• תפריט
פנאי

מנכ"ל קרן הקולנוע: מיתון? לא אצלנו

אוסקר עוד אין לנו, אבל כתרי שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, מרוצה מהבאז המלווה היום כל סרט ישראלי בעולם. ל"כלכליסט" הוא מספר שהמיתון לא השפיע על התעשייה ולמה כדאי להשקיע בסרטים ישראליים

מאיה נחום שחל 12:0009.09.09

נדמה כי המשבר הכלכלי האחרון, שכבר בדרך החוצה, פסח על תעשיית הקולנוע הישראלי. 38.9 מיליון שקל הושקעו בקולנוע הישראלי בשנת 2008: 15.6 מיליון שקל מתוכם מקרן הקולנוע הישראלי, 13.8 מיליון שקל מחו"ל, 2.4 מיליון שקל מגופי השידור, 2.9 מיליון שקל מהשקעות פרטיות ו־4.2 מיליון שקל השקעת יוצרים.

 

"אחרי ההשקעה של הכסף הציבורי, שהגיעה השנה ל־40% מהתקציב (על פי החוק הכסף הציבורי יכול להוות עד 70% מתקציב ההשקעה בסרט), נמצאים המשקיעים הבינלאומיים, שהם קרנות הקולנוע, תחנות הטלוויזיה הזרות, סוכני מכירות בינלאומיים ומפיצים שרוכשים את הזכויות מראש כדי לרכוש את הזכות בבוא העת לייצג את הסרט ולמכור אותו בעולם", כך מסביר כתרי שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, את תהליך יצירת הסרטים "עג'מי", "לבנון" (שהוקרן אתמול בפסטיבל ונציה) ו"סיפור גדול", שלושה מחמשת המועמדים לפרס אופיר לסרט הטוב ביותר, בטקס שיערך ב־26 בספטמבר באודיטוריום חיפה, וינחו אבי קושניר ומוני מושונוב.

 

כתרי שחורי כתרי שחורי צילום: אוראל כהן

 

לדברי שחורי ההצלחה של הקולנוע הישראלי בחו"ל נובעת מכך שמדובר בקולנוע אישי מאוד. "הוא מבוסס מעט על יצירות ספרותיות ויותר על סיפורים ביוגרפיים המתמודדים עם פצע מדמם, כמו ב'אדמה משוגעת', 'ואלס עם באשיר' ו'היו לילות' של רוני ניניו, המועמד השנה. בעולם כמעט אין במאים שמתמודדים עם הסיפור האישי שלהם בצורה כזו".

 

2 מיליון כרטיסים

 

לצד הכבוד שזוכה לו הקולנוע הישראלי בעולם מתברר שמדובר בעסק לא רע בכלל. "מבחינת הצלחה כלכלית מצבנו טוב יותר משל שאר העולם. על כל עשרה סרטים שנעשים בעולם אחד מצליח כלכלית; אצלנו כל הסרטים הישראליים מכרו בשנתיים האחרונות כ־2 מיליון כרטיסים בקופות הקולנוע בעולם ונמכרו לתחנות הטלוויזיה", אומר שחורי. "'ביקור התזמורת' ו'ואלס עם באשיר' עדיין לא סיימו את חייהם המסחריים, וההכנסות שלהם הן כ־15 מיליון דולר, שמהם סוכני המכירות והמפיצים נהנים. זה ביזנס". אפיק הכנסה נוסף לסרטים הוא רכישת זכויות הצילום מחדש שלהם, כפי שקרה לאחרונה ל"סיפור גדול", שנמכר לחברה הפקה אמריקאית.

 

שחורי הגיע לקרן בתקופה שבה הקולנוע הישראלי נעלם מהמפה העולמית, אחרי יותר מ־25 שנה כמפיק וכבעלים של חברת בל פילם. לאחר תהליך הבראה והתחדשות של כשנה וחצי הרגיש שיש לנו מה להראות לעולם, והחל בפעולה מסיבית של חידוש הקשרים עם מנהלי הפסטיבלים הבינלאומיים, תחנות הטלוויזיה ומבקרי הקולנוע כדי לשדך בין יוצרים ישראלים לקולגות מחו"ל.

 

מתוך "ואלס עם באשיר" מתוך "ואלס עם באשיר"
מהו המודל העסקי של הקרן?

 

"תקציב ממוצע של הפקת סרט ישראלי הוא סביב מיליון דולר. ההשתתפות של הקרן היא השקעה לכל דבר, לא מענק ולא הלוואה רכה. אבל מאחר שאנחנו קרן ציבורית והמטרה שלנו היא לעודד את ענף הקולנוע בארץ, אנחנו מוותרים בממוצע על 60% מהשקעתנו בסרט. את האחוזים שאנו מוותרים עליהם אנחנו נותנים למפיק, לבמאי ולתסריטאי, והם מאפשרים למפיק לנסות ולמצוא משקיעים אחרים. אם הסרט מרוויח, ליוצרים ולמפיקים יש יכולת להחזיר מהר יותר את השקעתם".

 

"אולי אנשים פרטיים משקיעים פחות, אבל מבחינתנו זו היתה שנה מטורפת ומוצלחת לקולנוע הישראלי", אומר שחורי, המעודד מהחתימה על התקציב המחודש של חוק הקולנוע (67 מיליון שקל לחמש השנים הקרובות) ומשיתוף הפעולה עם הקולגות מעבר לים. דווקא גופי השידור המקומיים, המפחיתים מדי שנה את השקעתם, מרגיזים אותו. "לא יעלה על הדעת שערוצי הטלוויזיה הצרפתיים והגרמניים ישקיעו בקולנוע הישראלי יותר מרשת, קשת וחבורתם", אומר שחורי. "הם התחייבו על השקעה בנו כשהם ניגשו למכרז, והם בורחים מהמחויבות ומעדיפים להשקיע בסדרות ותוכניות. אנחנו חושבים שזה לא רק עסק טוב לזכיינים, זו גם מחויבות ערכית".

 

רוצים קומדיות

 

בין הפרויקטים החדשים שמקדמים את הקולנוע הישראלי בארץ אפשר למצוא את מפעל המנויים, מודל ששחורי פיתח במשך שלוש שנים, ולפיו מוקרנים סרטי טרום בכורה בפריפריה. בתקופה שבה בתי הקולנוע נסגרים בקצב מסחרר, לא מובן מאליו שהקולנוע מגיע עד הבית. נוסף על מתן מענה לציבור שוחרי הקולנוע המקומיים, ההקרנות הן מעין קבוצת מיקוד עבור המפיקים, המנצלים אותן לחלוקת דפי משוב המסייעים לבניית האסטרטגיה השיווקית.

 

אלה השוקדים בימים אלה על כתיבת תסריט ישמחו לדעת כי בקרן מצפים בכיליון עיניים דווקא לקומדיות ולסרטים המיועדים לילדים. "אני חושב שזה חלק מהמחויבות הציבורית שלנו, ואנחנו מחפשים להשקיע בסרט עלילתי לילדים כדי שההורים לא יצטרכו בכל חופש לגרור אותם רק לפסטיבלים". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x