערוכות הבאות, הגודל שלהן, העניין שבהן".

 

"פתיחת הגלריות הנוספות מאפשרת להיכנס לתקופה מרגשת, סוערת, מלאה ורבגונית", מסכמת ויניצקי. יהיה מעניין לבחון את המהלכים הבאים של המחלקה באגף החדש: האם היא תצליח לבדל את עצמה, להשפיע, להביא רוח חדשה ולהשאיר את חותמה על עתיד העיצוב בישראל?

 

האמנים שיציגו ראשונים במחלקת העיצוב

 

1. חנן דה לנגה מציג ספרייה הנושאת את השם "אקס ליבריס" ומיועדת ל־18-15 אלף ספרים, עם מדפים המורכבים משולחנות ישנים מבצלאל. הספרייה הדו־צדדית מדמה שתי סופות הוריקן השואבות את הצופה לתוכן ובבסיסה מכלול הקשרים שבין אדם, ספרים ומקום.

 

2. יעקב קאופמן, העוסק מזה זמן במורפולוגיות, מציג את הפרויקט "לרוץ במעגלים". בעבודתו הוא בוחן את נושא העיגול, הטבעת והמעגל. בהיבט הצורני אלו מבנים עם תכנים של מכניקה, טופולוגיה של התחלה ושל סוף והם מציגים את תגובת החומר למבנה המעגלי.

 

3. "חמישה רגעים" היא תערוכה העוסקת במבנים של מוזיאון תל אביב לאמנות, מבית דיזנגוף ועד הבניין החדש. האוצרים הם האדריכלים ד"ר יעקב (יאשה) גרובמן ואריאל בלונדר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x