סגור
ניוז רום גג חדשדסקטופ
3 צפייה בגלריה
אלי חני וצוות העובדים של "מ.ע מרכז הרכב". המחזור היומי הוכפל היות והעובדים הם אלו שייצרו את חווית השירות ללקוח.
אלי חני וצוות העובדים של "מ.ע מרכז הרכב". המחזור היומי הוכפל היות והעובדים הם אלו שייצרו את חווית השירות ללקוח.
אלי חני וצוות העובדים של "מ.ע מרכז הרכב". המחזור היומי הוכפל היות והעובדים הם אלו שייצרו את חווית השירות ללקוח.
(יח"צ)
מאז ומתמיד גיוס ושימור עובדים היה אחד מהאתגרים הגדולים ביותר של בעלי עסקים. מחקרים רבים נעשו בנושא, ואין ספור מאמרים נכתבו, אך לדברי הדוקטורנט אלי חני, מומחה להצמחת עסקים, הפערים בין התיאוריות לשטח הם גדולים מאוד. לדבריו, הסיבה לכך היא שרוב היועצים ובעלי העסקים שמטפלים בנושא מתמקדים, במקרה הטוב, בשלושה אלמנטים חשובים: תגמול הולם, בחירה מקצועית של העובדים ויצירת סביבה תומכת, אשר מטרתם להגביר את המוטיבציה של העובדים.
נשמע מעולה, לא?
אלי: "לצד 3 הפעולות האלו חסר הסנכרון שבין העובדים והצוותים השונים. אפשר לראות את זה בעולם ההייטק, אבל ביתר הענפים זה חסר באופן מובהק". הוא מסביר, "סנכרון בין הצוותים ומתן תגמולים משותפים לעמידה ביעדים וביצועים עסקיים מובילים לצמיחה ולשביעות רצון לקוחות גבוהה, כי רק ככה שום דבר לא נופל בין הכיסאות".
איך עושים את זה בפועל?
אלי: "תחילה, חשוב לבחור את עובדי הארגון על סמך המקצועיות והידע שלהם, אבל לא פחות חשוב, לפי מרכיבים אישיותיים שמאפשרים עבודה בצוות, גישור על פערים ומחלוקות וחתירה משותפת אל עבר מטרות ויעדים".
אין ספק שהמציאות היום שונה ממה שהייתה בעבר. אלי מסביר, שהמציאות הזו מחייבת שינוי גישה והבנה, שהשוק היום הוא של עובדים ולא של מעסיקים, במיוחד לאור העובדה שבמדינת ישראל יש מאות אלפי עובדים שכירים במגוון רחב מאוד של מקצועות.
עם זאת, ובשל כך, נדרש לבחון כל עסק לגופו של עניין ולהבין האם קיימת נטישה או תחלופה גבוהה של עובדים הנגרמת מסביבת עבודה לא תומכת או לא נעימה, ולבחון האם הגישה של המעסיק היא פוגענית או שבעיני העובדים, התגמול נמוך ביחס לקושי, לאתגרים ולהיקפי העבודה עמם הם נדרשים להתמודד.
אלי: "היכולת של מוביל החברה לאתר, לזהות ולמשוך אליו את האנשים הנכונים, המקצועיים בבסיסם, ובעלי האישיות המתאימה, היכולת לייצר להם סביבה תומכת, נעימה ובונה, לתגמל אותם בצורה נכונה, לסנכרן ביניהם ולבקר נכון את הביצועים שלהם הן שיקבעו אם ואיזה עובדים יהיו לצידו".
3 צפייה בגלריה
אלי חני: "בעל עסק חייב לדעת שעובדים יכולים להצמיח או להפיל את העסק, בשורה התחתונה, האחריות בידיים שלו
אלי חני: "בעל עסק חייב לדעת שעובדים יכולים להצמיח או להפיל את העסק, בשורה התחתונה, האחריות בידיים שלו
אלי חני: "בעל עסק חייב לדעת שעובדים יכולים להצמיח או להפיל את העסק, בשורה התחתונה, האחריות בידיים שלו"
(ניר רוטמן)
"בשורה התחתונה, עובדים יכולים להצמיח את העסק אבל גם להכשיל אותו"!
בהרבה חברות קיימים פערים בין עובדים וותיקים וצעירים. בעוד שהראשונים צברו ידע, מוניטין וביטחון ויצרו קואליציות פנימיות שחבריה שומרים אמונים זה לזה, עובדים חדשים מוצאים את עצמם נלחמים כדי להביא לידי ביטוי את היכולות שלהם, הרעיונות והפתרונות שהם מציעים נדחקים הצידה, והם מוגבלים בשל הרגלים ותרבות ארגונית שהוטמעו בארגון בעל כורחם.
אלי: "בעל עסק שלא יהיה מספיק חכם ובעל אינטליגנציה יזמית, לא יראה את הפערים שעלולים להיווצר בין העובדים בארגון. אני נתקל ברבים שבוחרים אף להתעלם מכך. בסופו של דבר, זה מוביל את העובדים החדשים לתחושה של אי שייכות, לחוסר שוויוניות ואיבוד מוטיבציה".
האם הדאגה לכך היא לא במסגרת תפקידיה של מחלקת משאבי אנוש?
אלי: "בארגונים גדולים מחלקת משאבי אנוש מייעצת ומובילה מנהלי ביניים ובכירים באמצעות ימי גיבוש סדנאות וכדומה, אבל התנהלות מהסוג הזה לא מתווה את הלך הדברים מהקודקוד, וכאן נכנסת החשיבות של מעורבות בעל העסק כמי שקובע את ה- DNA של החברה. בעל עסק חייב לדעת שעובדים יכולים להצמיח או להפיל את העסק, בשורה התחתונה, האחריות בידיים שלו".
כך בעלי עסקים יכולים לסנכרן בין העובדים
כדי לסנכרן ולהעלות את המוטיבציה של צוותי העובדים ולהביא לביצועים מצוינים, ובהנחה שנבחרו אנשי המקצוע הנכונים ובעלי אישיות נכונה, אלי ממליץ לבצע מספר פעולות.
אלי: "ראשית, חשוב לתת משימות בחלוקה נבונה שתאזן בין הפערים של עומס המשימות. לאחר מכן, יש ליצור תלות של עובד אחד בשני, מה שיוביל לשיתוף פעולה וערבות הדדית. לבסוף, יש לבנות מודל לפיו כל עובד יוכל לראות את האופק התעסוקתי שלו, ולתת תגמול על ביצועים משותפים ואישיים שיבנו בכל עובד את המוטיבציה להשקיע ויבטיחו מסירות ונאמנות".
את התלות של העובדים אחד בשני מבסס אלי באמצעות מודל הפיתוח ההנדסי, לפיו פועלות חברות פיתוח מהמובילות במשק. אלי: "במחלקות פיתוח כל מהנדס אחראי על פיתוח סגמנט, וכולם צריכים לחבור זה לזה על מנת להבטיח פעילות תקינה של המוצר או המערכת שמפתחים. שגיאה באחד הסגמנטים בפיתוח תמנע את הפעולה התקינה, וכדי להגיע אל התוצאות המיוחלות והיעדים, נדרשים איחוד כוחות, הקשבה ושיתוף פעולה. זה מצריך יצירת תרבות ארגונית שמטרתה לסנכרן, ליצור תלות וערבות הדדית. התוצאה היא יעילות גבוהה יותר, תפוקה גבוהה יותר, יכולת קליטת לקוחות טובה יותר ועלייה בשביעות רצון הלקוחות, כמו במחלקות הפיתוח ההנדסי, כך גם ניתן לסנכרן צוותים בכל עסק או חברה".
