$
אוכל

הבריטים נגד רפורמת מיסוי האלכוהול בישראל

הבריטים טוענים שרפורמת מיסוי האלכוהול מפלה את הוויסקי לרעה. השגריר עורך אירוע, ונשיא איגוד הוויסקי הסקוטי מגיע לחזק

גלי וולוצקי 09:5603.12.08

אין הרבה דברים שמוציאים את הבריטים קרי המזג משלוות רוחם. שיטת המיסוי הישראלית על הוויסקי הסקוטי, שתיכנס לתוקף ברגע שבו תסתיים הרפורמה במיסוי על משקאות אלכוהוליים, הצליחה לעשות את זה. ברגע שבו תושלם הרפורמה יופלה הוויסקי לרעה ביחס למשקאות אלכוהוליים אחרים - לטענת הבריטים, מס הקנייה שיוטל על וויסקי יהיה כפול מזה

סולט. שוק של 5.5 מיליון ליש"ט לשנה סולט. שוק של 5.5 מיליון ליש"ט לשנה

שיוטל על המשקאות האחרים. ביום חמישי הקרוב ייערך בבית שגריר בריטניה בישראל אירוע לטובת הורדת המיסוי על הוויסקי.

 

הנספח המסחרי של שגרירות בריטניה, ריצ'רד סולט, מסביר את מעורבות השגרירות: "הוויסקי מהווה רבע מהיצוא הבריטי בתחום המזון והמשקאות ונמכר ביותר מ־200 שווקים. הנספחות המסחרית פועלת במרץ כדי לקדם את יצוא הוויסקי ולדאוג שהוויסקי הסקוטי לא יופלה ביחס למשקאות אחרים".

 

שוק שגדל

 

בסקוטלנד פועלות כיום קרוב למאה מזקקות, המייצרות אלפי מותגי וויסקי סקוטי (סקוטש), והוויסקי הסקוטי מהווה כ־80% מכלל צריכת הוויסקי הישראלית. יבוא הוויסקי הסקוטי לישראל, אף שהוא נחשב זניח במונחים בינלאומיים ומוערך בכ־5.5 מיליון ליש"ט בשנה (כולל דיוטי פרי), חשוב לסקוטים עד כדי כך שנשיא איגוד הוויסקי הסקוטי, דיוויד וויליאמסון, יגיע לאירוע בכבודו ובעצמו כדי לנסות להשפיע על דעת הקהל הישראלית ולהוביל מהלך של שינוי שיטת המיסוי המפלה. "יצוא הוויסקי הסקוטי לישראל עולה בשנים האחרונות - רק בשנה החולפת הוא עלה בכ־3.5%. הצרכנים הישראלים ידענים ונלהבים, ואנחנו רואים בישראל שוק שיגדל", הוא מסביר את החשיבות שהוא מעניק לנושא. על האפליה בשיטת המיסוי הישראלית הוא אומר בנימוס בריטי אופייני: "אנחנו להוטים להבין מדוע הוויסקי הסקוטי ממוסה באופן לא הוגן ביחס למשקאות אלכוהוליים אחרים. אין ספק שהאפליה הזו אינה משרתת איש, ופחות מכל את הצרכנים". לדברי וויליאמסון, ארגון הסחר העולמי, שהתייחס לנושא, קבע בעבר כי כל המשקאות המיובאים והמקומיים צריכים לקבל יחס זהה מבחינת מס הקנייה.

בימים הקרובים ייפגש וויליאמסון עם גורמים ברשות המסים ובמשרד האוצר ויביע את המחאה הבריטית.

 

תגובת רשות המסים: "החלטת הפאנל ליישוב סכסוכים של ארגון הסחר העולמי, אשר קבעה כי יש להטיל מיסוי זהה על כלל האלכוהול, מהווה חלק בלתי נפרד ממכלול השיקולים לעניין הרפורמה. עקרונית, אין כוונה להפלות ברפורמה בין מוצרי אלכוהול שונים. רשות המסים מנהלת דיונים עם כל הגורמים הרלבנטיים למיסוי אלכוהול, ובכלל זה נציגים ממדינות שונות".

 

וויסקי סקוטי בישראל

 

לארץ מיובאים עשרות מותגי וויסקי סקוטי. שלושת הנמכרים ביותר כאן הם ג'וני ווקר אדום (בתמונה), גרנטס הרגיל ואולד קליפר.

 

בשוק הישראלי מהווים מותגי הבלנד וויסקי הידועים, כגון ג'וני ווקר, גרנטס, טיצ'רס ובלנטיין, כ־40% ממכירות הוויסקי (לא כולל מכירות בדיוטי פרי). כ־10%–15% מהשוק הם מותגי הפרימיום, הכוללים מותגי סינגל מאלט כמו גלנפידיך, גלנמורנג'י, מקאלן ובלנדים מיושנים יותר מ־12 שנה. שאר השוק מתחלק בין מותגים זולים יחסית, כמו אולד קליפר, וויט אנד מקיי וגלן סטיוארט.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x