סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ

מדריך חשוב למשקיע הנבון! הפרמטרים הבסיסיים בחיסכון בעלויות

המסחר בקרב ישראלים בשווקי חו"ל ככלל ובשוק האמריקאי בפרט התגבר מאוד בשנים באחרונות; רבים מהם לא מודעים ליתרונות שטמונים בהתנהלות מול ברוקר זר בשווקי חו"ל כגון:

  1. תשואות גבוהות יותר
  2. עמלות משמעותית נמוכות יותר ולעיתים אפסיות.
  3. מינוף גבוהה יותר
  4. כלי מסחר מתוחכמים יותר
  5. מסחר מכל מקום בכף ידך
מתוך מאמר זה תוכלו גם להבין איך הפכה האפליקציה של טריידסטיישן (TradeStation) באמצעות נציגות התמיכה הישראלית עלית פלטפורמס מ- nice to have ל-must
במשך שנים, המשקיעים הישראלים העדיפו לסחור במניות המקומיות שנהנו מ"יתרון ביתיות" על פני המסחר במניות בארה"ב או בחו"ל. הסיבות לכך היו ברורות, עמלות הקניה והמכירה במניות הישראליות היו זולות משמעותית, החברות הנסחרות סיפקו מידע רב בעברית, ושעות המסחר היו מתואמות ומקבילות לחופשות החגים ולשעות העבודה של המשק הישראלי.
אך בעשור החולף המגמה השתנתה. על פי מחקר שנערך לאחרונה בקרב כלכלני הרשות לניירות ערך עולה כי נפחם של הנכסים המושקעים בחו"ל אצל הגופים המוסדיים, כלומר קופות הגמל, קרנות הפנסיה והנאמנות של כולנו, שילש את עצמו במהלך העשור האחרון (עלייה מ-8% ל-22.5%). גם בקרב הישראלים הסוחרים באופן עצמאי נרשמה מגמה דומה.
למה זה קרה? כי בשנים האחרונות מדדי המניות האמריקאים מכים את המדדים הישראלים. מדד הנאסד"ק 100, המכונה גם מדד מניות טכנולוגיה הכולל 100 מניות מובילות של בורסת הנאסד"ק יותר משילש את עצמו (פי 3.4) ב-5 שנים האחרונות ומדד P&S 500, הכולל את 500 המניות הגדולות בוול סטריט יותר מהכפיל את שוויו (פי 2.2) ב-5 השנים שחלפו.
1 צפייה בגלריה
הפרמטרים הבסיסיים בחיסכון בעלויות
הפרמטרים הבסיסיים בחיסכון בעלויות
הפרמטרים הבסיסיים בחיסכון בעלויות
(shutterstock)
מנגד, מדד הדגל של הבורסה הישראלית, ת"א 35, הכולל את 35 המניות הגדולות הנסחרות בה, התחזק פי 1.3 בלבד ב-5 השנים שחלפו ומדד ת"א 125, הכולל את 125 המניות הגדולות שנסחרות באחוזת בית התחזק פי 1.6 בלבד ב-5 שנים.
מדוע לקנות מניה דרך מתווך?
בעבר, אנשים היו סומכים רק על הבנקים לצורך רכישת מניות, הן בישראל והן בשווקי חו"ל. רוב האנשים היו משקיעים בשוק המניות האמריקאי באופן עצמאי דרך חשבון הבנק שלהם.
כאשר מדובר במסחר בבורסה של ת"א הדבר מבורך, מפני שהבנקים המקומיים הם למעשה גם חברי בורסה, כלומר הם הבעלים של הבורסה, אך הדבר אינו נכון לגבי המסחר בשוק המניות בארה"ב.
היום, פתוחה בפני המשקיעים הישראלים האפשרות לסחור בשווקי חו"ל דרך ברוקר זר, ורבים כבר מודעים ליתרונות הרבים במסחר דרך ברוקר זר בחו"ל אל מול החסרונות שבמסחר דרך חברי בורסה (ברוקרים) מקומיים.
אחד היתרונות הבולטים הוא כמובן לחתוך את ה-MiM, כלומר את איש התיווך או ה"middle man" והדבר בא לידי ביטוי במספר דרכים.
ראשית, העמלות הנמוכות. לדוגמא עמלת קנייה או מכירה של מניה בארה"ב תעלה בממוצע כ-23 דולר (לכיוון) דרך חשבון הבנק, כ-8 דולר (לכיוון) דרך בית השקעות וכ-2.5 דולר בלבד אצל ברוקר בחו"ל ואצל ברוקרים אחרים בחו"ל אפילו דולר אחד.
יתרון במיסוי
כמו כן, יש יתרון מיסוי במסחר אצל ברוקר זר. בעוד שאצל ברוקר מקומי, כל מקנייה ומכירה של נייר ערך יוצרת אירוע מס נקודתי, שגורר אתו ניכוי מס במקור של 25% רווחי הון, אצל ברוקר זר הגבייה של המס היא רק בסוף השנה, כך המשקיע הישראלי יכול ליהנות מריבית דריבית על השקעותיו במהלך השנה הקלנדרית.
יתרון נוסף הוא בפלטפורמת המסחר. בעוד שהמערכות של הבנקים הם גם מוגבלות בפקודות מסחר מצומצמות, לא משמשת כספקיות מידע ולעיתים אף מגושמות וישנות,הברוקרים הזרים מציעים פלטפורמות מסחר מתקדמות, מהטובות ביותר שיש בשוק.
פלטפורמת אחת שכזו היא מערכת המסחר זוכת הפרסים של טריידסטיישן (TradeStation) באמצעות עלית פלטפורמס (ElitePlatforms), שהיא הנציגות הרשמית של פלטפורמת ואפליקציית המסחר של טריידסטיישן (TradeStation) בישראל, שדורגה בראש מדדי "מערכות וכלי המסחר" במשך 16 שנים ברציפות במגזין "Stocks and Commodities".
פלטפורמת המסחר משיקה גרסה חדשה
לפלטפורמת מסחר זו, שלאחרונה השיקה את הגרסה ה-10 שלה, מביאה את יכולות המסחר בקרנות נאמנות ובמניות, נגזרים ואלגו ליכולות חדשות עם שלל פקודות מתקדמות כמו סטופ טריילינג ופקודות מותנות (Stop loss, Take profit ,OCO, OSO).
בנוסף, המערכת של טריידסטיישן משמשת כספקית מידע שוק, כמו בלומברג עם תמיכה בעברית, ואף בה המסחר נעשה דרך פריים ברוקר זר בחו"ל שמוזיל את עמלת הקנייה של מנייה בארה"ב לדולר אחד בלבד. כמו כן, הפיקוח והרגולציה עליה הם מהשמרניים בעולם תחת חסות הבנק הגדול בעולם JP מורגן.
ניגודי עניינים, מינופים, ציטוטים מרווחים ושאר ירקות
שוק המניות האמריקאי שקיים למעלה מ-200 שנה, פועל תחת מספר בורסות, והוא הגדול והמפותח בעולם. נפח המסחר האדיר שלו כולל למעלה מ-10,000 חברות בשווי מצרפי של כ-25 טריליון דולר והמסחר היומי הממוצע כלומר בכל יום מחליפות ידיים מניות בשווי שעולה על 200 מיליארד דולר.
הנזילות הגבוהה בשווקי ארה"ב אל מול הנזילות המוגבלת ומחזורי המסחר הנמוכים בבורסה בתל אביב הביא שחקנים חדשים למגרש בדמות זירות סוחר. הזירות הללו שקרויות גם מסחר בחוזי הפרשים או CFD) CONTRACT FOR DIFFERENCE) מציעות מסחר בחו"ל בעמלות נמוכות מאוד, לעיתים אפסיות, עם מינופים גבוהים.
בניגוד למסחר מול ברוקר זר בחו"ל, מדובר למעשה בגוף שמרוויח שאתם מפסידים ושמצוי בניגוד עניינים מובנה. בעוד שברוקר זר מרוויח את כספו מעמלות המסחר, זירות הסוחר מרוויחה כאשר המשקיע מאבד את כספו, מפני שהם אינם מחויבים לרכוש את המניה בבורסה אלה משאירים את הפקודה בבית.
בנוסף, הם ממנפים את כספי המשקיעים לעיתים פי 20, 50, 100 ואף יותר. בצורה הזאת, כל תנודה קטנה בנכס הבסיס יכולה למחוק את ההשקעה ברגע. אם לא די בכך, הם גם שולטים על ציטוטים של המניות והמרווחים (ההפרשים בין קנייה למכירה). שליטה שכזו יכולה לייצור לא פעם מצבים לא נעימים.
בחירה מושכלת של ברוקר זר עם פלטפורמת מסחר מתקדמת הוא חיוני לתהליך תקין של השקעות. ככל שהברוקר יותר יציב פיננסית ופועל מספר שנים רב בשוק, כך הביטחון בו גדל, הביטחון בכספים שלנו המוחזקים בחשבונו משתפר והביטחון בביצוע מדויק של העסקאות מתחזק.
מראה מראה שעל הקיר- מי האפליקציה הטובה בעיר?
בין אם יש לכם ניסיון בהשקעות בשוק ההון האמריקאי ובין אם אתם משקיעים עצמאית בשוק ההון הישראלי ורוצים להתקדם שלב, המסחר דרך הטלפון הנייד הוא כבר לא nice to have אלה must.
האבולוציה ממסחר דרך הבנק למסחר באפליקציה מאפשרת לנו לבצע פעולות מסחר מורכבות מכל מקום ובקלות ולמעשה היום הבורסה יושבת אצלנו בכיס. אבל כמו שלא משווים טלפון ביתי ישן לסמארטפון או נסיעה בטסלה לרכבים אחרים לא כל אפליקציה למסחר שמציע ברוקר, הן מקומי והן זר, היא טובה באותה המידה.
הפלטפורמה למסחר עטורת פרסים של טריידסטיישן שנבחרה 16 שנה ברציפות ע"י מגזין "Stocks and Commodities", היא מוצר הדגל של החברה שמבודלת מאוד מהמתחרים בפער איכותי. האפליקציה גם מספקת מידע ייחודי כמו רשימת המניות החמות של טריידסטיישן (Hot Lists).
האפליקציה נבחרה מפני שהייתה בעלת חווית המשתמש(UX) מהנוחות ביותר בעולם, קלה לשימוש ומאוד אינטואיטיבית שהופכת כל סוחר למקצוען, ומספקת את היכולת לסחור מכל מקום עם כל היכולות.
הצטרפו עכשיו למהפכה והירשמו ל-TradeStation

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות