$
הכסף

ניהול נכסים אישי לכל מיליונר

מספר המיליונרים בארץ גדל בהתמדה, וכך גם מספר החברות הישראליות המציעות להם ניהול נכסים אישי בשיטת ה-Family Office. "כלכליסט" בדק כיצד עובדת השיטה ולמה כדאי לשים לב לפני שבוחרים חברה כזו

רימונה פרקש 09:4311.08.08

על פי דו"ח העושר העולמי האחרון של בנק ההשקעות מריל לינץ', מספר המיליונרים בישראל זינק בשנה האחרונה ב־13.6% לעומת השנה שעברה והגיע ל־8,200 איש. מספר המולטי־מיליונרים צמח ב־12% והגיע ל־97. מדובר בקצב גידול כפול לעומת הקצב העולמי. בפועל, המספרים כנראה גבוהים אפילו יותר. מיליונר מוגדר בדו"ח כמי שמחזיק לפחות במיליון דולר נזילים, לא כולל השקעות בנדל"ן וללא כל התחייבות. מולטי־מיליונר הוא מי שיש בחשבונו לפחות 30 מיליון דולר. הצמיחה ברף העושר הולידה גם צמיחה במספר החברות שמציעות לאותם מיליונרים ניהול נכסים אישי בשיטת ה־Family Office.

 

מדובר בשיטה שפועלת בעולם זה מאה שנה אך שהגיעה לישראל רק בשנים האחרונות. כיום פועלות בישראל על פי השיטה שלוש חברות עיקריות. "כלכליסט" בדק למי מיועד שירות ה־Family Office, מדוע אנשים ברמות ניהול בכירות, שלהם ידע ומערכת ענפה של קשרים, צריכים את השירות הזה בכלל, איך השיטה עובדת, כמה זה עולה ומה חשוב לבדוק כשבוחרים חברה שתנהל את הנכסים.

 

למה צריך את זה בכלל

אנשי האלפיון העליון מגיעים רובם ככולם מדרגה ניהולית בכירה, ולהם ידע וניסיון בתחום העסקי, הם מוקפים באנשי מקצוע רבים ומקושרים עם גורמים בעלי השפעה במשק. מדוע אדם כזה צריך לשלם לעוד מנהל?

 

זמן - המשאב יקר ערך לבעל ההון. "אני תמיד אומר ללקוחות, אנחנו לא בהכרח יודעים לעשות את הדברים אחרת ממה שאתה היית עושה. השאלה היא אם יש לך זמן, רצון ופנאי להתעסק ביומיום עם ניהול הנכסים והכספים שלך", אומר אמיר גולן, שותף ב־Financial Guardian.

 

מנהל לכל מיליונר מנהל לכל מיליונר איור: יונתן וקסמן

 

ראייה כוללת ומיפוי של הנכסים והממון - "המיפוי עוזר לראות את כל התמונה ולהציף על פני השטח דברים שלא תמיד שמו לב אליהם", אומר אמיר אשל, מנכ"ל Financial Guardian Wealth Managment. לדבריו, "הראייה הכוללת מאפשרת חשיבה לטווח ארוך יותר תוך התחשבות במכלול הנתונים, ולא רק פתרונות והחלטות נקודתיים".

 

התייעלות בניהול החלטות - "אנשים שצברו נכסים עסוקים יותר בתהליכים שהובילו לצבירה ופחות בניהול שלהם. אי־ניהול החלטות עולה להם כסף, שמפוזר לעתים על פני אפיקי השקעה לא מתאימים. חלקם למשל מזניחים את הצד הפנסיוני, ולפעמים לא מטפלים באופן יעיל בנושא המס", אומר גדעון בן נון, מנכ"ל שקל אג'יו.

 

דאגה לדורות הבאים - התפיסה המרחבית של ניהול נכסים והון מביאה בחשבון גם את הדור הבא, וכוללת בין השאר כתיבת צוואה ויצירת חזון משפחתי. החזון המשפחתי ינסה להביא בחשבון את הצרכים העתידיים של המשפחה באמצעות השבחת ההון ושימור הקיים. "הרבה פעמים בדיקה של כל מיני נורות אזהרה על פני ציר הזמן יכולה להוביל להתנהלות אחרת בהווה", אומר בן נון.

 

כמו כן, כאשר מדובר בהיקף כל כך רחב ומורכב של נכסים והון, חשוב לבעל ההון להעביר את הדברים לדור הבא בדרך מסודרת וברורה ככל האפשר. יש משפחות שדור ההמשך לא תמיד מתעתד להמשיך בניהול העסק או שאין לו הכישורים לכך, לכן החלוקה והניהול האישי חשובים מאוד. בכמה מהמקרים יש צורך בטיפול משפטי מורכב יותר, למשל במקרה של ילד מוגבל במשפחה, בנישואים שניים או אם אחד הילדים כבר קיבל עזרה בעבר. הדאגה לפרטים אלו בהווה חוסכת הוצאות מיותרות במלחמות ירושה בעתיד.

