סגור
דאנס רפואה הפניה דסקטופ

בריאות ואסתטיקת החניכיים קשורים אחת לשנייה – ניתן כיום לטפל באמצעים מתקדמים

בריאות החניכיים היא חשובה למדי, אך לא נכון להמעיט בחשיבות התקינות האסתטית של החניכיים, "לחניכיים יש יכולת ריפוי פנטסטית ובאמצעות טיפולים חדשניים ניתן לרפא רבות מהבעיות הבריאותיות והאסתטיות שלהן", מסביר ד"ר יניב מאייר, מומחה למחלות חניכיים ומנהל תכנית ההתמחות בפריודונטיה בבית החולים רמב"ם

מעל 95% מהאוכלוסייה סובלים מדלקות חניכיים מגוונות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בחניכיים אדומות, נפוחות, מדממות בצחצוח, ריח לא נעים מהפה, טעם מתכתי בפה ועוד סממנים שונים, "אנשים חיים עם בעיות חניכיים למרות שהן ניתנות לטיפול. לאורך זמן הדלקות הללו מתבססות והופכות למחלת חניכיים, שזה כבר מצב מתקדם שבו שיניים זזות וניידות. אם לא הגעתם לרופא השיניים או שרופא השיניים לא ידע לתת מענה מוקדם, אנשים מגיעים לשלבים שבהם נזקקת התערבות של מומחה למחלות חניכיים (פריודונט) וזאת על ידי טיפול כירורגי או עקירת שן ומציאת תחליף. צריך להבין שמדובר במצב שניתן למנוע", מסביר ד"ר יניב מאייר, מומחה למחלות חניכיים ומנהל תכנית ההתמחות בפריודונטיה בבית החולים רמב"ם, "יש אפשרויות טיפול רבות בבעיות חניכיים, הרבה לפני שמוותרים על השיניים והולכים על השתלת שתלים וטיפולים דומים. לחניכיים, בניגוד לשיניים יש יכולת ריפוי פנטסטית. לשיניים אין להם יכולת ריפוי והרבה פעמים הנזק לשן הוא בלתי הפיך, ואז טיפול מניעתי לא מסייע ויש צורך בהסרת חומר מהשן או שחזור חדש של חלק מהשן או כולה ללא חזרה למבנה הראשוני והמקורי של השן. לעומת זאת, חניכיים דומות לכל רקמה רכה כדוגמת עור, הן מתחדשות ונרפאות, והדינמיקה הזאת מאפשרת לעזור ולמנוע בעיות".
2 צפייה בגלריה
בריאות ואסתטיקת החניכיים קשורים אחת לשנייה
בריאות ואסתטיקת החניכיים קשורים אחת לשנייה
בריאות ואסתטיקת החניכיים קשורים אחת לשנייה
(יח"צ)
ככלל, מחלות חניכיים נפוצות יותר באוכלוסייה בוגרת מעל גיל 45 אם כי יש מחלות חניכיים שמופיעות בגיל הבגרות או בקרב צעירים ויש להן קצב הרס מהיר. במידה והמחלות לא מאותרות בזמן אנשים צעירים עלולים לאבד שיניים בגיל צעיר יחסית. חלק מאותן מחלות הן גנטיות, כלומר אם לאדם אחד במשפחה יש מחלה שכבר בגיל צעיר גורמת לו לאבד שיניים, על שאר בני המשפחה לבצע בדיקה האם גם להם יש אותה מחלה, שכן למחלות אלו יש טיפולים שמסייעים לשיניים להישאר עמידות, "ככלל, מנעד הטיפולים שאנחנו יכולים כיום לתת למחלות חניכיים הוא רחב ומשמעותי. מסילוק אבנית ורובד של חיידקים מתחת לחניכיים בעזרת מכשור של שיננית ואולטרה סוני, ועד טיפולים למחלות מתקדמות יותר הכוללות אובדן של עצם הלסת והחניכיים וזאת באמצעות טיפול כירורגי הכולל השתלת פקטור גדילה ותחליפי עצם שונים, אשר משקמים את מנגנון האחיזה של השן בלסת בעזרת יכולת הריפוי העצמית של המטופל", מסביר ד"ר מאייר, זה תחום נפלא כי באמצעות טיפולים ביולוגיים טבעיים הוא משאיר את השיניים המקוריות בפה ומחדש רקמות תוך מניעת השתלות שיניים יקרות, ויתור על השיניים המקוריות, והכנסת שתלים עם ברגי טיטניום לפה".
