$
פנאי

פותחים את הספרים

לרגל פסטיבל הסופרים הבינלאומי כינס "כלכליסט" חמישה בכירים בענף הספרות הישראלי לדיון על עתיד השוק

מאיה נחום-שחל 11:2502.05.10

פסטיבל הסופרים הבינלאומי שייפתח היום במשכנות שאננים בירושלים יתקיים השנה בצל הדיונים לבדיקת חוק הסופרים והספרות. "כלכליסט" כינס את דב איכנולד, מנכ"ל הוצאת ידיעות ספרים, איריס מור, עורכת ראשית בהוצאת כתר, ירון סדן, מנכ"ל עם עובד, פרופ' עוזי שביט, מנכ"ל ועורך ראשי של הוצאת הקיבוץ המאוחד ספריית פועלים, ופרופ' נורית גרץ, סופרת וראש המחלקה לתרבות במכללת ספיר, כדי לבחון בעזרתם מה יקרה אם וכאשר ייכנס חוק הספרים לתוקפו. כיצד הם שורדים על רקע התחרות בין שתי רשתות הספרים הגדולות והמבצעים שהן מכתיבות? ואיך הם נערכים לנחיתת האייפד בישראל?

 

אם חוק הספרים אכן יעבור, כיצד הוא ישפיע על המבצעים?

דב איכנולד, מנכ"ל הוצאת ידיעות ספרים: "המבצעים אינם קשורים לחוק. הבעיה הגדולה והרעה החולה היא הבעלות הצולבת שבין הוצאות הספרים לרשת החנויות - הבעלות של צומת ספרים על כנרת, זמורה־ביתן, דביר ומודן - והחוק לא יפתור דבר". הבעיות ייפתרו כשיטפלו בבעלות הצולבת".

 

דב איכנולד, מנכ"ל הוצאת ידיעות ספרים דב איכנולד, מנכ"ל הוצאת ידיעות ספרים צילום: איציק בירן

 

איריס מור, עורכת ראשית בהוצאת כתר: "אני מניחה שימשיכו להיות מבצעים מצוינים, על ספרים לא חדשים, ואנשים שאוהבים שרוצים לקרוא גם אותם ייהנו מכך. אני מניחה שמחירי הספרים החדשים יירדו, מפני שלא יצטרכו להתחשב במבצעים".

 

ירון סדן, מנכ"ל עם עובד: "יהיו מבצעים, אך אני מקווה שיותר מתונים, שיחולו בעיקר על ספרים אחרי תקופת ההגנה (כלומר, שנה או שנה וחצי שבהן אסור להוריד ממחירם הקטלוגי), וזה יקל מבחינה כלכלית. התחרות תהיה בין המו"לים ולא בין הרשתות".

 

פרופ' עוזי שביט, מנכ"ל ועורך ראשי של הוצאת הקיבוץ המאוחד ספריית פועלים: "חוק הספרים בצורה זו או אחרת חיוני, כי היום ההשתוללות במבצעים היא נוראית, וזה בא על חשבון מה שהסופרים וההוצאות מקבלים. אם יהיו מבצעים מדי פעם על ספר חדש, הם יהיו מאוד מוגבלים, עד 20%. החוק יתקן את כל הנזקים של המצב הנוכחי".

 

איריס מור, עורכת ראשית בהוצאת כתר איריס מור, עורכת ראשית בהוצאת כתר צילום: יוסי צבקר

פרופ' נורית גרץ, סופרת וראש המחלקה לתרבות במכללת ספיר: "קודם כל תהיה הפרדה ברורה יותר בין גרביים לספרים, כי צריכה להיות הפרדה כזו. דבר שני, זה אולי ישפיע על השיקולים של מה להוציא ומה לא. דבר נוסף הוא שיהיה כבוד לא רק לצרכנות אלא גם לייצור, והיצרן יקבל את ההערכה גם מהבחינה הכלכלית".

 

מכירות הספרים בישראל שוברות שיאים מדי שנה. המצב הזה יימשך?

 

איכנולד: "בפירוש לא. 2009 היתה פחות טובה מ־2008 ובכל ההיבטים. מחירי הספרים לצרכן הולכים ופוחתים, והמסקנה היא שלא נשאר הרבה להשקיע בספר. מנסים ליצור באזז תקשורתי כאילו המחיר הזול מגדיל את המכירות. בסופו של דבר, ספר הוא מוצר זול".

