שבוע הספר 2025: כשהלב פוגש סיפור – והצרכנות פוגשת ערכים
הצרכנות התרבותית של שבוע הספר יכולה להיות יותר מעוד רכישה. רשת "סיפור חוזר" מדגימה כיצד רכישת ספרים מיד שנייה יוצרת גם ערך חברתי ותעסוקתי – לא כמחווה של חסד, אלא כמודל שיקומי עצמאי שמבוסס על כלכלה אזרחית
חני יצחקי, סמנכ"לית השיווק בקבוצת שכולו טוב
ספרים כשער לנפש – וכמפתח לחברה שוויונית
יש תקופות שבהן ספר תפס אותי כשהייתי צריכה לברוח רגע מהמחשבות.
ובתקופות אחרות, הוא עורר בי השראה, הדליק לי רעיונות או פשוט חיזק אותי כשלא האמנתי.
לפעמים ספר נכנס לחיים בדיוק בזמן שאתה זקוק לאיזו מילה טובה, כיוון, או רגע של שקט.
אבל עם השנים הבנתי - ספרים לא רק פוגשים אותנו. הם גם מחברים בינינו.
בין אדם לעצמו, ובין אנשים זה לזה.
בין סיפור אישי לבין סיפור חברתי.
בשבילי – ובשביל רבים אחרים - ספרים הם לא רק חוויה פרטית. הם שער לעולם שבו הבחירות שלנו משקפות ערכים. וב"שבוע הספר", כשהלב פוגש סיפור – גם הצרכנות יכולה לפגוש מצפון.
כשספר הוא גם הזדמנות
ב"סיפור חוזר", המיזם החברתי של קבוצת "שכולו טוב", כל ספר שמונח על המדף הוא חלק ממערך גדול של שיקום תעסוקתי, אחריות קהילתית וצרכנות ערכית.
הציבור מוסר ספרים ובכך מעניק להם חיים חדשים, לא רק עבור הקוראים הבאים, אלא גם עבור הסביבה: במקום להיערם או להיזרק, הספרים זוכים לחיים חדשים שמפחית פסולת, מצמצם צריכה ומעודד כלכלה מעגלית
זה מודל כלכלי־חברתי, לא מיזם של חסד.
לא "מאחורי הקלעים", כי אין לנו במה להתבייש, אלא בחזית, בחנויות רחוב, בלב הקהילה כמו שראוי.
לא תלות, או תרומה – אלא שותפות.
וכשלקוח קונה אצלנו הוא פשוט בוחר אחרת. ובתמורה הוא נהנה ממגוון עשיר של ספרים במצב טוב ובמחיר נגיש. כזה שבטוח יעשה לו טוב.
בין קנייה לערך
שבוע הספר חוזר מדי שנה לרחובות ולכיכרות, אבל התרבות בישראל 2025 היא כבר לא רק פנאי.
היא מרחב שבו אנחנו בוחנים מה אנחנו צורכים – ואיך.
היא הופכת להיות מרחב מוסרי שבו נבחנת הבחירה שלנו.
ולפעמים, דווקא רכישה קטנה כמו ספר – יכולה להיות בחירה גדולה.
הבחירה לרכוש ספר ב"סיפור חוזר" אינה פשרה על איכות – אלא תוספת ערכית. זו קנייה שמיטיבה עם הקורא, אך גם עם אדם אחר, שקיבל הזדמנות להשתלב מחדש במעגל העבודה.
כולנו שווים
מי מאיתנו לא מכיר אדם עם מגבלה -מישהו שמתמודד עם קושי שמונע ממנו, לעיתים, לממש את מלוא הפוטנציאל שבו? משנה לשנה, אנחנו פוגשים יותר אנשים שמבקשים את ההזדמנות שלהם - שמייחלים לכך שמישהו יאמין בהם, עד שילמדו גם הם להאמין בעצמם.
השנה האחרונה הותירה חותם רגשי עמוק אצל כולנו, והביאה איתה עלייה חדה בשיח הציבורי על בריאות הנפש -שיח חשוב שתופס סוף סוף את המקום הראוי לו. כששיעור האנשים מסביבנו המתמודדים עם חסם כלשהו עולה בצורה מתמדת, האם זה לא הזמן לגלות אחריות צרכנית ?
לבחור ביוזמות שמעניקות הזדמנות שווה. לאנשים עם מגבלה - ולנו כחברה, לגלות סבלנות והכלה. כי בסופו של דבר, מתחת לפני השטח, מעבר לכל ההבדלים -כולנו שווים.
סיפור חוזר – סיפור חדש
שבוע הספר יכול להיות הרבה יותר מעוד מבצע.
הוא יכול להיות בחירה צרכנית ערכית – כזו שמהדהדת מעבר לעמודים.
ספר שנרכש ב"סיפור חוזר" הוא לא רק מוצר – הוא מהלך חברתי.
מהלך שבו הספר פוגש לא רק אותך – אלא גם את האדם שמוכר אותו.
מהלך שבו קנייה היא גם אמירה.
בסופו של דבר, לא כל הסיפורים נכתבים בעט.
חלקם נכתבים בבחירה, בחיבור, ובהזדמנות שניתנת ונלקחת.
והשבוע – אולי תבחרו גם בסיפור חוזר.
כי בסופו של דבר, מתחת לפני השטח – כולנו שווים. והסיפורים שאנחנו בוחרים לקרוא, הם גם אלה שמספרים עלינו














