סגור

סקר גלובלי של סייברארק: חוב הסייבר גדל בריבית מצטברת על רקע גידול במספר הזהויות

שימוש בכלי בינה מלאכותית, פיטורי עובדים ולחצים כלכליים מאיצים את סיכוני המתקפה על זהויות

  • שני שלישים צופים שפיטורים ותחלופת עובדים ייצרו בעיות אבטחת סייבר חדשות
  • 93% צופים התקפה באמצעות בינה מלאכותית
  • 99.9% מהמשיבים לסקר צופים שהארגון שלהם יסבול מהתקפות על זהויות במהלך השנה
דוח עולמי חדש של חברת סייברארק מראה כיצד המתח בין המציאות הכלכלית הקשה לבין קצב החדשנות הטכנולוגית, כולל התפתחות הבינה המלאכותית (AI), משפיע על הגידול בחשיפה למתקפות סייבר הממוקדות על זהויות. דוח 'נוף האיומים בתחום אבטחת זהויות' של סייברארק לשנת 2023, מפרט כיצד נושאים אלה – על רקע גידול צפוי של 240% במספר זהויות אדם ומכונה – עלולים לגרום לגידול הולך ומחמיר של "חוב הסייבר", בריבית מצטברת. זאת, מאחר והיקף ההשקעות ביוזמות דיגיטציה ובענן גדול מההשקעה באבטחת סייבר, כך שנוצר משטח מתקפה בלתי מאובטח על זהויות שרק הולך ומתרחב.
2 צפייה בגלריה
קרן אלדור, סמנכ"לית שותפויות טכנולוגיות בסייברארק
קרן אלדור, סמנכ"לית שותפויות טכנולוגיות בסייברארק
קרן אלדור, סמנכ"לית שותפויות טכנולוגיות בסייברארק
(צילום: יח"צ)
לחץ כלכלי לצד האצה דיגיטלית מעמיד ארגונים בסכנה
בשנת 2022, ארגונים חוו גידול בחוב הסייבר, כאשר ההוצאה על אבטחת סייבר לאורך תקופת הקורונה פיגרה אחרי ההשקעה ביוזמות עסקיות דיגיטליות שהיתה נרחבת יותר. בשנת 2023 רמת חוב הסייבר צפויה לגדול בריבית מצטברת כתוצאה מלחץ כלכלי, שיעור גבוה של תחלופת עובדים, ירידה בהוצאות הצרכנים וסביבה גלובלית לא ודאית. ההשקעות שעדיין מתבצעות בפרויקטים של ענן ודיגיטל, כחלק ממאמצי ההנהלות להביא עוד התייעלות וחדשנות לעסקים, הן בין הגורמים שיש להם השלכות על אבטחת הסייבר.
  • כמעט כל המשיבים לסקר (99.9%) צופים פגיעה הקשורה לאבטחת זהויות בשנה זו עקב קיצוצים כלכליים, סיבות גיאופוליטיות, מעבר לענן ועבודה היברידית. רוב המשיבים (58%) צופים שהדבר יקרה כחלק מיוזמות של טרנספורמציה דיגיטלית כגון אימוץ טכנולוגיית ענן או ניוד אפליקציות עסקיות לענן.
  • מעל שני שלישים (68%) מהארגונים צופים בעיות אבטחה בעקבות תחלופת עובדים, וחששות מגל חדש של איומים מצד גורמי פנים (insider threat), לדוגמא: עובדים לשעבר ממורמרים, או הרשאות שנותרו לאחר פיטורים וניתן לנצל אותן לרעה.
  • ב-12 החודשים הקרובים צפויה עלייה של 68% בפריסת תוכנות SaaS על ידי ארגונים. שיעור הזהויות של אדם ומכונה שיש להן גישה למידע רגיש באמצעות כלי SaaS הוא גבוה; ללא אבטחה הולמת, זהויות אלה עלולות להוות פתח למתקפות.
נוף האיומים לשנת 2023
מממצאי הדוח עולה תמונה של חששות בנושאי זהויות ואבטחת סייבר בשנה הנוכחית.
  • 93% מאנשי האבטחה שהשתתפו בסקר צופים כי איומים העושים שימוש בבינה מלאכותית ישפיעו על הארגון שלהם בשנת 2023; נוזקות המופעלות על ידי בינה מלאכותית צוינו בתור האיום מספר 1.
  • כמעט תשעה מכל עשרה (89% - לעומת 73% בדוח שלנו מ-2022) מהארגונים שנסקרו חוו התקפות כופר בשנה האחרונה, ו-60% מהארגונים שנפגעו דיווחו כי שילמו פעמיים או יותר כדי לאפשר את שחזור הנתונים, כלומר סביר להניח שהם נפלו קורבנות למתקפות סחיטה כפולה.
  • 67% מחברות האנרגיה, הנפט והגז חושבות שלא יוכלו לעצור – או אפילו לגלות – התקפה הנובעת משרשרת אספקת התוכנה שלהם (לעומת 59% מתוך כלל הארגונים שנסקרו). רוב המשיבים במגזר האנרגיה (69%) גם מודים שלא ניסו לצמצם את הסיכונים באמצעות הטמעת אמצעי אבטחה משופרים ב-12 החודשים האחרונים.
