כיצד מייצרים חוסן ארגוני בתקופה של חוסר ודאות?
בין אזעקות ומקלטים, שירות מילואים ובייביסיטר לילדים- סטארטאפים מספרים איך מייצרים רווחה, המשכיות ותחושת ביטחון לעובדים וללקוחות בתקופה שאין בה שום דבר רגיל
מאז ה־7 באוקטובר, וכעת בזמן המלחמה עם איראן ביתר שאת, שוק העבודה בישראל פועל בצל מציאות חריגה רוויית אי-ודאות; ריחוק פיזי, סבבי מילואים ארוכים ומחסור בכוח אדם. בתוך כל אלה ולמרות המצב, חברות הייטק וסטארטאפים פועלים לשמור על יציבות עסקית ועל הרווחה הארגונית, ולהפוך את המצב להזדמנות לחזק את הערכים הארגוניים שעליהם הם נשענים.
המשבר הופך להזדמנות לממש ערכים של גמישות, אמון, קהילתיות ורווחה אמיתית. איך עושים את זה בפועל - ומה המשמעות הארגונית של חוסן אנושי דווקא עכשיו? כך מתמודדים צוותי ה-HR עם אתגרי התקופה ומחזקים את מה שחשוב באמת: תחושת הביטחון והשייכות של העובדים והמשפחות, לצד המשכיות ורציפות עסקית וטכנולוגית.
"במציאות המורכבת שבה אנחנו פועלים, אי אפשר להפריד בין רווחת העובדים לבין הצלחת הארגון- ובטח לא בתקופה כל כך רגישה ומאתגרת. כשאנחנו מדברים על חוסן, אנחנו מתכוונים לא רק ליכולת העסקית להמשיך לפעול, אלא גם ליכולת שלנו כארגון לשים את האנשים שלנו במרכז, להבין את הצרכים שלהם ולהתאים את עצמנו במהירות למציאות המשתנה". אומרת קרן ארוש-פרידמן, Senior Director HR ב- Redis. מסד הנתונים המהיר והפופולרי בעולם.
"מהרגע הראשון היה לנו ברור שהתפקיד שלנו הוא ללוות לא רק את העובדים אלא גם את המשפחות שלהם- במיוחד את בני ובנות משפחותיהם של משרתי המילואים. הקמנו מערך תמיכה לעובדים שאין להם מרחב מוגן, הרחבנו את שירותי התמיכה הנפשית, ואנחנו מקיימים סשנים שמסייעים לחיזוק תחושת החוסן האישי והקהילתי.
ביומיום, אנחנו שומרים על קשר אישי ורציף עם העובדים, עוקבים מקרוב אחר הצרכים שעולים מהשטח, ומדגישים שוב ושוב: מה שחשוב לנו באמת הוא שהעובדים שלנו יהיו בטוחים, רגועים, וידעו שאנחנו כאן עבורם. גם המנהלים שלנו מקפידים על שיחות קבועות עם הצוותים, כדי לראות, להקשיב, ולהיות שם. ובתוך כל זה- יש לנו גב. ההנהלה שלנו בארצות הברית הביעה תמיכה ברורה ובלתי מתפשרת בעובדים ובסייט בישראל, לא רק ברגע הזה אלא גם לאורך זמן. הידיעה הזו, ש־they have our back, מאפשרת לנו להמשיך לפעול באחריות ובאמונה, גם כשלא פשוט".
well-being לפני הכול
"בכל עת, ובמיוחד בימים מורכבים אלו, רווחת העובדים וביטחונם האישי עומדים בראש סדר העדיפויות שלנו". מחזקת עדי איצקוביץ, VP HR של חברת הפינטק Payoneer בישראל.
״ביקשנו מהעובדים לשים את ה-well-being שלהם ושל משפחתם לפני הכול, ונקטנו שורה של צעדים כדי להבטיח שעובדי החברה בישראל ירגישו בטוחים, מוגנים ועטופים. במסגרת תוכנית ‘יחד בימים אלו’, אנו מציעים פעילויות להורים ולילדיהם, לצד ליווי רגשי מקצועי.
כמו כן, במסגרת יוזמת ‘בית מארח’ שלנו, עובדינו פותחים את ליבם וביתם לעמיתיהם מתוך ערבות הדדית ואכפתיות ובנוסף, עובדים הזקוקים לכך, מפונים למלונות. המנהלים גם קשובים לכל צורך שעולה, ופועלים להעניק מענה אישי ותומך לכל עובד״.
רווחה ארגונית= המשכיות עסקית
המלחמה והמציאות של אזעקות ועבודה מרחוק מציבים אתגרים משמעותיים לרציפות הפעילו העסקית של ארגונים. "אני מאמינה שרווחה ארגונית במציאות הזו היא לא 'בונוס'- אלא היא תשתית קריטית שמאפשרת המשכיות עסקית, שמירה על תחושת השייכות לארגון, הביטחון והמשמעות של העובדים". טוענת ענת קידר, VP HR בסטארטאפ DoorLoop, המפתח טכנולוגיה לניהול נכסי נדל"ן.
