סגור

על רקע ההחמרה באכיפה הרגולטורית על חברות בניה ויזמות בתחום הבטיחות - כיצד נגן על החברה ונושאי המשרה בה מפני הליכים משפטיים?

בשנים האחרונות נרשמה החמרה משמעותית באכיפה על חברות בניה ויזמות בנושא הבטיחות. על רקע העלייה במספר תאונות העבודה והביקורת מכיוונים שונים, הקבלנים מצאו את עצמם עם אחריות רבה המוטלת עליהם (ורק עליהם) בנושא הבטיחות באתרי הבניה והתשתיות. כיצד מתבטאת האכיפה המוגברת? ומהו תפקיד עורך דין מומחה לבטיחות בשמירה על הקבלנים והיזמים?

נושא הבטיחות באתרי העבודה עלה לכותרות בשנים האחרונות. על רקע התאונות הרבות והביקורת הנוקבת מצד הממשל, התקשורת והארגונים החברתיים, הרגולטור המרכזי בתחום, משרד העבודה, החמיר את האכיפה על חברות הבנייה. נכון להיום, הגורם האחראי הבלעדי על נושא הבטיחות באתרי הבנייה והתשתיות הוא הקבלן הראשי, אשר מוצא את עצמו לבד במערכה. היזמים, מזמיני העבודה, הרשויות המקומיות ואפילו קבלני המשנה והעובדים שלהם, פטורים על פי חוק מכל אחריות ישירה על אירועי בטיחות בעבודה באתרי הבנייה.
הקבלנים המבצעים מוצאים עצמם שוב ושוב בין הפטיש לסדן - מצד אחד, היזמים ומזמיני העבודה שואפים לחסוך ככל האפשר בהוצאות ולא מתקצבים או מפקחים על הבטיחות, ומצד שני העובדים אשר מפירים באופן שגרתי את הוראות הבטיחות. באופן שכזה, הקבלן המבצע נושא מחד במלוא האחריות אל מול הרגולטור ורשויות החוק, ומאידך עומד מול קושי רב בשמירה על תקנות הבטיחות כלשונן.
הגברת האכיפה של משרד העבודה והרשויות מובילה לכתבי אישום
2 צפייה בגלריה
עו"ד רונן ורדי - ורדי רונן ושות' חברת עורכי דין
עו"ד רונן ורדי - ורדי רונן ושות' חברת עורכי דין
עו"ד רונן ורדי - ורדי רונן ושות' חברת עורכי דין
(יח''צ)
"משרד העבודה שילש לאחרונה את כמות מפקחי העבודה הפועלים בשטח", מספר עו"ד רונן ורדי, בעלים של חברת עורכי דין המתמחה בדיני הבטיחות, התמודדות עם רגולציה, אחריות תאגידית והגנת הסביבה. "העלאת כמות הביקורות באתרי הבנייה מובילה להוצאת אלפי צווי בטיחות וסגירת אתרים, בנוסף לכתבי אישום פליליים המוגשים נגד חברות מבצעות, מנהלי פרויקטים ומנהלי עבודה בעקבות ליקויים באתרי הבנייה ואי קיום חוקים ותקנות מחייבות, גם במקרים בהם לא התרחשה תאונת עבודה", אומר עו"ד ורדי, שמשרדו מעניק מעטפת משפטית, מקצועית והוליסטית לעשרות חברות קבלניות מובילת בענפי המשפט הפלילי, המנהלי והאזרחי הקשורים לדיני הבטיחות ותאונות העבודה, באמצעות ליווי פרו-אקטיבי שוטף של חברות בנייה, קבוצות נכסים ויזמים.
גוף נוסף שהגביר את הפיקוח הוא הרשויות המקומיות. "מפקחי מחלקות ההנדסה של הרשויות מציבים דרישות קדם לפתיחתו של אתר בנייה, מבצעים סיורי פיקוח שוטפים ובמקרה של איתור ליקויים – יש בסמכותם לבצע עצירה מנהלית של העבודות", מספר עו"ד ורדי.
גם רשם הקבלנים, אשר במשך שנים רבות לא ניצל את סמכותו על פי חוק להטיל סנקציות על קבלנים אשר נמנעים מלעמוד בדרישות הבטיחות, החל לאחרונה לזמן חברות בנייה לשימוע לפני התליית תעודת רישום קבלני או הפעלת סנקציות אחרות כמו קנסות והתליות על תנאי.
האכיפה מוגברת גם במישור הפלילי והמשפטי
במישור הפלילי, משטרת ישראל הקימה ב-2018 את יחידת פל"ס (פועלים ללא סיכון) המסונפת ללה"ב 433, ואשר מטפלת בהפרות בטיחות בעבודה, חוקרת ומגישה כתי אישום נגד חברות ובעלי תפקידים המפרים הוראות בטיחות. בנוסף, היחידה חוקרת באופן פלילי תאונות עבודה באתרי בניה בהן נפצע או נהרג פועל בניין.
יתר על כן, המדיניות של הפרקליטות מחמירה יותר וכיום ניתן לראות כתבי אישום בהם נכללים יותר ויותר בעלי תפקידים באתר הבנייה - החל ממנהלי עבודה ועד למנהלי פרויקטים, מהנדסי ביצוע, גורמים מפקחים ואף תאגידים ובעלי חברות. "כתב אישום כזה יכול לגרום לפגיעה מהותית במוניטין, שתוביל לנזק כלכלי משמעותי עבור חברת הבנייה", אומר עו"ד ורדי, "זאת בנוסף למשאבי הזמן והכסף שיידרשו להתגוננות בבית המשפט".
