סגור

כרטיס הכניסה של צעירי הפריפריה להיי-טק; תכנית "מגשימים" הגדילה פי 5 את כמות המתגייסים מהפריפריה שמשרתים ביחידות הטכנולוגיות

יותר ויותר צעירים מהפריפריה מגיעים בשנים האחרונות ליחידות הטכנולוגיות הצה"ליות כמו 8200 ומשתלבים בתפקידי מפתח בחברות הייטק מובילות. המגמה החיובית הזו היא גם תוצאה של תכנית "מגשימים" של המרכז לחינוך סייבר מייסודה של קרן רש"י, המקדמת שוויון הזדמנויות בחברה הישראלית, יחד עם משרד הביטחון.

במשך שנים צעירות וצעירים מהפריפריה יכלו רק לחלום על לשרת ביחידות טכנולוגיה עילית דוגמת 8200, ולהמשיך משם ישירות לקריירה נוצצת בתעשיית הייטק. הסיבות לכך מגוונות - נוגעות לפערים הכלכליים והחברתיים בין המרכז לפריפריה, בחלקן למחסור במגמות מחשבים, טכנולוגיה או אפילו פיזיקה בבתי הספר התיכונים בפריפריה, למודעות נמוכה לחשיבות תעשיית הייטק לכלכלה בישראל; לכך שהורי התלמידים לא מקושרים לקהילת ההייטק הישראלית; ולכך שלרבים אין את היכולת לשלם סכומי עתק על קורסים פרטיים שיסללו את דרכם של הילדים ליחידות היוקרתיות.
3 צפייה בגלריה
מגשימים את חלום ההייטק: הצעירים שהגיעו מהפריפריה ל-8200
מגשימים את חלום ההייטק: הצעירים שהגיעו מהפריפריה ל-8200
מגשימים את חלום ההייטק: הצעירים שהגיעו מהפריפריה ל-8200
(רינת וידס)
אין זה מעיד על כך שפוטנציאל ההון האנושי בפריפריה נופל במאום ממרכז הארץ. בפריפריה חיים ולומדים מאות ואלפי צעירים בעלי יכולות גבוהות, שיכולים להשתלב בצורה מצוינת בעולמות ההייטק והסייבר אם רק תינתן להם הזדמנות. ההוכחה החותכת היא תכנית "מגשימים" שפיתח ומפעיל מעל לעשור "המרכז לחינוך סייבר" מיסודה של קרן רש"י, ומכשירה אלפי תיכוניסטים מהפריפריה ללימודי טכנולוגיה, מחשבים וסייבר בהתאם לצרכי היחידות הטכנולוגיות בצה"ל, מה שפותח להם הזדמנות להתקבל לאותן יחידות – ובהמשך, ולהשתלבות בהיי־טק.
עליה דרמטית במתגייסים ליחידות טכנולוגיות הודות לתכנית "מגשימים"
בשנת 2010 נוסדה תכנית "מגשימים" על ידי קרן רש"י ומשרד הביטחון בשיתוף מערך הסייבר הלאומי, קרנות פילנתרופיות ושותפים נוספים. זאת מתוך הבנה שבמדינה כמו ישראל שמסתמכת יותר ויותר על מערך ההגנה הטכנולוגי שלה יש חשיבות קריטית לאפשר ליותר צעירות וצעירים להשתלב בתעשייה הטכנולוגית והצבאית. לאור הצלחתה המרובה ותרומתה לביטחון המדינה ולתנופה הכלכלית במשק היא הוכרה בתור תכנית הסייבר הלאומית.
המספרים והנתונים החיוביים בשטח הם העדות החיה להצלחת התכנית. אם לפני כעשור שירתו
ב-8200 רוב מוחלט של צעירים ממרכז הארץ ורק 3% מהפריפריה, היום אנו עדים לשינוי דרמטי - כמות המשרתים ביחידות הסייבר, המחשבים והטכנולוגיה בצבא גדל מאז פי 5 כשמתוכם 35% מגיעים מהפריפריה. 65% מבוגרי "מגשימים" מתקבלים לתפקידים טכנולוגיים מובחרים ביחידה 8200 של אגף המודיעין וביחידת לוטם של אגף התקשוב. יתרה מכך86% מכלל הבוגרים ממשיכים אחרי שחרורם מצה"ל, ללא קשר אם עסקו בטכנולוגיה בשירות הצבאי או לא, ללימודים אקדמיים בתחום המחשבים או לתעסוקה בענף ההייטק.