באשר לאופק התעסוקתי, אלי מדגיש, שלאור עליית הריבית והמחירים, העובדים צריכים לדעת, שאין להם תקרת שכר, ושהיכולת שלהם להגדיל את התגמולים שהם מקבלים תלויה בהם. אלי: "האופציה צריכה להיות מונחת על השולחן. פרט לכך, נדרש מבעל העסק לספק לעובדי החברה את הכלים לממש אותה. זה כולל את כל הפעולות שציינו לעיל, אשר באחריות המעסיק, כלומר, גם עובדים שמשפיעים בדרך עקיפה על שביעות רצון הלקוחות, לוקחים חלק בגידול מכירות, ואפשר לתגמל אותם בהתאמה לגידול ולתקציבים".
3 צפייה בגלריה
הבעלים של "מ.ע מרכז הרכב". יעילות גבוהה יותר, תפוקה גבוהה יותר, יכולת קליטת לקוחות טובה יותר ועלייה בשביעות רצון הלקוחות
הבעלים של "מ.ע מרכז הרכב". יעילות גבוהה יותר, תפוקה גבוהה יותר, יכולת קליטת לקוחות טובה יותר ועלייה בשביעות רצון הלקוחות
הבעלים של "מ.ע מרכז הרכב". יעילות גבוהה יותר, תפוקה גבוהה יותר, יכולת קליטת לקוחות טובה יותר ועלייה בשביעות רצון הלקוחות
(יח"צ)
לתת במה לעובדים ולשמוע את קולם
אלי: "חשוב לתת לעובדים את הבמה וההרגשה שהם חלק מהארגון. כשהעובד משמיע טענה או מביע קושי, חשוב להיות קשובים גם לפתרונות שהוא מציע, ובהסתמך עליהם ועל יכולות הארגון להגדיר פעולות שיובילו לביצועים טובים יותר".
בהקשר הזה אלי מדגיש את החשיבות של תחקיר חיובי, שנועד לבחון מה הפעולות שמניבות תוצאות טובות ומובילות אל עבר מימוש היעדים והמטרות. הוא מסביר: "חשוב לבדוק מה עובד, איך מחזקים את מה שעובד ואיך ממלאים את הכוס המלאה. התמקדות בפעולות שמניבות תוצאות היא התמקדות בחוזקות, ויש לה השפעה עוצמתית על העובדים ועל כל פן בתפעול העסק".
סנכרון בין עובדי החברה הוביל לצמיחה עסקית משמעותית בן לילה
אלי חני פיתח מודל להצלחה עסקית במסגרת מחקר הדוקטורט שלו, המבוסס על 6 גורמים קריטיים להצלחה. גיוס, שימור וסנכרון בין העובדים הוא רק אחד מהם. במסגרת הליווי שלו לעסקים הוא מתייחס לכל המרכיבים הללו, אך יש מקרים בהם התייחסות למרכיב ספציפי יכולה לפעול כמו קסם, ממש בן לילה.
כך אירע לאחרונה ב"מ.ע מרכז הרכב" בעיר ראשון לציון. אלי: "במסגרת הליווי שהענקתי לבעל העסק וצוות העובדים הגעתי לשטח ובחנתי את מרכיבי העסק השונים. הודות לסנכרון צוות העובדים, הצלחנו לייצר שינוי אדיר באופן מידי. המחזור היומי הוכפל היות והעובדים הם אלו שייצרו את חווית השירות ללקוח. הייעוץ נגע בתחומים נוספים כמו פיתוח מיומנויות ניהול, פיננסים, שיווק ומכירות ועוד, אך זו דוגמה מובהקת לכך, שכאשר בעל העסק לוקח אחריות על בניית הצוות והכשרתו ומסנכרן בין העובדים, התוצאות לא מאחרות להגיע, חווית הלקוח עולה ושביעות הרצון של הלקוחות גורמת לגידול טבעי בפעילות העסקית".

זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות