סגור
שורת הרווח דף כתבה חדש

איך תשפיע תכנית המטרו על ההתחדשות העירונית בתל אביב?

ההתקדמות של פרויקט המטרו, לצד סיומה הקרוב של תכנית תמ"א 38, הופך את תמ"א לגורם משמעותי הרבה יותר בתחום ההתחדשות העירונית בתל אביב. אילי בר, מנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי, מדבר על מעגלי ההשפעה של קווי המטרו והתחנות, על ההתאמה לתכנית הרובעים ועל התחזית להתנהלות של העיריות באשר לפרויקט בהמשך הדרך

על רקע הסיום הקרוב של תכנית תמ"א 38 והתקדמות חוק המטרו, עולה השאלה על השפעת המטרו על תחום ההתחדשות העירונית בתל אביב. אילי בר, מנכ''ל משותף אקו סיטי, מסביר כי תכנית תמ"א 70 היא למעשה תכנית למימון פרויקט המטרו באמצעות העצמת זכויות הבנייה, ממנה ייגבו היטלי השבחה למימון המטרו. מסביב לכל תחנה ישנם מעגלי השפעה אשר מכסים כמעט את כל תל אביב, כך שההשפעה על תחום ההתחדשות העירונית צפויה להיות דרמטית, לדברי בר.
לאחרונה עלתה הצעה להקפאת הפרויקט עד שכל הצדדים יחליטו מה לעשות, אך לשמחתו של בר, ההחלטה היתה לדחות את ההקפאה, לחשוב על המצב, לקיים התייעצויות עם הועדות המקומיות והארציות, ולהגיע להבנה גדולה יותר לגבי עיכובים אפשריים באזורים מסוימים.
בכל הנוגע להתאמה של תמ"א 70 עם תכנית הרובעים של תל אביב, בעיקר רובע 3 ו-4, בר אומר כי עיריית תל אביב חשבה במשך 15 שנים על תכנון מרכז העשורים לעשורים קדימה, והחליטה על בנייה נמוכה במושגים של ערים גדולות בעולם. כעת מגיעה תכנית תמ"א 70 ושואפת להעצים את הזכויות בחלק מהמקומות, לעלות לגובה, להוסיף מסחר מגורים ותעסוקה, מה שלא תואם לתכנית הרובעים. להערכתו, הקונפליקטים ייפתרו ברמה הלוקאלית - האם סביב תחנה מסוימת יפחיתו בזכויות ויגבירו סביב תחנה אחרת, משום שלעירייה יש כוונה לשמור על אופי של בינוי באזורים מסוימים. לערים במעגל השני והשלישי, לעומת זאת, יש אינטרס אדיר שהפרויקט יתקדם, משום שהוא מקצר את הטווחים למרכז תל אביב. בשורה התחתונה, המצב התחבורתי חייב להיפתר, וברור כי גוש דן חייב מטרו. לדיון המלא על השפעת המטרו על ההתחדשות העירונית, הצטרפו.