סגור
דאנס רפואה הפניה דסקטופ

ניתוח בלוטות יותרת התריס: טכנולוגיות חדשניות מאפשרות לקצר את משך הניתוח ולהפחית סיבוכים

הטכנולוגיות המתקדמות כוללות מצלמה ברזולוצייה גבוהה לזיהוי הבלוטה, הזרקת חומרים, וביצוע בדיקות מהירות לזיהוי פארא תירואיד הורמון

בלוטות יותרת התריס הן ארבע בלוטות קטנות צמודות לבלוטת התריס בצוואר, ותפקידן לווסת את רמת הסידן בדם ע"י הפרשת הורמון הפרתירואיד (PTH). כאשר משתבש מנגנון הויסות, לרוב בשל התפתחות אדנומה של בלוטת הפאראתירואיד, הבלוטה מפרישה את הורמון ה PTH ללא בקרה של רמת סידן בדם, וכך רמת הסידן בדם עולה.
לאורך זמן, תהליך זה עשוי לגרום לסיבוכים רבים ביניהם אוסטיאופורוזיס (בריחת סידן מהעצם), כאבים בעצמות, התפתחות של אבנים בדרכי השתן, דלקות בלבלב ויתר לחץ דם.
כאמור, ברוב במקרים ההפרעה נובעת בשל התפתחות אדנומה בבלוטה אחת, במיעוט המקרים - כל 4 הבלוטות מפתחות יתר פעילות - מצב הנקרא היפרפלסיה אשר לרוב משני להפרעת תפקוד כלייתית או לתסמונות גנטיות.
הצורך בניתוח וכריתת הבלוטה נקבע בהסתמך על שינויים בערכי הסידן והורמון ה PTH בבדיקות כימיה בדם ובשתן, או בהופעת סיבוכים כגון אבנים בדרכי השתן ואוסטאופורוזיס.
לפני טיפול ניתוחי מבצעים בדיקת אולטרסאונד צוואר ובדיקת מיפוי שמטרתן לאתר את הבלוטה המוגדלת.
1 צפייה בגלריה
ניתוח בלוטות יותרת התריס
ניתוח בלוטות יותרת התריס
צילום תיעוד מחדר ניתוח
(יח"צ)
במהלך הניתוח מאותרת ומוסרת הבלוטה המוגדלת בלבד. במידה וכל הבלוטות מוגדלות, המנתח/ת מסיר/ה 3 או 3.5 בלוטות כדי לאפשר לשארית הרקמה לתפקד כרגיל ובאופן תקין.
לאחרונה, הניתוח מבוצע בחתך זעיר פולשני בגודל כ- 3 ס"מ וממוקם, במידה וניתן, על גבי קפל עורי. דרך חתך זה מאתרים וכורתים את הבלוטה הפתולוגית הנשלחת לבדיקת פתולוג במהלך הניתוח לוודא כי הוצאנו את הבלוטה הפתולוגית.
בנוסף נערכת בדיקה מיידית של רמת הורמון ה- PTH המופרש מהבלוטות וכך ניתן לוודא כי הבלוטה הנכונה הוסרה בניתוח. הניתוח נחשב לבטוח בעיקר כשמבוצע במיומנות, סיבוכי הניתוח נדירים: בעיקר בפגיעה בעצבי מיתרי הקול וצרידות בשכיחות נדירה ביותר (פחות מ 1%).
בשנים האחרונות התפתחו טכנולוגיות חדשניות שמטרתן לקצר את משך הניתוח, לשפר את זיהוי הבלוטות המעורבות, ולהפחית סיכון לסיבוכים. מרביתן מתבססות על העובדה כי לבלוטות הפאראתירואיד יש יכולת אוטו-פלורסנטית וכאשר מאירים עליהן באור מקטב הן בולטות על מסך המצלמה. אנו נעזרים במצלמה מתקדמת אשר מפיקה תאורה עם אורכי גל שמעט ארוכים מאלה של אור נראה, כדי לצלם תמונות ברזולוציה גבוהה. שילוב המצלמה עם הזרקת חומר פלואורסנטי מאפשר למנתחת לזהות פרטים שאינם גלויים לעין האנושית תחת תנאי תאורה רגילים.
טכנולוגיות נוספות כוללות מצלמה תרמית ברזולוציה גבוהה המאפשרת איתור בלוטות פאראתירואיד תקינות ומאפשרת לנבא תפקוד תקין של הבלוטות לאחר ניתוח- במידה ויש לשמר בלוטות פאראתירואיד נורמליות. ביצוע דגימות של הורמון הפאראתירואיד בחדר ניתוח בתוך דקות ספורות ושימוש בסונאר במהלך הניתוח – כל אלה מייעלות את הניתוח ומצויות בשלבי שילוב בבתי חולים מסוימים.
לדר' מועלם ניסיון רב בשימוש בכל הטכנולוגיות שלעיל, כאשר את הראשונה מביניהן, הפעילה לראשונה בארץ. השימוש בטכנולוגיות מייעל את תהליך הניתוח, מאפשר לקצר את משך הניתוח ולהפחית סיבוכים.