כך מקומות העבודה הטובים בישראל גורמים לעובדים שלהם לרצות להישאר
סקר Great Place To Work ישראל חושף: 60% מהעובדים בארץ שוקלים או רוצים לעזוב את מקום עבודתם. לפי יונתן פייטרה, בעלי החברה בישראל, מדובר בנתון מטלטל, והדרך להתמודד איתו בזמן המלחמה היא לתת לעובדים תחושת ביטחון ויציבות. אבל איך עושים את זה? באמצעות מה שפייטרה מכנה "שמירה על בריאות נפשית ופסיכולוגית של הארגון": מאינטואיט שמציעה טיפולים פסיכולוגיים, דרך DHL שמעניקה תגמול למי שלא יכולים לעבוד מהבית, ועד CrowdStrike שמוקירה עובדים בשבוע של טיסות, מסאז'ים ופינוקיםV
60% מהעובדים בישראל רוצים לעזוב את מקום עבודתם או שוקלים לעזוב אותו - כך עולה מנתוני Great Place To Work לשנת 2025. "מדובר בנתון מטלטל", אומר יונתן פייטרה, בעלי Great Place To Work ישראל. "ארגון שרוצה לצמוח יתקשה לעשות זאת עם נתון כזה".
במיוחד בתקופה של מלחמה מול איראן וחוסר ודאות, אנשים מחפשים במקום העבודה את תחושת הביטחון והיציבות. "מקומות שישכילו להעביר תחושה כזאת יכולים לשפר את נכונות העובדים להישאר במקום העבודה לאורך זמן", הוא אומר.
עובדים נוטים להישאר פי 6 במקומות עבודה בריאים
אבל איך גורמים לעובדים לא לרצות לעזוב? לדברי פייטרה, הדרך המרכזית לעשות זאת, על פי המחקר, היא לייצר תחושה של בריאות פסיכולוגית ורגשית במקום העבודה. Great Place To Work בדקה עד כמה אנשים מרגישים שמקום העבודה שלהם הוא מקום שבריא לעבוד בו. התוצאה: בישראל רק 48% מהעובדים מרגישים כך. במגזר הציבורי הנתון נמוך יחסית - 44%.
הנתון הזה מפתיע ביחס למגזר הציבורי. "לכאורה דווקא המגזר הציבורי הוא מקום שידוע ביציבות שלו, אבל זה לא מה שבאמת נותן את תחושת הביטחון", מסביר פייטרה. "אחד הדברים שמייצרים תחושת ביטחון הוא הקרבה של המנהלים לעובדים".
בחברות שבהן העובדים מדווחים שמקום עבודתם בריא מבחינה פסיכולוגית ורגשית, העובדים נוטים להישאר בארגון פי 6 ולהמליץ על מקום עבודתם פי 5 לעומת מקומות עבודה אחרים.
"כשאתה מרגיש תחושה פסיכולוגית טובה יותר, תרצה להיות יותר מחויב למקום העבודה", מדגיש פייטרה. "יכול להיות שאתה מרגיש יציבות, אבל זה לא מתורגם לעשייה".
Great Place To Work זיהתה חמישה פקטורים מרכזיים לבריאות פסיכולוגית ורגשית במקום העבודה: האם המנהלים מגלים עניין בעובדים כבני אדם; האם המנהלים פתוחים לרעיונות של עובדים; האם המנהלים מערבים את הצוות בהחלטות שמשפיעות על סביבת עבודתם; האם יש איזון בין חיי משפחה ועבודה; והאם העובדים מרגישים חופשי להיות מי שהם.
לדברי פייטרה, חשוב שבכל ארגון ששואף להיות בריא תהיה תקשורת טובה ושההנהלה תקפיד לקיים מפגשים תכופים עם העובדים. "המפגשים האלה חייבים להיות יעילים", מדגיש פייטרה. "צריך ש-80%-85% מהעובדים ישתתפו בהם לאורך זמן, שההנהלה תיתן תשובות, ושהפגישות יהוו 'ניצול זמן מצוין' בתפיסת המשתתפים".
אינטואיט: ייעוץ פסיכולוגי ו"ימי טעינה"
לאחרונה הכריז Great Place To Work במסגרת כנס שערך כלכליסט על מקומות העבודה הטובים בישראל. לדברי פייטרה, "כל אחת מהחברות הזוכות מדגימה בריאות נפשית ופסיכולוגית ברמה הארגונית, וכתוצאה מכך יודעת לשמר עובדים לאורך זמן".
אינטואיט למשל, שזכתה במקום הראשון, מציעה 12 מפגשי ייעוץ פסיכולוגי לעובדים ולמשפחותיהם, בנוסף לסדנאות מיינדפולנס וקואצ'ינג. לשם הגברת האיזון בין הבית לעבודה מקיימת החברה "ימי טעינה" -ימים ספציפיים בשנה שבהם כל החברה מתנתקת. "לימים כאלה יש עוצמה חזקה מאוד", אומר פייטרה. בנוסף, הציעה החברה לכל העובדים בישראל בתקופת המלחמה לעבוד ממדינות אחרות.
אלמנט נוסף שמסייע לאינטואיט הוא הקמת קהילות על ידי החברה. באינטואיט יש 15 קהילות בכל מיני תחומים ונושאים. ביניהם יש כזאת שפועלת תחת השם Intuit Jewish Network - קהילה שקמה בתחילת המלחמה כדי לספק תחושת שייכות לעובדים יהודים בתקופה שהיתה קשה מאוד עבורם.
"התחושה הזאת שיש עוד מישהו שחווה אתגרים דומים והארגון נותן לך את המקום הזה להשתייך אליו היא מאוד חשובה", אומר פייטרה. "זה עוד משהו שגורם לך לרצות להישאר במקום העבודה".
למקום השני בדירוג נבחר בית ההשקעות מור, שמקיים שיחות רבעוניות של ההנהלה עם כלל העובדים - שולחנות עגולים עם המנכ"לים של כל יחידה. בתקופת המלחמה איפשרה החברה לעובדים להתנדב בקיבוצים שנפגעו ב-7 באוקטובר על חשבון ימי עבודה - מה שהגביר את הערך העצמי של העובדים תרם לתחושה של עשייה משמעותית.
דוגמה נוספת היא סיסקו, שהגיעה למקום השלישי בדירוג. סיסקו מקדמת פלטפורמה שבה העובדים יכולים לבצע מבחני הערכה עצמית כדי להבין מהן החולשות שלהם ומהם אזורי ההזדמנות והצמיחה האישיים.
"כך המנהלים זוכים להיכרות טובה יותר עם העובדים שלהם ויכולים לעזור להם בהדרכה ובייעוץ", אומר פייטרה. "זה משפר את התחושה של העובדים שהם מועסקים במקום שבריא לעבוד בו. אנחנו כולנו פועלים על בסיס זה שמישהו 'רואה אותנו' ואכפת לו מאיתנו".
חברת DHL, שדורגה במקום הרביעי ברשימה, מציגה פתרון יצירתי לבעיה ארגונית. אף שלחברה יש מדיניות של עבודה היברידית, רוב העובדים לא יכולים ליהנות ממנה כי הם אינם יכולים לעבוד מהבית (רבים מהם עובדים בשילוח). "הפתרון שנמצא הוא שמי שיכול לעבוד מהבית יומיים בשבוע עושה זאת, ומי שלא יכול לעשות זאת בגלל האופי של עבודתו מקבל תמריץ כספי במשכורת וגמישות בשעות ובמשמרות.", אומר פייטרה.
CrowdStrike: מחדרי בריחה ועד מסאז'ים
למקום החמישי בדירוג נבחרה חברת CrowdStrike שמקיימת מדי שנה שבוע הוקרה מיוחד לעובדים. במסגרת שבוע זו, מוקירה החברה את התרומה של כלל העובדים בצורה מפנקת ויוצאת דופן ומעניקה להם טיסות, Airbnb, מסאז'ים, פעילויות כיף, חדרי בריחה ותווי קנייה. 100% מהעובדים משתתפים בימים אלה.
בנוסף, ב-CrowdStrike מקפידים על קיום של סקר מחוברות שנתי ובונים אסטרטגיה שמבוססת על משובי העובדים ומאפשרים להם לתת פידבק למנהלים דרך כלי זה. "התוצאה היא ש-90% מהעובדים ב-Crowdstrike מסכימים שההנהלה פתוחה לרעיונות והצעות, נתון שהוא יוצא דופן".
לדברי פייטרה, עובדים רוצים להישאר במקום עבודה שמספק ביטחון ובריאות ברמה הפסיכולוגית, הפיננסית והפיזית ומספק את התמיכה בחיים האישיים והמקצועיים שלהם. החברות שנבחרו בדירוג מציגות נתוני תחלופת עובדים משמעותית נמוכים בהשוואה למקומות עבודה רגילים.
"המסר ברור", מסכם פייטרה, "בעידן של חוסר ודאות ומלחמה, החברות שיצליחו לשמר את ההון האנושי שלהן הן אלה שיבינו שיציבות פיננסית לבדה אינה מספיקה. הקלף החשוב באמת הוא היכולת ליצור סביבת עבודה בריאה מבחינה פסיכולוגית ורגשית - מקום שבו עובדים מרגישים שמקשיבים להם, שרואים אותם, מעריכים אותם, ונותנים להם לצמוח".
















