סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

ישראל בדרך ליישום אנרגיה מתחדשת בחזיתות המבנים? אלומיניום קונסטרקשיין מתניעה את המהפכה

היום זה כבר ברור - העתיד נמצא באנרגיה מתחדשת. אחד מהפתרונות היעילים ביותר בתחום עבור בניינים הוא התקנה של חיפויים בטכנולוגיה מתקדמת, אשר מייצרים אנרגיה וחוסכים באנרגיה במקביל. למרות שבישראל עדיין אין רגולציה ותמריצים, סמארטקון מקבוצת אלומיניום קונסטרקשיין מובילה את המהפכה המקומית, עם הקמת מפעל והתקנה של מערכות חכמות המשפרות משמעותית את תנאי המחייה בבניינים קיימים וחדשים. זה הזמן לעלות על רכבת האנרגיה המתחדשת בחזיתות מבנים

בעוד שבאירופה ובארצות הברית קיימים כבר מספר שנים תמריצים ורגולציה ליישום אנרגיה מתחדשת בחזיתות מבנה, בישראל עדיין לא נעשו צעדים בכיוון. עם זאת, השינוי מתחיל מהשטח - בימים אלו מקימה סמארטקון מקבוצת אלומיניום קונסטרקשיין את המפעל הראשון מסוגו בישראל לייצור פאנלים פוטו-וולטאים אדריכליים, אשר מוטמעים במערכות מעטפת מבנה מתקדמות החוסכות אנרגיה ומאפשרות ניהול אנרגיה אופטימלי לבניין באמצעות המעטפת שלו.
כיצד מתבצעת התקנת מעטפת מתקדמת על בניין קיים? ומהם השיקולים בהחלטה להצטרף לעתיד האנרגיה המתחדשת של ישראל?
כאשר רואים את קמפוס אמות גבעתיים, הבניין מאופס האנרגיה הראשון בישראל בסדר גודל שכזה, אפשר בהחלט להרגיש את הגאווה הסביבתית והטכנולוגיות העומדת מאחורי הפרויקט.
טל אהרון, מנכ"ל סמארטקון מקבוצת אלומיניום קונסטרקשיין, מספר כי "קבוצת אלומיניום קונסטרקשיין הוקמה לפני 35 שנה ועוסקת בפיתוח, תכנון, ייצור והתקנה של מעטפות בניין של מגדלים, שתכליתן להיטיב עם השוהה שנמצא מאחורי המעטפת, ולהגביר את תחושת ה-well being והפרודוקטיביות שלו כעובד".
חן שליטא, מנכ"ל ומייסד אלפא פרויקטים, מספר כי בכל הנוגע לשיקולים לקראת יישום הפרויקט, "ביצענו בדיקת היתכנות שהסתכלה על כל ההזדמנויות הסביבתיות לקחת בניין קיים ולהפוך אותו לבניין מסדר גודל של בניינים מתקדמים ביותר". לדבריו, "יש כאן הזדמנות יוצאת דופן, ובמקום להרוס אותו, לשמר אותו. עשינו את החישוב של החיסכון הפחמני והוא דרמטי".
"מדובר בבניין מאופס אנרגיה הראשון בסדר גודל שכזה"
אודי ממן, סמנכ"ל הנדסה, אמות השקעות מוסיף כי "הרעיון של החלפת קירות מסך זה לייצר תחושה הרבה יותר נכונה למשתמש ולאפשר כניסת אור הרבה יותר גדולה. החלפנו גם את המערכות להכנסת כניסת אוויר צח. כך הצלחנו להביא את הבניין לתקן LEED פלטינום ברמה הגבוהה ביותר שאפשר. זה הבניין מאופס אנרגיה הראשון בסדר גודל שכזה".
אהרון מסביר כי "השינוי לעומת הפנל הפוטו-וולטאי המסורתי שאנו מכירים מהגגות הוא בזכוכית הקדמית של המוצר. יש על גביה שכבת צבע שפותחה בטכנולוגיה ייחודית, אשר מצד אחד מסתירה את התאים הפוטו-וולטאים כך שלמוצר יש נראות מעולה כמו מוצרי חיפוי אחרים, ומצד שני הזכוכית הזו צריכה להעביר מספיק אור לתאים הפוטו-וולטאיים שמאחוריה - הכל כדי שהמוצר ייצר אנרגיה ויהיה כלכלי".
"בעוד 10 שנים, כל בנייני המשרדים והמגורים יהיו מחופים בתאים פוטו-וולטאים"
אהרון מוסיף כי בישראל מתחילה לחלחל ההבנה על כך "שאין ברירה וצריך להשתמש בחזיתות המבנה כדי לייצר אנרגיה. אמות היא הראשונה שהרימה את הכפפה ויישמה". אהרון צופה כי "בעוד 5 עד 10 שנים מעכשיו, כל בניין משרדים ומגורים יהיו מחופה באלמנטים מייצרי אנרגיה אדריכליים. אחרי הכל, בכל מקרה צריך לחפות את הבניין בחומר כלשהו, אז אין סיבה שזה לא יהיה חיפוי חכם שיודע גם לייצר אנרגיה".
לסיכום, שליטא צופה גם הוא כי "אנחנו נראה חזיתות מתקדמות, טכנולוגיות, חוסכות אנרגיה ומשפרות תנאי מחייה בבניינים, אשר חוסכות כסף ומייצרות אנרגיה מתחדשת, בהתאם ליעדים הלאומיים והגלובליים. זו רכבת שכולם צריכים לעלות עליה".