"כסטארטאפ בצמיחה מואצת, אנחנו פועלים בסביבה דינאמית גם בימים שגרתיים, אבל לאור המציאות המתפתחת למדנו לנהל דינמיקה שדורשת גמישות קיצונית, רגישות גבוהה ותגובה מיידית למציאות שמשתנה מרגע לרגע. מתוך הבנה שכל עובד חי וחווה את המצב אחרת, בנינו מודל שמטרתו לאפשר לכל עובד את הגמישות המתאימה עבורו, כזה שמאפשר לכל אחד לדווח למנהל/ת שלו על הצרכים והמורכבויות האישיות שלו, בין אם זה בשעות העבודה, במקום השהייה, או בעומס המשימות- ואנחנו מתאימים את עצמנו בהתאם. התקשורת עם העובדים מבוצעת כל העת במידה ויעלו אתגרים וצרכים חדשים. הגדלנו גם את התמיכה מהסייטים שלנו בניו-יורק ומיאמי, בהסברה ורתימה של הצוותים שם, כדי לאפשר המשכיות תפעולית במקביל לגמישות מלאה לעובדים בארץ.
האסטרטגיה שלנו נשענת על ערכים של אמון, גמישות וקהילתיות. אנחנו מקפידים על קשר שוטף עם העובדים ומשרתי המילואים כדי להבין ולמפות את האתגרים והצרכים- ולפעול בהתאם. שלחנו מארזים לעובדים והמשפחות- יצירה ומשחקים למשפחות עם ילדים כדי להקל כמה שאפשר, וערכות אלכוהול לרווקים שחווים 'בדידות' מסוג אחר. בנוסף, הגדלנו את תקציב הוצאות המזון לכולם.
בשל סגירת השמיים והקושי לחזור לישראל, הפעלנו סוכנות נסיעות שמטרתה לסייע לעובדים שלנו שנתקעו בחו"ל לחזור לישראל. במקביל, אנו מבצעים סדנאות תמיכה ייעודיות למנהלים, במטרה להעניק כלים פרקטיים להוביל את הצוותים שלהם ברגישות ובוודאות יחסית בתוך האי-הוודאות.
תקשורת יוצרת חוסן
אילנית אדרי, סמנכ״לית HR בחברת Forsight Robotics, המתמחה בתחום הרובוטיקה הרפואית לניתוחי עיניים, אומרת כי ״עבורנו, החוסן האישי והמשפחתי של העובדים הוא משמעותי לא פחות מההצלחה המקצועית שלהם. המטרה שלנו היא לשמור על השגרה העסקית והמקצועית תוך הבנה ורגישות מתמדת לאתגרים האישיים והמשפחתיים איתם הם מתמודדים.
״מאז תחילת המלחמה אנחנו מלווים מקרוב את כלל העובדים שלנו, בשיחות אישיות וצוותיות ומציאת פתרון לסוגיות הפרט שעולות. זה בדיוק הרגע להשקיע בשיח קרוב ורציף. אנחנו תומכים במשרתים במילואים ובבני משפחותיהם- משיחות אישיות יומיות ועד מארזי חיזוק למשפחות העובדים אנחנו וסיוע בבייביסיטר לעובדים שזקוקים לכך. כל אלו נועדו לתמוך ולחזק את המשפחות בבית. עם חזרתם של העובדים משירות המילואים, אנו נבצע עבורם תהליך Onboarding נוסף ומותאם, שמטרתו להקל על ההשתלבות מחדש בשגרה הארגונית ובתפקידיהם, הן ברמה האישית והן המקצועית.
״כעת, במסגרת ההתמודדות עם המצב, בחרנו ׳להפוך את הלימון ללימונדה׳. לצד התמיכה היומית בעובדינו, כולל אלו שנתקעו בחו״ל ובמשפחותיהם המחכות בארץ ובאלו שבני משפחותיהם נתקעו בחו״ל, אנחנו מתאימים את המשימות באופן גמיש - עובדים שנמצאים בחו"ל לוקחים על עצמם פגישות ומשימות של אלו שבארץ ואינם יכולים לטוס, ולהפך, כדי לשמר את רצף הפעילות בצורה חלקה ככל האפשר. המחויבות העמוקה שלנו כלפי עובדינו ומשפחותיהם, במיוחד בימים מורכבים אלו, היא חלק בלתי נפרד מערכי היסוד של פורסייט רובוטיקס ומהגישה שלנו כארגון״.
מענה אישי ומדויק
"מאז ה-7 באוקטובר החברה פועלת באופן רצוף לתמוך בעובדים ובעובדות שלנו בהתמודדות ובמורכבויות שהם חווים, זאת לצד תמיכה ומענה מיטבי ללקוחות שלנו. מספרת אייל צוקרמן, Senior Director of People and Culture בחברת BigID המחברת בין דאטה לבין בינה מלאכותית.
״בימים האחרונים, החברה פועלת במאמצים מוגברים לתמוך בכלל העובדים והעובדות, ובפרט מול העובדים המגויסים למילואים ובני משפחותיהם או כאלו שבני הזוג שלהם גויסו, עובדים שביתם נפגע, שנמצאים בחו"ל וכיוצ"ב. הגברנו את התקשורת השוטפת מול העובדים ואנו עומדים בקשר רציף איתם להתעדכן ולהבין מה הצרכים בזמן אמת ולפעול במהירות כדי לתת מענה אישי ומדויק.
בתקופה המורכבת הזו, על מנת להקל על העובדים ומשפחותיהם, החברה מאפשרת ימי חופש על חשבונה, משלמת עבור שירותי בייביסיטר ללא הגבלה, פועלת לסייע לעובדים בחו"ל לחזרה לארץ ובהתארגנות, מארגנת פעילויות בזום לילדים, מספקת ערוץ ישיר לתמיכה נפשית באמצעות קו חם ושמה דגש על דאגה לביטחון ולצרכים שלהם, תוך הקפדה על תקשורת אישית ועדכונים שוטפים״.















