• תפריט
פנאי

מחוץ לקופסה: ראיון עם התסריטאי גיורא חמיצר

האיש שמאחורי להיטי הילדים "האי" ו"השמינייה" ועכשיו גם מגיש השעשועון למבוגרים "השעון", הוא גם יזם טלוויזיה: "החוכמה היא לבנות מותג, ולא רק תוכנית טלוויזיה", הוא אומר לכלכליסט

תמר וילרפורט 09:0401.07.08

בזמן שהוא מחכה לראיון בקפה נואר בתל אביב, גיורא חמיצר יושב ומשרבט על דפדפת פשוטה רעיונות לקראת צילומי העונה השנייה של דרמת הילדים המצליחה של HOT "האי", שיחלו ביולי. רק הזיק הממזרי בעיניים עומד בניגוד לקרחת, שאיכשהו מזכירה שהוא כבר בן 37.

 

בניגוד לנטייה הרווחת של תסריטאים ומפתחי פורמטים להיות אנשי צללים, חמיצר הוא יזם טלוויזיה ויוצר עם ערוץ פתוח לקהל המעריצים. ב"ששטוס", הלהיט הראשון שלו שרץ מאז 1994 בערוץ הילדים, הוא הופיע על המסך, ועם "השמינייה" ו"האי" טרח והופיע ברחבי הארץ. מעריצי הסדרות מכירים אותו ועוצרים אותו ברחוב.

 

הוא מעורב גם במוצרים הנלווים של התוכניות שלו, אבל יש דברים שהם מעבר לשליטתו: מקוממת אותו למשל הידיעה שפורסמה בתחילת יוני, ולפיה שרי אריסון רכשה פרק של "האי" תמורת 100 אלף דולר, ובלבד שבנה יוכל להשתתף בו לצד שחקני הסדרה. "מדובר בסרט שאריסון מפיקה לבר המצווה של בנה, ואין לו קשר לסדרה", הוא אומר, "חוץ מהעובדה שישתתפו בו כמה מהשחקנים. לא ידעתי אם לצחוק או לבכות כשראיתי את הידיעה. אני לא מעורב, ולא הייתי עושה את זה. מגעילה אותי התופעה שאלו גיבורי התרבות שלנו, המיליונרים האלה, הדנקנרים והאריסונים. עצוב לי שילד יודע מיהי אריסון ולא מיהו דויד גרוסמן. בעיניי יש דברים יותר טובים וחשובים לבזבז עליהם 100 אלף דולר, למרות שהם היו תורמים מאוד לתקציב הסדרה".

 

שעומד על?

 

"לא מספיק. היום אני מצלם 20% ממה שיש לי בראש, וזה כשערוץ הילדים משקיע שני מיליון דולר בהפקת מקור בעונה, ומי מבטיח שזה יימשך".

 

שעשועון: קל ורווחי

לפני כשלושה שבועות עשה חמיצר צעד נוסף לחזית הבמה וצעד בכיוון עולם המבוגרים, והחל בהגשת השעשועון היומי "השעון", שאותו המציא עבור קשת. "השעון" היא תוכנית טריוויה רבת תשובות, שבה המתמודד זורק מקסימום תשובות לאוויר, ועם כל תשובה נכונה עולה סכום הזכייה, המתחיל באלף שקל לתשובה נכונה. השעשועון משודר על בסיס יומי, שלוש פעמים בשבוע (בימים ראשון־שלישי). חמיצר נהנה, לדבריו, מתגובות מצוינות, אבל הביקורות קטלו. "שעשועון בפרה־פריים לא דורש יותר מדי, ולא צריך שהוא יהיה טרנד, כי הזכיינית תמיד תשמח לפתרון זול", הוא מספר, "הוא מביא חצי מהרייטינג של תוכנית בפריים טיים, שעולה פי 6 או פי 10, כך שהמתמטיקה לטובתו".

 

אתה שולט בעולם התוכן של הילדים. מה פתאום מבוגרים?

 

"כדי לנסות משהו אחר. זה הדבר הכי מהיר שקרה לי. מרגע שהיה רעיון חברתי לקופרמן (המפיק גם את 'האי'), תוך שבועיים קשת אישרו פיילוט, התבחבשנו חודש-חודשיים וזהו, צילמנו 30 תוכניות. בכל יום צילום סיימנו 5-6 תוכניות. נהניתי בטירוף".

 

למה שעשועון למבוגרים ולא דרמה?

