סגור
דאנס רפואה הפניה דסקטופ

ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת יתר - אלו סוגי הניתוחים הנפוצים

עבור הסובלים מהשמנת יתר קיצונית המהווה סיכון בריאותי, ניתוח בריאטרי מספק מענה רפואי יעיל לטווח הקצר ולטווח הארוך גם יחד. מהן האינדיקציות שעל פיהן מאפשרים ביצוע של ניתוח בריאטרי לטיפול בהשמנת יתר? ומהם הניתוחים הנפוצים בישראל נכון ל-2023?

רוב הסיכויים שכבר יצא לכם להיתקל בהם - אנשים שהיו במשקל גבוה מאוד יורדים במשקל באופן חד ומהיר, בשינוי שלעתים קשה להאמין לו. עבור אותם אנשים, העוברים ניתוח בריאטרי (המכונה ניתוח 'קיצור קיבה'), מדובר בהרבה יותר מאמצעי לירידה במשקל ושינוי אסתטי - הניתוחים הבריאטריים המדוברים מטפלים בהשמנת יתר קיצונית או חולנית ומפחיתים סכנות בריאותיות.
מהם סוגי הניתוחים הנפוצים בישראל? ומהן ההתוויות לביצוע ניתוח לטיפול בהשמנת יתר?
2 צפייה בגלריה
ד"ר שי מרון אלדר, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר.
ד"ר שי מרון אלדר, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר.
ד"ר שי מרון אלדר, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר.
(איתמר חזן)
לא למטרות אסתטיות - ניתוחים בריאטריים מבוצעים על פי אינדיקציות רפואיות ומנגנון אישור מיוחד
ד"ר אלדר מדגיש כי ניתוחים בריאטריים מסוג זה מבוצעים על פי אינדיקציה רפואית בלבד, במצבים בהם השמנת יתר מסכנת את בריאות המטופל או המטופלת. "בנוסף, ניתוחים מסוג זה מספקים מענה טוב למחלות נלוות להשמנת יתר, כאשר הדוגמה הקלאסית ביותר היא סוכרת", אומר ד"ר שי מרון אלדר, מנהל היחידה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר במרכז הרפואי איכילוב.
בנוסף לאבחון של הרופא המנתח, "המנותחים מחויבים לעבור דרך ועדה שבודקת כי הניתוח מבוצע על פי האינדיקציות הבריאותיות המקובלות - כך שיש מנגנון נוסף המוודא את תקינות התהליך", מסביר ד"ר אלדר.
האינדיקציות המתוות את ההפניה לניתוח מבוססות על מדד מסת הגוף, או BMI. "כאשר מדד ה-BMI גבוה מ-40, הדבר מהווה אינדיקציה לניתוח גם אם אין מחלות נלוות", מסביר ד"ר אלדר. "במצב של BMI גבוה מ-35 וישנה מחלה נוספת המוגדרת מחלה נלווית להשמנת יתר, מדובר באינדיקציה המאפשרת ניתוח. כלומר, אם יש סוכרת, סף ה-BMI נמוך יותר", אומר ד"ר אלדר.
לבסוף, במקרים של סוכרת קשה מאוד לאיזון או במקרים של ניתוח בריאטרי חוזר אחרי ניתוח קודם שנכשל, סף ה-BMI המינימלי עומד על 30. "כלומר, אם יש מטופל עם BMI של 32 אבל הוא מטופל בתרופות ואינסולין ולא מצליח לאזן את רמת הסוכר בגוף, ניתן להפנות אותו לניתוח", מסביר ד"ר אלדר.
בשורה התחתונה, אומר ד"ר אלדר, "זהו הטיפול היעיל ביותר להשמנת יתר בטווח הקצר ובטווח הארוך. שום טיפול אחר – תרופתי, תזונתי, פעילות גופנית – לא מתקרב ליעילות של הניתוח. בסופו של דבר, ניתוח נותן את התוצאה הטובה ביותר מבחינת ירידה במשקל ושמירה על המשקל החדש לאורך זמן. מדובר בטיפול הפולשני ביותר, אך גם האפקטיבי ביותר".
הניתוח השכיח ביותר בישראל - 'מיני מעקף קיבה'
הניתוח הנפוץ ביותר בישראל, המהווה כ-70% מכלל הטיפולים, הוא מעקף קיבה בהשקה אחת, אשר מכונה גם, 'מיני-מעקף קיבה'.
