"מכונות קפה במשרד נהיו סטנדרט, זה לא מותרות, אלא מוצר בסיסי" מדוע אנחנו חייבים עמדות קפה במקומות העבודה? וכמה זה עולה למעסיקים?
עמדות הקפה במקומות העבודה הפכו בשנים האחרונות למאין מדד רווחת העובדים באותו מקום. ממוסכים ומפעלים דרך חדרי המורים ועד למשרדי עורכי דין ולהייטק- העובדים הישראלים חייבים קפה. יעל וולנר וחן מרגולין מקבוצת יזמקו, מסבירים עד כמה קפה הפך לנושא מהותי בשוק התעסוקה הישראלי ומספרים כמה מעסיקים משלמים בממוצע על כוס קפה
בשנים האחרונות קפה הפך במקום העבודה הפך לעניין בפני עצמו. אם פעם מקומות עבודה היו מספקים עמדות שתייה חמה כמותרות למבקרים ולעובדים, כיום העובד הישראלי, והמשק הישראלי רואים בעמדות הקפה במקומות העבודה מצרך הכרחי לקיום שגרת חיי העבודה: "מכונות קפה במשרד נהיו מוצר בסיסי" מסבירה יעל וולנר, סמנכ"לית סחר ומכירות בקבוצת יזמקו, המתמחה בין היתר בשיווק ושירות של מכונות קפה לעסקים, חברות וארגונים. מוסיפה: "משרד שאין לו מכונת קפה, גורם לתהות על קנקנו, זה גורם להרים גבה".
בשנים האחרונות רפרטואר המכונות שמחזיקות החברות, על אחת כמה וכמה בהייטק הפך לנושא להשוואה בפני עצמו, וחברות שרוצות לשדר יוקרה, ולחזק את הסטטוס שלהן- יעדיפו לשים בפינת הקפה את המכונות המתקדמות. "האופן שבו מקום העבודה רוצה לשקף את מעמדו, יתבטא בין היתר הסוג הקפה שהוא מביא. זה נהיה הסטנדרט היום בישראל מדובר בהוצאה שהיא לא גדולה עבור המעסיק כשיש אותה, וכשאין אותה מדובר בנזק תדמיתי עצום".
בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא מדובר רק בהייטק. היום מכונות הקפה נמצאות במגוון הרבדים של שוק העבודה והתעסוקה הישראלי: במוסכים, בקליניקות רפואיות, חדרי מורים ובמפעלים יצרניים, יש דרישה רחבה למכונות קפה. זאת כחלק מהגישה שקפה, ורמת הקפה המוגש במקום התעסוקה, מעיד על רווחת העובד ועל רמת השירות שהמקום נותן. על "התחרות הסמויה" על לב הלקוחות, העובדים והמבקרים במשרדים באמצעות מכונות הקפה מסבירה וולנר: "אנחנו בני אדם, אנחנו חיים על השוואות. אנחנו כל החיים עסוקים בלהשוות את עצמינו לאחרים, את המשרד שאנחנו עובדים בו למשרדים אחרים ומה שהמשרדים האחרים נותנים".
כאמור, קפה במשרד חורג הרבה מעבר לתפקידו כמשקה פשוט. הוא מקור לפרודוקטיביות, יצירתיות ורווחה במקום העבודה המודרני. על ידי אימוץ הקפה כגורם חשוב ומוערך בחתירה למצוינות במקום העבודה, ארגונים יכולים ליצור סביבת עבודה חיובית, נמרצת ומשגשגת שבה העובדים יכולים לשגשג ולהצליח. מה גם שמדובר בהוצאה לא גדולה מידי עבור המעסיקים: מהערכות שביצעו ביזמקו עולה כי מעסיק משלם בממוצע 1 - 1.5 ₪ לכוס בחודש, זאת כאשר עובד ממוצע שותה 1.5 כוסות קפה ליום.
חן מרגולין משנה למנכ"ל בקבוצת יזמקו : "בקפה יש פן פיזיולוגי – שמשאיר אותך ערני. אסור לשכוח כי היום של העובד הממוצע בישראל הוא ארוך, ומעייף, ושלא נדבר על כך שעובדים שהם הורים לילדים מסיימים את היום שלהם בשעות מאוחרות מאוד בלילה. אבל מעבר לפיזיולוגי יש בקפה עניין חברתי: נפגשים במטבחון, מחליפים כמה מילים, רמת הקשר הבלתי פורמלית בין העובדים עולה, וכך עולה גם רמת האפקטיביות. הכמה דקות הללו משפרות את חווית העובד במשרד. כך שלא מדובר על אבטלה סמויה אלא על כמה דקות התאווררות שהן קריטיות לעובד".