 

מנהל לכל מיליונר מנהל לכל מיליונר

 

איך זה עובד

1. מיפוי הנכסים - בשלב הראשון מגדירים את מצבם הפיננסי של כלל הנכסים, עורכים היכרות אישית עם בעל ההון ומשפחתו, לומדים את טעמו האישי בנושא הסיכון, תפיסת העולם שלו, יכולת ההתנהלות שלו בהשקעות, והצרכים בהווה ובעתיד. שלב זה יכול לארוך כמה שבועות עד כמה חודשים ותלוי בתדירות הפגישות עם הלקוח ובהיקף ובמורכבות הנכסים וההון.

 

2. קביעת אסטרטגיה ניהולית - בשלב השני מתאימים את ציפיות הלקוח ומצבו למצב השווקים ומחליטים על רמת הסיכון, רמת הפיזור של הנכסים בארץ ובחו"ל ומזעור נזקים. לעתים נבחנת חלוקה של עוגת הנכסים מחדש. רוב החברות עובדות בשיטת הפירמידה: בבסיס הפירמידה מעמידים את הנכסים הפחות מסוכנים, ובקצה - נכסים שמביאים תשואה גבוהה יותר. בשקל אג'יו למשל מאמינים שהחלוקה של הנכסים בין הארץ לחו"ל צריכה להיות חצי או שליש מהנכסים בחו"ל והשאר בארץ. ב־Financial Guardian מאמינים בהשקעות לטווח ארוך, בעיקר באמצעות רכישות של תעודות סל ובניית מוצרים מובנים הנתפרים ללקוח ופיזור תיק ההשקעות בין מטבע ישראלי למטבעות זרים.

 

3. ניהול שוטף - תדירות הקשר עם הלקוח משתנה מחברה לחברה ומלקוח ללקוח. כמה מהמנהלים של החברות הללו דואגים לבצע בעצמם את הרכישות והפעולות. אחרים ממנים אנשי מקצוע ונותנים להם הנחיות באיזה אופן לנהל את ההשקעות. בכמה מהחברות הלקוח מקבל דו"ח שמציג תמונת מצב על נכסיו או חלקם. בחלק מהחברות אף מבצעים מחקרים כדי לדעת על מה להמליץ ללקוח.

 

כמה זה עולה

טווח העלויות נע בין 0.5% לבין 1.25% מהנכסים הנזילים. העמלה נגבית פעם ברבעון. כמה מהחברות מקבלות דמי תיווך או עמלת שיווק מהגופים הפיננסיים השונים על שיווק של מוצר פיננסי כזה או אחר ללקוח. לעומת זאת, יש חברות אחרות שבהן נעשה ניהול החלטות בלבד, ללא רכישה של מוצרים פיננסיים. בכל אופן, כדאי לוודא שגם אם נגבית עמלת שיווק - היא מדווחת או מועברת ישירות ללקוח כדי לשמור על שקיפות מלאה. רוב החברות פועלות באופן זה.

 

מה צריך לבדוק כשבוחרים חברת ניהול

1. בדקו את הניסיון והרקורד המקצועי של מנהלי החברה.

 

2. ודאו מהם השירותים שלהם אתם זכאים במסגרת הניהול הפיננסי, כגון טיפול בהעברות כספים, קשר עם מנהלי קופות גמל, תיקי השקעות, בנקים, בדיקת העמלות שגובים מכם הגופים השונים וניהול משא ומתן עם הגופים, בחינת דו"חות ועוד.

 

3. בדקו אילו תחומי התמחות מציעה החברה (ייעוץ משפטי, מיסוי, ראיית חשבון והשקעות) ואם שכר הטרחה על השירות נכלל במסגרת החבילה.

 

4. בדקו מה מידת המעורבות והדומיננטיות של הנאמן הפיננסי.

 

5. בדקו את אופן התגמול של הנאמן הפיננסי ואת רמת האובייקטיביות.

 

6. ודאו מה רמת הדיווח ואופן הדיווח, מה מכיל הדו"ח ומה תדירותו.

 

7. הסתמכו על המלצות.

 

8. בדקו מה מדיניות החברה באשר לרמת מעורבות הלקוח.

 

9. בדקו את רמת אבטחת המידע והסודיות לגבי פרטי נכסיכם.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x