מול התאונות והאכיפה - חברות הבנייה משקיעות יותר במניעה ובעמידה בתקנות
חברות הבנייה משקיעות בשנים האחרונות משאבים רבים בניסיון למנוע תאונות ולהימנע מסנקציות רגולטוריות, בתחומים כמו בקרת כניסה דיגיטלית לאתרים, תדרוכי בוקר לעובדים, יישום טכנולוגיות מתקדמות, ביצוע תהליכי ניהול סיכונים, שימוש באפליקציות לניהול בטיחות, גידור מתקדם ופיגומים בתקן אירופאי. כל אלו ועוד הינן פעילויות פרואקטיביות חיוניות העוסקות בהפחתת הסיכון לתאונות עבודה אך אין לא מהוות הגנה מספקת לתאגיד ומנהליו.
"אחת הפעילויות החשובות למניעה מקדימה בתחום הינה בדיקת תקופתית של עמידה בדרישות המשפטיות", אומר עו"ד ורדי. "כלומר, ביצוע סקר ציות רגולטורי אשר בודק את מידת העמידה של האתרים והחברה בדרישות החוק. בנוסף, יש לקבוע נהלים התומכים בבקרה של כל הפעולות הנדרשות, ולייצר מנגנוני דיוור של עדכוני רגולציה לכלל העובדים ולמפקח עבודה ראשי".
מקדימים תרופה למכה - באמצעות ליווי משפטי צמוד ופרואקטיבי של משרד עו"ד המתמחה בבטיחות
2 צפייה בגלריה
עו"ד רונן ורדי
עו"ד רונן ורדי
עו"ד רונן ורדי
(יח''צ)
עו"ד ורדי ממליץ לחברות הקבלניות להקדים תרופה למכה ולטפל באופן משפטי שוטף בייעוץ לצוותי הניהול באתרים, בבקרה השגרתית, לצד טיפול בצווים ובעיצומים המוטלים עליה, "משום שאלו מותירים היסטוריה ורישום שלילי מצטבר במשרד העבודה ורשם הקבלנים - דבר עלול להוביל לסנקציות משמעותיות עד כדי פגיעה ביכולת של הקבלן המבצע לעמוד בהתחייבויותיו למזמין העבודה", אומר עו"ד ורדי.
ליווי צמוד של עורכי דין המתמחים בדיני בטיחות "מהווה תמיכה וסיוע משמעותי לקבלנים", אומר עו"ד ורדי. משרד עורכי דין מקצועי הבקיא בתחומי הבטיחות בבנייה יוכל לדאוג לאסדרה משפטית וטיפול בכל נושאי האכיפה הרגולטורית הקשורים לתחום. טיפול מנהלי בעיצומים וקנסות, צווי בטיחות והפסקת עבודה, ליווי פרואקטיבי בוועדות ופורומים של בטיחות לצורך שיפור המודעות לבטיחות ויעניק ייעוץ שוטף לסוגיות העולות מול מפקחי העבודה, הרשויות המקומיות ורשם הקבלנים. משרד רונן ורדי מייצג בעלי תפקידים כגון מנהלי עבודה, קבלנים, מתכננים ומהנדסים להם מיוחסת התנהגות רשלנית ועומדים בפני סנקציות מנהליות כגון שימועים והתליית תעודות. בנוסף, המשרד מתמחה בליווי משפטי מול גורמים סטטוטוריים וכתיבת חוות דעת משפטיות ומקצועיות בנושאי בטיחות.
גם במקרה של תאונת עבודה, "עורך הדין המומחה בבטיחות מלווה את החברה מגיע לאתר כדי לנהל את האירוע מבחינה משפטית, לברר את נסיבות התאונה, לייעץ למנהלים בשטח, להכין אותם לחקירות המשטרה וללוות את החברה לאורך כל התהליך הפלילי", אומר עו"ד ורדי, מומחה לבטיחות אשר למד משפטים ומשלב כיום בין תחום הבטיחות לתחום המשפטי. בין היתר, עו"ד ורדי הוא המייסד והבעלים של המרכז הישראלי לבטיחות וגיהות בע"מ ומרצה בכיר לבטיחות ואחריות משפטית באקדמיה ובפורומים מקצועיים.
במבט לעתיד הקרוב - מעגל האחריות עומד להתרחב
במהלך השנה הקרובה צפויה להתפרסם תקנה חדשה של משרד העבודה המרחיבה את מעגל האחריות מעבר לקבלן הראשי אל היזמים, "מה שיחייב גם אותם להיערך בהתאם ולנקוט בפעולות המבטיחות שהקבלנים המבצעים פועלים בהתאם לדרישות כל דין", אומר עו"ד ורדי. "הם ידרשו לעשות בקרה בפועל על ביצועי הקבלן, לבצע סקרי סיכונים. כבר היום, חברות יזמיות דואגות לליווי משפטי מומחה כדי לשמור על המוניטין שלהן". גם משרדי עורכי דין מסחריים המלווים חברות בנייה, נעזרים בשירות של עורכי דין מומחים, "משום שהם לא מבינים בבטיחות, בעולם של פיגומים, עבודה בגובה, חפירות וחשמל", אומר עו"ד ורדי. "במקרה של תאונות או הפרות, גם המשרדים הגדולים ביותר נעזרים בשירותי משרד ייעודי המתמחה בבטיחות בלבד".
כתובת: בעלי מלאכה 26 , חיפה 3223020
טל' : 074-7031122 פקס: 074-7031125