סגור
CORPORATE.890/100

״שוק ההון הפך ל'זירת מטענים' עבור חברות נסחרות״. ראיון עם מייסדיי ARX שהפכה ל"מכונת הדאטה של החברות הציבוריות"

לאחר שירות ביחידת 8200 ודובר צה״ל ורצף הצלחות עסקיות משותפות, יהודה ליבלר (23) ורותם גנץ (26) משתפים לראשונה כיצד הם עוזרים לחברות הגדולות בעולם להתמודד עם אתגרי שוק ההון המודרני. ״שוק ההון היום הוא זירה של מודיעין יותר מאי פעם, אך השחקנים בתחום בדרך כלל משרתים גורמים אינטרסנטיים״

בשנים האחרונות, מצאו את עצמם יהודה ליבלר (23) ורותם גנץ (26) כאנשי סודם של מובילי חברות בורסאיות ברחבי העולם. לאחר שירות ביחידת 8200 ובדובר צה״ל, ומספר שנים אחרי שהחלו לפעול, הם משתפים לראשונה מעט משדה קרב הדאטה שהם מנהלים בעבור חברות הנסחרות במאות מיליוני דולרים.
״שמנו לב ששחקני הדאטה בשוק ההון בדרך כלל משרתים גורמים אינטרסנטיים״, מסביר גנץ, ״ובשבילנו, אנשים שראו ממרחק אפס מה ניתן להשיג כאשר מחברים מודיעין, דאטה וסייבר תודעתי, היה ברור שחייבים למצוא דרך לתעל את הידע הזה למען השחקנים הטובים של השוק - החברות עצמן, שעומדות בקו האש כמו מטרה נייחת״.
2 צפייה בגלריה
 רותם גנץ ויהודה ליבלר, מייסדי חברת ARX
 רותם גנץ ויהודה ליבלר, מייסדי חברת ARX
רותם גנץ ויהודה ליבלר, מייסדי חברת ARX
(נטי לוי)
מה משך שני אנשי דאטה ומודיעין להתעסק דווקא בשוק ההון?
״שוק ההון היום הוא זירה של מודיעין יותר מאי פעם״, מסביר ליבלר ומוסיף עם חיוך "בכל מקום שיש כסף, תמצאו מי שינסה לקחת אותו, גם על חשבון מישהו אחר". לדבריו, חברה שיצאה לשוק ההון משולה לספינה באוקיינוס, שבכל רגע נתון יכולה להאבד בים הסוער או אפילו להישדד על ידי פיראטיים שזה מקצועם.
"זיהינו שיש נחיתות אינפורמטיבית אדירה אצל חברות נסחרות שעיוורות למה שבאמת מתרחש מתחת לפני המים הפיננסיים, בעוד שהם מוקפים שחקנים מיומנים, עם ארסנל טכנולוגי, שמכירים כל ניואנס קטן בנתוני המסחר, סורקים דוחות כספיים באמצעות מנועי בינה מלאכותית, ופועלים עם מערכות מסחר אלגוריתמיות מפותחות. זיהינו פער אדיר בשוק, והעמדנו מערך טכנולוגי נרחב כדי להתגבר עליו״.
ועדיין, מרבית היזמים בגילכם ועם הכישורים שלכם עושים דברים הרבה יותר ״סקסיים״, לא?
״לא חסרים יזמי סייבר עם סטארטאפים בשם לטיני״ מתלוצץ גנץ. ״אנחנו ראינו כאוטיקה של נתונים, והרבה מנכ״לים מבולבלים שעד לפני רגע היו גאוני פארמה, תכנה או נדל״ן, ודקה אחרי זה השוק תופס אותם כקורבנות כיוס קלים, והם לא יודעים אפילו איך להשיב מלחמה".
גנץ, נזכר במקרה ספציפי שהיה אירוע מכונן בהחלטה על הקמת החברה ״זה היה רגע פיבוטלי עבורנו לראות חברה אחת ספציפית שפיתחה מכשיר רפואי פורץ דרך שמגובה בטכנולוגיה של עשרות שנים, עוברת מסע עינויים באמצעות דיסאינפורמציה על ידי קרן גידור, בלי שהחברה עצמה בכלל ידעה שמתקיים קמפיין. הם היו טרף קל ולא הצליחו לשקם את אמון הציבור בהם, בטח ובטח שלא להשיב אש, עד שהם פגשו בנו״.
2 צפייה בגלריה
מייסדיי ARX, עוזרים לחברות הגדולות בעולם להתמודד עם אתגרי שוק ההון המודרני
מייסדיי ARX, עוזרים לחברות הגדולות בעולם להתמודד עם אתגרי שוק ההון המודרני
מייסדיי ARX, עוזרים לחברות הגדולות בעולם להתמודד עם אתגרי שוק ההון המודרני