 

סדן: "המספרים מוכיחים שאין עלייה בפדיון של הוצאות הספרים במהלך השנים. מעבר לכל החשבון, יש משמעות תרבותית עמוקה, כי אם מוכרים ארבעה ספרים ב־100 שקל המו"ל מקבל 15 שקל כולל מע"מ לספר, ונשאר לו מזה 13 שקל, שבהם אי אפשר לפרנס תעשייה איכותית".

 

פרופ' נורית גרץ, סופרת וראש המחלקה לתרבות במכללת ספיר פרופ' נורית גרץ, סופרת וראש המחלקה לתרבות במכללת ספיר

מור: "בחלק מההוצאות זה נכון, אולם בסופו של דבר זה פוגע בהוצאות הקטנות, ומכיוון שאני חושבת שצריכות להיות הוצאות קטנות, כי זה טוב לחיי התרבות, צר לי על זה. גם אם המכירות עלו אין ספק שההכנסות ירדו. וזה בעצם פוגע גם בסופר וגם בהוצאה".

 

שביט: "כללית, הנתונים שמוסרות הרשתות שנויים במחלוקת, ואין דברים רשמיים. 90% מהקונים קונים את מה שנמצא על השולחן, ולא בארונות. הפגיעה היא כמובן בספרים שלא נקנים בחנויות הגדולות, כמו קלאסיקה, שירה ועיון".

 

גרץ: "אני מאמינה ורוצה להאמין שהעלייה במכירות ספרים נובעת מהעניין הרב בספרות, כי בכל זאת, אף שאנחנו שקועים בין הולילנד לאיראן, יש בתרבות שלנו עניין בספר חדש שיצא. המכירות לא יירדו כי נצטרך להוסיף עוד 10 או 20 שקל לספר".

 

האם מהפכת הספרים הדיגיטליים והגעת האייפד לישראל ישנו את כללי המשחק בשוק?

 

איכנולד: "לא יודע אם זה האייפד או כל טכנולוגיה אחרת, אבל אין ספק שאנחנו הולכים לקראת שינוי. אני מאמין שתוך חמש שנים נראה שינויים מהותיים בהרגלי הקריאה, אבל אני מעריך שעדיין 75% יקראו ספרים מודפסים בעשור הבא. בכל מקרה, החוויה תישאר אותה חוויה. אנחנו מעבירים את כל הספרים לממד דיגיטלי, לכל פורמט שיתבקש. בסך הכל זה עשוי להגדיל את כמות הקוראים ומכירת הספרים".

 

מור: "בסופו של דבר כן, אבל אני לא יודעת כמה זמן זה ייקח. זה לא ישנה את השוק מהקצה אל הקצה בטווח הקרוב, אבל כמו שהמחשבים והאינטרנט שינו את חיינו, כך גם האייפד. אבל אם אנשים יקראו ספרים, מצדי שיקראו אותם על צב, מה שחשוב הוא התוכן. אנחנו הופכים את הספרים לנגישים לכל טכנולוגיה אלקטרונית, כי זה העתיד. הדבר הכי גרוע זה להגיד 'אנחנו לא ניכנע'".

 

סדן: "זה שינה מעט את כללי המשחק בענף, ויש להניח שזה ינגוס בספרים המודפסים, אבל אולי גם ירחיב את סך הביקוש. ככל שאנחנו מבינים, תפקידנו כמו"לים אולי ישתנה, אבל בסופו של דבר אנחנו ספקי תוכן. עוד מוקדם להספיד את התעשייה. כבר המרנו חלק מהספרים שלנו. אני מאמין שתפקידנו כהוצאה לא ישתנה, כי נושאי ההגהה, העריכה והבחירה עדיין רלבנטיים".

  

ירון סדן, מנכ"ל עם עובד ירון סדן, מנכ"ל עם עובד צילום: רותי סדן

שביט: "ברור שישנו, אבל לא יודעים באיזה קצב. קשה להעריך את זה, ואנחנו לומדים ממה שקורה בארה"ב. אחוז מסוים של הספרים לא יימכרו כמודפסים אלא במהדורות אלקטרוניות, אבל איזה אחוז - קשה מאוד להעריך כרגע.

אנו נערכים בזהירות, עוקבים אחרי הדברים ומכינים עצמנו לרגע. אני מניח שבהמשך נצטרך להחליט אילו ספרים יימכרו בצורה אלקטרונית".

 

גרץ: "אני לא מתמצאת בשוק, אבל אני לא מאלה שסוגדים לנייר, אם כבר אז לאבן. נפלא להחזיק אבן ולקרוא מה שחרוט עליה, אבל זה כבר עבר, זה לא קיים יותר. אני עצמי עושה חלק מהקריאה שלי באייפוד. אני קונה דיסקים עם מיטב הספרים, מטיילת ושומעת". (אל גרץ פנו בבקשה להוציא את ספרה האחרון, "על דעת עצמו" (בתמונה), והיא שוקלת זאת בימים אלה).