ד"ר מאייר מציין כי מלבד האלמנטים הבריאותיים, לא פעם כמומחה לטיפול בבעיות חניכיים הוא נתקל בלקוחות שמוטרדים מאוד מהמראה של החניכיים, גם כאשר אין בעיה בריאותית. כך למשל, בקרב אנשים עם גוון עור כהה מצטברים לעיתים בעיות פיגמנטציה בחניכיים שבאות לידי ביטוי בכתמים כהים על החניכיים הוורודות. לדברי ד"ר מאייר, נכון להיום ישנם טיפולים הניתנים באמצעות מכשור לייזר המסייעים להעלים את הכתמים הכהים למשך מספר שנים. בעיה אסתטית מוכרת נוספת נפוצה אצל אנשים שעברו יישור שיניים או בקרב אנשים שמצחצחים שיניים חזק מדי, "במצבים שכאלה השיניים הופכות לרגישות יותר לחום ולקור, נראות ארוכות יותר בשל נסיגת חניכיים, והדבר מייצר חוסר אסתטיות ונעימות. "מה שניתן לעשות במקרים אלה זה ניתוח להשתלת רקמות חניכיים, או בשמו המוכר יותר, ניתוח השתלת חניכיים. זה ניתוח שאנחנו עושים תחת מיקרוסקופ שמצריך מיומנות גבוהה. הרקמות מתחברות לאזור הפגוע ומייצרת חניכיים חדשות שמכסות את המקום שנחשף. לעומתם, יש אנשים שיש להם סוג של 'חיוך חניכיים' – כלומר שהחיוך שלהם מגלה שיניים קטנות וחניכיים בולטות, בעוד בחיוך רגיל לא אמורים לראות בולטות של החניכיים. כל הבעיות הללו ניתנות לטיפול", אומר ד"ר מאייר אנחנו משנים פרופורציה בין אורך השן לחניכיים ומקבלים מראה הרמוני שנותן חיוך אסתטי".
לדברי ד"ר מאייר ההתאוששות מהניתוחים היא די טובה ומהירה יחסית.
ד"ר מאייר מציין גם אוכלוסייה נוספת שעשויה לסבול מנפיחות ודלקות חניכיים וזאת אוכלוסייה שסובלת מלחץ דם גבוה והתרופות גורמות למטופלים לחניכיים בעלות מראה דלקתי, "במקרים כאלה מתייעצים עם רופא המשפחה והקרדיולוג ואם אפשר מחליפים תרופות, ואם הדבר לא אפשרי, ניתן לחזק את ההיגיינה ולבצע פעולה כירורגית להסיר עודפי רקמה בשיניים".
2 צפייה בגלריה
בריאות החניכיים- ניתן כיום לטפל באמצעים מתקדמים
בריאות החניכיים- ניתן כיום לטפל באמצעים מתקדמים
בריאות החניכיים- ניתן כיום לטפל באמצעים מתקדמים
(יח"צ)
מה לגבי מניעה?
כמו תמיד, מניעה היא תרופה מצויינת לבעיות קיימות והיא נכונה מלכתחילה, וגם לאחר טיפולים לאזורים שנפגעו. ד"ר מאייר מעניק מספר טיפים למניעת בעיות חניכיים:
היגיינה – יש לצחצח שיניים נכון. אם אפשר אז בעזרת מברשת שיניים חשמלית שיש לה מנגנון שמתריע במידה ובמהלך הצחצוח מופעל לחץ מוגזם על השיניים.
לא להזניח – יש להשתמש בחוט או קיסם דנטלי ולא להזניח את ניקוי הפה והשיניים. אם לא משתמשים בעזרים אלה נוצרת עששת ויש סיכוי גדול יותר להתפתחות דלקות חניכיים
לבקר אצל שיננית ורופא שיניים – יש לבקר אצל שיננית כל מספר חודשים ולבצע בדיקה שגרתית אצל רופא שיניים לפחות פעם בשנה כדי לראות שאין עששת או דלקות חניכיים.
להימנע מתזונה והרגלים מזיקים – יש להימנע מעישון, שתיה מתוקה, חמוצה או תוססת, ובכלל להימנע משתיית מיצים באופן קבוע. יש להימנע מהידוק וחריקת שיניים.
ראיון עם ד"ר יניב מאייר, מומחה למחלות חניכיים ומנהל תכנית ההתמחות בפריודונטיה בבית החולים רמב"ם
d&b – לדעת להחליט