(נטי לוי)
אז איך אתם עוזרים לחברות שמגיעות אליכם?
״אנחנו מנגישים בעבור החברות קודם כל מידע - ׳הנה מה שהשוק חושב עליכם, הנה מה שקורה מתחת לאף שלכם׳, במיפוי סנטימנט מדויק, באיתור של רסיסי דיסאינפורמציה, וניתוח מגמות פיננסיות שמיוצרים דרך אגב על ידי משקיעי ריטייל ומוסדיים. על בסיס זה אנחנו מגבשים תורת הפעלה חדשה לחברה. זה מתבטא בשיטות הדיווח, במבנה ההון, ובדיאלוג מול המשקיעים, האנליסטיים והגורמים המעורבים השניוניים״, מסביר גנץ.
״מה שהיה כל כך מזעזע בשוק שפגשנו לפני כמה שנים היה כמות הספקים, כמות ההצעות הריקות מערך, והיקף הארכאיות בשירותים שחברות בורסאיות צורכות״, אומר ליבלר. ״הדבר הראשון והכי משמעותי שעשינו זה עצם הייבוא של תפיסות לכאורה טריוויאליות מעולמות הסייבר וניתוח הדאטה לחברות הבורסאיות, כמו למשל הצורך ב-Threat Intelligence".
גנץ מסביר לדוגמא כי ״היום כל חברה שעובדת איתנו מבקשת מידע תומך החלטה לפני רישום למסחר, לפני גיוס PIPE, לפני תשקיף מדף, לפני הודעה משמעותית למשקיעים, וזה חד משמעית משפר את הביצועים ואת תגובת השוק אליהן. מעבר לזה, היום, על בסיס היכולות שבנינו והאמון שרכשנו, אנחנו גם מרכזים שורה רחבה של יכולות כולל בניית אסטרטגיית הנפקה, ליווי גיוסים, וכל זאת כפלטפורמה יעילה עם עליונות מודיעינית שמבטיחה דילבור זריז ומדויק״.
אתם מזהים צורך אמיתי? או שזה שוק שעדיין בחיתוליו
״הצורך חולש על 100% מהחברות הבורסאיות, וגם על אלו השואפות להיות כאלה, גם אם טרם הבינו זאת״, מסביר גנץ. ״כשאני פוגש מנכ״ל אני אומר לו דבר פשוט – עד היום ניהלת כמות X של מוצרים. בין אם תרופות, בין אם מוצרי תכנה, בין אם פרויקטים בנדל״ן או כל דבר אחר. מהרגע שהתחלת להיסחר בבורסה יש לך מוצר אחד נוסף, והוא נייר הערך שלך. וכמו כל מוצר אחר, הוא חייב Product Management לכל דבר ועניין. אנחנו קוראים לזה דוקטרינת X+1, וכשיודעים להטמיע אותה, דברים אדירים קורים. חברות שאנחנו עובדים איתן והיו עלומות, מוצאות עצמן מחוזרות על ידי הבנקים הגדולים בעולם״.
לדברי ליבלר ״קצב הצמיחה שלנו אדיר, ומיום ליום אנו עדים לכך שחברות בורסאיות גדולות יותר ויותר מבקשות להעזר בנו בשביל לעשות אופטימיזציה למערכת היחסים שלהם עם שוק ההון. אם בהתחלה חשבנו שרק small caps (מניות הנסחרות בשווי נמוך) ירצו להעזר בנו עקב התנודתיות הגבוהה והפוטנציאל הגבוה למניפולציה על מחירי המניות שלהן, היום אנחנו מגיעות אלינו כבר חברות רבות שנסחרות בשווי של מיליארדים בבורסות הגדולות בעולם״.
כחברה שרוב לקוחותיה נסחרים מעבר לים, אתם מרגישים את ההשפעות של המלחמה?
״בסוף ההשפעות הן קודם כל אישיות. אני במילואים כבר מעל ל-120 ימים בצו 8, ויהודה היה כשלושה חודשים במילואים. קיבלנו תמיכה אדירה מהלקוחות שלנו, למעט אחת - מנכ״לית ישראלית שלא הייתה מרוצה מזה שאנחנו עם מדים״, גנץ משתף.
״התקופה לא הגיונית והרבה חברות נפגעו עסקית. בהיבט הזה, אנחנו מלאי הודייה לזה שלא גייסנו דולר אחד ממשקיעים, ושאנחנו רווחיים מהיום הראשון. אין ספק שהדברים היו יכולים להיראות אחרת אם היינו תלויים בגיוס סבב ממשקיעים תוך כדי שאנחנו תופסים משמרות מסביב לשעון במילואים״.