 

אלו מגמות ספרותיות צפויות בשנה הקרובה?

 

איכנולד: "יש שנים שראיתי שהפרוזה העברית נותנת את הטון, ויש שנים שהקהל מתעייף ועובר לתרגום, ולפעמים מארצות אזוטריות כמו שבדיה, נורבגיה או ספרד. אלה מגמות שאנחנו לא יכולים לנבא, כיוון שזה תלוי ביצירות שיהיו באותו זמן. אם עמוס עוז, מאיר שלו, דויד גרוסמן או א"ב יהושע יוציאו ספרים זה ייתן כמובן את הטון יותר. שוק הספרים חי, נושם ובועט. יש בשוק הזה הרבה מעבר לחשיבות כלכלית, יש כאן חשיבות תרבותית".

 

מור: "הספרות הישראלית חזקה מאוד כבר הרבה שנים, והיא תתחזק עוד ועוד, כי המקום שאנו חיים בו מספק ספרות מעניינת, ויש פה כישרונות גדולים. אני מקווה שאנשים יוכלו להתפרנס, לפחות חלקית, מכתיבת ספרים. אנחנו מאוד פתוחים לספרות עולם, ויש פה קהל קוראים טוב שאוהב ורוצה לקרוא, פתוח ואוהב ספרות איכותית כמו הרוקי מורקמי (בתמונה). רשימות רבי־המכר מלאות בספרות מופת, וזו מגמה שתמשיך".

 

סדן: "המגמה המדאיגה היא שבגלל מחירי הספרים והמידע הנגיש ברשת לא יהיו פרויקטים מו"ליים גדולים כמו פעם. כל הוצאות האנציקלופדיות, הלקסיקונים והמילונים ילכו וייעלמו, כי ההפקה שלהם יקרה מדי והמידע נגיש ברשת. גם פרויקטים נועזים ויוקרתיים בספרות ועיון יפחתו, ולמעשה כבר פוחתים, כי ב'ארבעה במאה' אי אפשר לעשות תרגומים קלאסיים של ספרים גדולים. אף אחד לא יחליט היום לתרגם את 'מלחמה ושלום' מחדש".

 

שביט: "כל הוצאה נערכת לכיוונים שהיא מפתחת במיוחד. החשש הכללי הוא שבעצם בגלל המצב הכלכלי והריכוזיות של הרשתות, הריכוזיות של הוצאות הספרים הולכת וגדלה. אלה שיש להן יתרונות מיוחדים, מצליחות לשרוד על חשבון ההוצאות האחרות. הקטנות לא מחזיקות מעמד והופכות להיות חלק מהגדולות, כדי ליהנות בין השאר מיתרונות שיווקיים".

 

גרץ: "המגמות שקיימות היום ילכו ויתרחבו, וזו הנטייה שלנו לתת ביטוי לכל מה שנקרא בחברה הישראלית, ולא רק מגזר צר של קיבוץ, תל אביב או חרדים. אלף פרחים פורחים היום בספרות - שואה, פלסטינים, ערבים, אדם בודד בשכונה, חברה שלמה. זה ילך ויתפתח בלי שום קשר לשוק. התגוונו והתרבו הכותבים, ולי יש כבר כמה תלמידים במחלקה לתרבות בספיר שהם סופרים לעתיד. אני קוראת אותם וזו ספרות".

 

רבי־המכר הבאים? הפרויקטים העתידיים של ההוצאות

 

ידיעות ספרים: פרויקט "עם הספר", המאגד את מיטב הפרוזה הישראלית, למשל "תרנגול כפרות" של אלי עמיר.

כתר: "חירות של רגע" - היומנים של וירג'יניה וולף בתרגום לעברית בפעם הראשונה; "רוח צפונית" - רומן אימיילים מאת דניאל גלטאואר.

 

עם עובד: "הבלתי נראה" - פול אוסטר; ספר ילדים חדש של מאיר שלו; רומנים חדשים מאת חיים באר, אלי עמיר ויעל הדיה.

 

הקיבוץ המאוחד ספריית פועלים: הכרך הרביעי של סדרת ספרי הנוער "דמדומים"; רומן חדש של א"ב יהושע; מהדורה חדשה של כל קטעי "הטור השביעי" של נתן אלתרמן ושני כרכים נוספים של שירי דוד אבידן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x