חשיפה מוגברת להתקפות ממוקדות זהויות
זהויות – הן של בני אנוש והן של מכונות - נמצאות בלב כל המתקפות, או כמעט כולן. כמעט מחצית מהזהויות דורשות גישה למידע רגיש כדי לצורך ביצוע תפקידן, וכתוצאה מכך הן מהוות וקטור התקפה מועדף. הדוח מצא כי אזורים קריטיים בסביבת ה-IT אינם מוגנים כראוי, והוא מפרט את סוגי הזהויות המייצגות סיכון משמעותי.
  • 63% מהמשיבים טוענים שהגישה של עובדים עם הרשאות למידע הרגיש ביותר אינה מאובטחת כראוי. כמו כן, שמספר המכונות בעלות הרשאות גישה רגישות גדול ממספר בני האדם בעלי הרשאות כאלו (45% לעומת 38%).
  • גישה באמצעות פרטי התחברות היא עדיין הסיכון מס' 1 לדעת המשיבים (35%), ואחריה התחמקות מאמצעי הגנה (31%), הרצת קוד זדוני (28%), גישה ראשונית (28%) ואסקלציית הרשאות (27%).
  • אפליקציות עסקיות קריטיות, כגון: יישומים ליצירת הכנסות הפונים ללקוח, תוכנות ERP וניהול פיננסי צוינו כאזור הסיכון הגדול ביותר בשל הזהויות הבלתי-ידועות ובלתי-מנוהלות שניגשות לתוכנות אלה. רק 46% מהמשיבים עושים שימוש בבקרות לאבטחת יישומים קריטיים לעסקים.
  • צדדים שלישיים – שותפים, יועצים ונותני שירותים - צוינו בתור בעלי הזהויות האנושיות עם הסיכון הגבוה ביותר.
  • 69% מהנשאלים אמרו כי יזמו האטה של אוטומציית תהליכים רובוטית (RPA) ושימוש בבוטים בשל חששות אבטחה.
"הרצון לשיפור מתמיד של היעילות העסקית והחדשנות בארגונים לא השתנה, גם בזמנים של קיצוצים בכוח אדם ובתחומים פונקציונליים אחרים", אומרת קרן אלדור, סמנכ"לית שותפויות טכנולוגיות בסייברארק. לפיכך, טרנספורמציה עסקית, המבוססת על יוזמות דיגיטל וענן תמשיך להביא לזינוק במספר הזהויות העסקיות החדשות. בזמן שהתוקפים מחדשים כל הזמן, גניבת זהויות עודנה הדרך היעילה ביותר לעקוף את הגנות הסייבר ולהשיג גישה לנתונים ונכסי מידע רגישים. סיכון עמוק כזה מעמיד את הנושא של "על מי ועל מה ניתן לסמוך" בחזית המאמצים למניעת הצטברות נוספת ב'חוב הסייבר' ולבניית חוסן לטווח הארוך."
מה ניתן לעשות?
  • הטמעה כוללת של מדיניות "אפס אמון" (Zero Trust): אבטחת זהויות היא רכיב קריטי ביישום עמוק של מדיניות אפס אמון. המשיבים אמרו כי ניהול זהויות (79%) ואמון באבטחה של נקודות קצה או של התקנים מחוברים (78%) הם היבטים "קריטיים" או "חשובים" לתמיכה באפס אמון.
  • אסטרטגיות לאבטחת הרשאות גישה רגישות: שלושת הצעדים המובילים לשיפור אבטחת הזהויות שארגונים מתכננים לנקוט בשנת 2023: גישתJust-In-Time , כלומר מתן גישה רק בזמן הנדרש לביצוע הפעולה (צוינה ע"י 32% מהמשיבים); אימוץ עקרונות הרשאות מינימליות באבטחת יישומים קריטיים לעסקים (32%); ואוטומציה של הקצאה וביטול הרשאות גישה (31%).
  • שיתוף פעולה עם שותפים אמינים: יותר ממחצית מהמשיבים (51%) יפנו לשותפי אבטחת סייבר אמינים כדי לסייע בחיזוי ותכנון פתרונות עבור סיכוני סייבר עתידיים בשנת 2023.
אודות הדוח
דוח נוף איומי אבטחת הזהויות של סייברארק לשנת 2023 מציג את ממצאי הסקר העולמי שנערך בקרב ארגונים במגזר הפרטי והציבורי המעסיקים 500 עובדים ומעלה. המחקר נערך על ידי חברת מחקר השוק Vanson Bourne בקרב 2,300 מקבלי החלטות בתחום אבטחת הסייבר. המשיבים לסקר הם מברזיל, קנדה, מקסיקו, ארה"ב, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, ספרד, בריטניה, אוסטרליה, הודו, ישראל, יפן, סינגפור וטייוואן.