"בניתוח הזה, המנתח עוקף את מרבית הקיבה והתריסריון וכ-1.5 עד 2 מטרים של מעי דק, ומחבר את המעי בנקודה זו לכיס קיבה קטן שהמנתח השאיר, וכך משאיר קיבה אפקטיבית מאוד קטנה, ובנוסף מקטין משמעותית את הספיגה של המזון, בעקבות עקיפה של חלק משמעותי מהמעי הדק שאמור לספוג את המזון". התוצאה, לדברי ד"ר אלדר, "היא תת-ספיגה מכוונת, כך שהמטופל גם אוכל פחות וגם פחות אוכל נספג - אפקט שעלול להוביל לריבוי יציאות".
מעבר להיותו הניתוח הנפוץ ביותר, המבוצע בהיקפים גדולים בשנים האחרונות, "מדובר גם בניתוח האפקטיבי ביותר מבחינת תוצאות", אומר ד"ר אלדר.
ניתוח 'שרוול' - מה שהיה בעבר הניתוח הנפוץ ביותר, נמצא כיום הרחק מאחור
הניתוח השני בשכיחותו בישראל הוא ניתוח שרוול הקיבה, המהווה ניתוח פשוט יותר לביצוע מניתוח ה'מיני-מעקף'. "בשורה התחתונה, המנתח כורת כ-80% מנפח הקיבה ומשאיר 'שרוול' צר וקטן של קיבה, ובכך משיג בעיקר אפקט של הקטנת נפחים של צריכת מזון ושובע מוקדם", מסביר ד"ר אלדר. "בנוסף, ניתוח השרוול לרוב יוביל לירידה חדה בתאבון, עקב ירידה בהפרשת הגרהלין (הורמון הרעב) שמופרש בעיקר מאזור בקיבה שנכרת בניתוח".
אין בניתוח שרוול הקיבה אפקט של תת-ספיגה כפי שמציע ניתוח 'מיני-מעקף', "כך שהוא פחות אפקטיבי בממוצע, עם יותר נטייה לעלייה חוזרת במשקל בטווח הרחוק", אומר ד"ר אלדר. "משום שהניתוח עובר רק על מנגנון אחד, לגוף קל יותר להתגבר עליו. אצל מי שסובל מהשמנת יתר, הגוף תמיד ינסה לחזור למשקל הגבוה והמקורי". יחד עם זאת, בניתוח השרוול הסיכוי לסיבוכים סביב הניתוח נמוך יותר ובנוסף, המנותחים נוטים לסבול מפחות תופעות לוואי בהשוואה לניתוחים אחרים.
ניתוח השרוול, שהיה בעבר הנפוץ ביותר בתחום מאז, מהווה כיום כ-20% מכלל הניתוחים, "בעקבות נטייה מוגברת של המטופלים לחזור למשקל גבוה בהשוואה לניתוחים אחרים, וההתלהבות הנוכחית מניתוחי 'מיני-מעקף'", אומר ד"ר אלדר. בניגוד לישראל, בעולם ניתוח השרוול הכי נפוץ מבין סוגי הניתוחים, "בעיקר משום שהוא ניתוח פשוט יותר, עם תוצאות שהן בסך הכל טובות מאוד, גם אם לא מצוינות", אומר ד"ר אלדר.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שי מרון אלדר, מומחה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר.
ד"ר שי מרון אלדר, מומחה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר.
ד"ר שי מרון אלדר, מומחה לטיפול ניתוחי בהשמנת יתר.
(ליאור צור)
מעקף קיבה מלא - הניתוח הוותיק והמורכב ביותר
ניתוח נוסף הנמצא בשימוש בישראל, הוא מעקף קיבה מלא, הניתוח הוותיק והמורכב ביותר בין שלושת הניתוחים השכיחים ביותר. "בניתוח זה, הנקרא גם מעקף קיבה בשתי השקות, המנתח עוקף חלק ניכר מהקיבה והמעי הדק ומבצע שתי השקות, לעומת השקה אחת בניתוח 'מיני-מעקף'", מסביר ד"ר אלדר. מצד אחד, פעולה זו הופכת את הניתוח למורכב יותר, עם אחוז סיבוכים מידיים גבוה יותר, "אך מנגד, הניתוח לא כולל תופעת לוואי של צרבות, אותה אנחנו רואים יותר בניתוח מיני-מעקף וניתוחי שרוול, ובנוסף, באופן פרדוקסלי, יש פחות תת-ספיגה לעומת ניתוח המיני-מעקף ולכן נוטה פחות לסיבוכים של תת-ספיגה ושלשולים מרובים, כפי שעלול להתפתח בעקבות ניתוח מיני-מעקף". בכל הנוגע לתוצאות, ניתוח המעקף המלא עומד בין ניתוח השרוול לניתוח מיני-מעקף.