 

"שעשועון הוא קיצוניות הפוכה מדרמה. 'האי' נועד לטלטל, שיחשבו עליו. שעשועון זה חצי שעה וסבבה. אם אתה לא זוכר את החצי שעה הזאת, סימן שזה היה טוב. כשגרתי בארצות הברית ראיתי 'ג'פרדי' כל יום, מאות תוכניות, ואני לא זוכר כלום. גם הדבר הראשון שעשיתי ורץ עד היום הוא 'ששטוס', שעשועון לילדים".

 

והשאלה המתבקשת על הקשר לחידות של אבא, דן חמיצר?

 

"אין קשר. גדלתי עם אמא".

 

ומלכתחילה תכננת להגיש?

 

"לא. ניסינו לפנות למגישים אחרים, אבל אני כל כך מכיר את האופן שבו ערוץ 2 עובד - מצד אחד לא היה סיכוי להביא מנחה אלמוני. ערוץ 2 לא מטפח אלמונים; מצד שני, לפיילוט לשעשועון ברצועת הפרה־פריים לא מביאים טאלנט. אני הייתי ברירת המחדל. לא ידעתי אם אני רוצה או לא; עד היום הקריירה הטלוויזיונית שלי הסתכמה בכמה הופעות ב'ששטוס'. חוץ מזה, בגלל שזה שלי חשבתי שאם זה לא יצליח, לא יהיה לי את מי להאשים. פרדוקסלי שיש בזה הקלה. בסוף כל יום צילום חזרתי עם חיוך גדול. בשעשועון יש שליטה מטורפת בדרמה. זה פאן, זה אלתור, אין תסריט".

 

גיורא חמיצר גיורא חמיצר צילום: אבי הראל
לדעתך ינסו למכור את פורמט "השעון" לחו"ל?

 

"אני סומך על קשת. אני לא מבין בתחום הזה בכלל, ולשמחתי לא אני אריץ אותו".

 

מה לגבי מרצ'נדייז?

 

"כולם מחכים לראות אם זה יתפוס, ואז ודאי שיהיו נגזרות אחרות. באתר עובדים עכשיו על גרסת משחק אונליין. החוכמה היא ש'השעון', כמו 'השמינייה' ו'האי' לפניו, נבנה בתור מותג ולא רק כתוכנית טלוויזיה".

 

מדבקות וכובעים

חמיצר, כאמור, מעורב עד כמה שהוא יכול בתעשיית המרצ'נדייז הנלווית, ומאשר כל מדבקה או כובע. "הקו האדום שלי היה ליין הלבשה תחתונה שהיה פרחי ולא מתאים, ומשחק מחשב שלבסוף יצא בלי אישור ערוץ הילדים", הוא אומר. "עכשיו נמכר 'הספר האדום', שיצא חצי שנה אחרי ש'האי' ירדה, ללא כל יחסי ציבור, והוא מפתיע מאוד. הספר עוסק בתכנים של הסדרה, ויש בו דברים שלא נכנסו לעלילת הסדרה בגלל חוסר מקום. לקחנו סיכון שזה לא יעניין אף אחד, וזה מוצר ויראלי מדהים שעבר רק מפה לאוזן. ידענו שתהיה עוד עונה לסדרה והחלטנו לשמר את הבאז".

 

התעשרת מהמכירות?

 

חמיצר: "זה היה נכון אם היינו בחו"ל, שם הייתי עושה את הוני בעיקר מהמכירות הנלוות. בארץ המספרים לא מטורפים. זאת השלמת הכנסה, מקסימום משכורת 13. הרבה גופים גוזרים קופונים ומפוררים את העוגה לפירורים: HOT, חברת ההפקה, היוצר. לצערי הסדרה היא לא רכושי הבלעדי".

 

מה הפרויקט הבא?

 

"כרגע אני במגעים עם HOT על סדרת אימה למבוגרים. לא יומית, ובסדר גודל ישראלי זו תהיה סדרה מושקעת. זה לא כמו בארצות הברית, כשנותנים לך מיליון דולר לפרק. פה נותנים 100 אלף דולר ואתה מחפש פטנטים. ישראל היא מדינה של פיילוטים. לא במקרה 'בטיפול' יצאה מפה. בגלל זה נראה לי מגוחך שרוב התעשייה מתבססת על יבוא פורמטים. אותי מעניין להתעסק בפורמטים מקוריים. אני עובד גם על משהו עם קיציס ופרידמן, אבל עוד מוקדם לדבר".

 

תחזור לעולם הילדים?

 

"ברור לי שקהל טוב ונאמן כמו הילדים לא אמצא בחיים".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x