בעקבות הצלחת "מגשימים" נפתחה בשנה האחרונה תכנית ההמשך החדשנית "מגשימים AI", בשותפות מערך הסייבר ועם מערך הדיגיטל הלאומי – המעניקה הכשרה מקצועית לצעירים בכיתות י' עד י"ב בתחומי הבינה המלאכותית והדאטה ומכינה אותם למיונים בתפקידים רלוונטיים בצה"ל. בוגרי התכנית יהוו כוח מניע עצום לביטחון ישראל כמו גם לתחומים נוספים מרפואה, לתעשייה, לכלכלה ובעצם להכל.
3 שנים אינטנסיביות של לימודי תכנות, סייבר ומיומנויות המאה ה-21
כיצד פורצת "מגשימים" את בועת ההייטק הגיאוגרפית והחברתית ומאפשרת לכל אותם אלפי צעירים מהפריפריה להתברג לעולם ההייטק? ובכן מדובר בשינוי תפיסתי שמבוצע צעד אחד צעד בהמון תכנון ומחשבה לצד פעילות חינוכית מורכבת בשטח.
זה מתחיל בשלב האיתור והמיון שפונה כבר בשלב מוקדם לתלמידי כיתות ט' בחיפוש אחר צעירים יצירתיים, סקרנים, איכותיים ובעלי יכולות למידה ומוטיבציה גבוהה. נכון להיום הביקוש להתקבל לתכנית רק הולך ועולה כשמדי שנה אלפי תלמידים ותלמידות מגישים מועמדות להתקבל לתכנית. .
הלמידה ב"מגשימים" נמשכת על פני שלוש שנים במתכונת הכוללת שני מפגשים בשבוע בקבוצות קטנות עם צוות מדריכים מקצועי מהטובים בארץ. בנוסף מתקיימים האקתונים אינטנסיביים, ימי העשרה, השתתפות בכנסים מקצועיים, מחנות קיץ ופרוייקט גמר אותו מלווים מנטורים מחברות הייטק מובילות.
בתכנית לומדים שפות תכנות מתקדמות כמו פייתון ו-C++, רשתות, מערכות, פרוטוקולי עבודה באינטרנט והגנת סייבר. התכנית שמה דגש משמעותי על הטמעת מיומנויות נדרשות באמצעות מערכי פדגוגיה מתקדמת כגון למידה עצמאית, פתרון בעיות מורכבות, חשיבה יצירתית, עבודת צוות ועוד. בסוף כיתה י"ב הם יוצאים עם סל הכלים הדרוש להתקבל ליחידות המחשבים והסייבר המובחרות ולאחר מכן להשתלב בתעשיית ההייטק.
האקוסיסטם של ההייטק מתרחב מאזור המרכז לכיוון הפריפריה
"מגשימים" החלה את פעילותה כפיילוט בעיר באר שבע. אזור שבשנים האחרונות מפתח תרבות של יזמות הייטק, מרכזי טכנולוגיה מוקמים באזור, חברות סטארט-אפ פורחות שם וגם חיל המודיעין פועל להעתקת היחידות הטכנולוגיות שלו לאזור הנגב.
בין בוגרי התכנית מורדי ממן, היום בן 26 ומגיע מאחוזם, מושב חקלאי סמוך לקרית גת. כשלמד בכיתה ח' כמו רבים מחבריו לא הייתה לו גישה ללימודי מחשבים ולא הכיר אף אחד שעבד בהייטק. הכל השתנה כשנתקל במקרה בפלאייר של "מגשימים" ויצר הסקרנות שלו וחיבתו לגיימינג הובילו אותו לתכנית. "עברתי 3 שנים של לימודים אינטנסיביים בסביבה מקצועית ותומכת. בזכות ההכשרה התוודעתי לראשונה ליחידה 8200 והתקבלתי לאחד מקורסי העילית שלהם, כשהייתי בין הבודדים שהגיעו לשם מאזור הפריפריה." היום מורדי הוא ראש צוות בסטארטאפ מצליח בתחום אבטחת המידע בשם Grip, כשהוא ממשיך לתרום ולהתנדב ל'מגשימים' כמעט בכל תפקיד אפשרי ממנטור, למדריך, לאחראי תוכן ארצי וחלק מצוות כתיבת התוכן והתרגילים לקורס. "מגשימים מגשרת על פער סוציו-אקונומי-חברתי וגאוגרפי, ופתחה עבורי ועבור רבים כמוני דלת לעולם טכנולוגי שלא יכולתי להגיע אליו בלעדי התכנית."
"מגשימים" כמנוע לצמיחת ההייטק, הכלכלה והביטחון של ישראל
מגשימים פעילה כיום ב-25 מוקדי לימוד בהם לומדים חניכים מכ-80 רשויות מקומיות ברחבי הפריפריה, כשבמהלך 12 שנות פעילותה סיימו אותה בהצלחה קרוב ל-3,000 צעירות וצעירים.