ההחלטה על סוג הניתוח - על פי חוות הדעת המקצועית של הרופא המומחה, לצד העדפות המטופל
בשורה התחתונה, כל הניתוחים הבריאטריים הנפוצים בישראל הם מאוד אפקטיביים, ולרוב תהיה להם השפעה מאוד חיובית על הבריאות של המטופל. "במקרים מסוימים נכון להתאים ניתוח מסוים למטופל באופן ספציפי, על סמך נתונים כמו גיל, מחלות רקע, ניתוחים בריארטריים שעברו בעבר", אומר ד"ר אלדר.
"בהרבה מקרים, המטופל הוא שקובע את סוג הניתוח, על סמך התייעצות משותפת עם המנתח בנוגע ליתרונות והחסרונות של כל ניתוח. יש מנתחים עם פחות ניסיון בסוג ניתוח מסוים, ולכן הם עשויים לכוון את המטופלים לניתוח שהם מרגישים איתו הכי בנוח. המפתח לניתוח מוצלח הוא לבחור מנתח מנוסה שיודע להציע את כל סוגי הניתוחים, כדי להתאים למטופל את הניתוח שלו ולתת לו את חופש הבחירה המקסימלי".
ניתוחים בשיטה זעיר פולשנית, עם התאוששות מהירה וצלקות מינימליות
נתון חשוב נוסף אותו כדאי לציין הוא כי 20% מכלל הניתוחים בתחום הם ניתוחים חוזרים, בעקבות עלייה חוזרת במשקל או כטיפול בסיבוכים מניתוחי עבר. "בסופו של דבר אנחנו מטפלים במחלה כרונית, ואחוז הניתוחים שנכשלים בטווח הרחוק הוא לא מבוטל", מסביר ד"ר אלדר.
לצד זאת, ישנם עדיין ישראלים רבים שעונים לתנאים לביצוע ניתוח מבחינת אינדיקציות, אך לא עברו ניתוח, בין אם מתוך חוסר מודעות או מתוך חשש. "רק 1-2% מתוך המועמדים לניתוח מבחינת התוויה, מנותחים. כלומר, 98% מתוכם אינם מנותחים, כך שהפוטנציאל גדול", אומר ד"ר אלדר.
בכל הנוגע להתקדמות באופן הביצוע של הניתוחים עצמם, מספר ד"ר אלדר כי "99% מהניתוחים כיום מבוצעים בגישה לפרוסקופית, זעיר פולשנית, בניגוד לעבר, דרך חמישה חתכים של 5-10 מ"מ, בלי פתיחה של הבטן – כך שההתאוששות מהם מהירה יותר והם יותר אסתטיים". הניתוחים עצמם לרוב אורכים בין 45 דקות לשעה וחצי, "בידיים מיומנות של רופא מומחה ומנוסה", אומר ד"ר אלדר. משך האשפוז הוא שני לילות בבית החולים "ורוב החולים חוזרים לשגרה אחרי שבוע עד 10 ימים, למעט מאמצים גופניים מהם מומלץ להימנע עד חודש מהניתוח".
לסיום, ד"ר אלדר מדגיש כי "השמנת יתר היא מחלה כרונית שמקצרת את החיים בשנים רבות, ומחקרים רבים הראו כי מי שעובר ניתוח בריאטרי משפר את בריאותו, את איכות חיוו ואת אורך חייו. עבורי, גם אני נותן למטופל 10 שנים של חיים טובים במשקל גוף תקין ובלי סוכרת, הרווח הוא עצום".
כל המידע המוצג בזירת "דנס מדיקל" הינו לשם הרחבת הידע האישי של הגולשים ואינו נועד בשום מקרה לשמש כתחליף לייעוץ רפואי או חוות דעת רפואית או כהמלצה מבעלי מקצוע בתחום הרפואה. השימוש במידע המסופק בזירת "דנס מדיקל" הוא באחריותם הבלעדית והמלאה של הגולשים. בכל עניין רפואי מומלץ לפנות לאיש מקצוע מוסמך.