בוגרת נוספת היא אילנה גוטמן שהגיעה במקור מאשדוד וכיום עובדת בחברת הייטק ומתגוררת בת"א עם בן זוגה, גם הוא בוגר מגשימים. את ההכשרה סיימה לפני 6 שנים וגם היא כמו רבים אחרים הגיעה ללא כל רקע טכנולוגי. "במהלך הלימודים 'מגשימים' הפכה להיות כמו הבית השני שלי. בזכות התכנית הצלחתי להתקבל למסלול ביחידת סייבר של 8200 היום בנוסף לעבודתי בהייטק אני גם משלבת לימודי תואר במדעי המחשב, ואין לי ספק שמגשימים היוותה מקפצה אדירה לעתיד שלי, וחשוב לי שעוד אנשים יקבלו את ההזדמנות שאני קיבלתי להיפתח לעולם הזה של ההייטק והסייבר."
3 צפייה בגלריה
שגיא בר, מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר מיסודה של קרן רש"י
שגיא בר, מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר מיסודה של קרן רש"י
שגיא בר, מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר מיסודה של קרן רש"י
(המרכז לחינוך סייבר מייסודה של קרן רש"י)
שגיא בר, מנכ"ל המרכז לחינוך סייבר מיסודה של קרן רש"י מסביר על חשיבות תכנית מגשימים כמנוע לצמיחת ההייטק בישראל "מדובר בתכנית מצוינות שמוכיחה משנה לשנה את הפוטנציאל האדיר שיש בקרב הצעירים בפריפריה. בזכות ההזדמנויות שאנו יוצרים בחינוך, מצליחים הנערות והנערים לפרוץ את החסמים הסביבתיים ולהוכיח לכולם שהם מסוגלים לכבוש כל פסגה. בוגרי התוכניות של המרכז לחינוך סייבר, מסיימים את כיתה י"ב עם ידע משמעותי בסייבר ובמחשבים ועם מיומנויות המשתוות לאלה של אנשי הייטק. רובם יתגייסו ליחידות טכנולוגיות מובילות, ימשיכו ללימודים אקדמיים בתחום ולאחר מכן יסללו את דרכם בעולם ההייטק - בכך ימנפו את הידע האישי שצברו ויחזירו את ההשקעה לפיתוח היישוב ממנו הגיעו ולחברה הישראלית בכללותה".
מגשימים נמנית על שורת תכניות של המרכז לחינוך סייבר מיסודה של קרן רש"י הממוקדות ביצירת הזדמנויות תעסוקה איכותית לצעירים בפריפריה. במקרה זה פתיחת מסלול להתברגות בתעשיית ההייטק כבר משלב בית הספר התיכון. גידול מספר הצעירים מהפריפריה שמשתלבים בתעשייה בזכות התכנית, יכול להשפיע על אקו סיסטם שלם ולעודד יזמים ואנשי היי-טק שהתברגו בעמדות מפתח בהיי-טק, לחזור למקום ממנו גדלו ולעודד שם פתיחת שלוחות או היצע משרות בתחום.
3 צפייה בגלריה
שי לוי, מנכ"ל אמדוקס
שי לוי, מנכ"ל אמדוקס
שי לוי, מנכ"ל אמדוקס ישראל
(יח"צ אמדוקס)
מנכ"ל אמדוקס ישראל, שי לוי, מסביר כי לאמדוקס יש אתרים בנצרת ובשדרות, בנוסף לאתר ברעננה, שמממשים הלכה למעשה את ההשקעה של החברה בגיוון ההייטק הישראלי וביצירת שוויון הזדמנויות: "תעשיית ההייטק הינה קטר מוביל במשק הישראלי. עבורנו ההשקעה בפתיחת שערי התעשייה והבטחת אפשרויות שוות למגוון האוכלוסיות בישראל להיחשף להייטק ולבחור במסלולי קריירה שהתעשייה מציעה, הינה השקעה אסטרטגית בעתיד של אמדוקס ושל החברה הישראלית כולה. אנחנו גאים בהיותנו המעסיק הגדול ביותר בעוטף עזה ובעשייה שלנו עם קרן רש"י שמאפשרת לנו לוודא שנערים ונערות מכל חלקי החברה הישראלית נחשפים לטכנולוגיה בעיתוי הנכון ומקבלים הזדמנות לבחור במסלול הזה. בתכניות שלנו עם המרכז לחינוך סייבר אנחנו שמים דגש מיוחד גם על שוויון מגדרי ועל עידוד נערות לבחירה במגמות טכנולוגיות. זו חלק מהאסטרטגיה שלנו לייצר השפעה חברתית-קהילתית מדויקת, שמחוברת לאקוסיסטם המקומי ועובדת עם שותפים במגזר הממשלתי".