סגור

מייבאים בקלות: האסטרטגיות המנצחות למציאת הספק המושלם

ישנן לא מעט הנחות שגויות בנוגע לייבוא מהמזרח. אין ספק שאם תעשו את זה נכון השמיים הם הגבול, אבל ההצלחה לא מגיעה בקלות כמו שאולי נדמה לכם. למשל, אחת המהמורות המשמעותיות שכנראה תתקלו בהן בדרך תהיה מציאת הספק. היזם עומר ששון למד, עבד והתגורר בסין – ויש לו המון תובנות שאתם חייבים לשמוע.

בעשור האחרון תחום המסחר תפס תאוצה עצומה, וגם הישראלים לא פסחו עליו. אנשים מסתכלים על פלטפורמות כמו עליבאבא, איביי ואמזון ומבינים כי האפשרות לייבא מוצרים מעבר לים לא רק זמינה יותר מאשר בעבר, אלא גם יכולה להניב לא מעט כסף. הם לא טועים – כשעוסקים בייבוא מסין או מדינות אחרות במזרח אפשר לבנות עסק מאוד רווחי, מצד שני, כל מי שהתנסה בתחום ייספר לכם שזה לא פשוט כמו שזה נראה מהצד.
היתרונות בייצור וייבוא מהמזרח הם משמעותיים – העלויות נמוכות, יש בידול מבחינת המוצרים והמבחר הוא אין סופי, אבל במקביל כל טעות יכולה לעלות בהמון כסף וזמן. אתם בטח שואלים את עצמכם מה כבר יכול להשתבש? ובכן, סחורה פגומה או באיכות ירודה שמובילה ללקוחות לא מרוצים ופגיעה במוניטין, הונאה מצד ספקים שלא נבחרו בקפידה, אי עמידה בזמני הייצור ועוד.
רבות מהבעיות שמצוינות למעלה יכולות להימנע אם משקיעים במציאת ספק טוב. מעבר לכך, זה יכול לפתוח דלת עבור הזדמנויות עסקיות נוספות בטווח הרחוק ואופק התרחבות לנישות חדשות. תהליך איתור הספק הוא ארוך ולפעמים גם מעייף, אבל הוא משתלם. חשוב להבין כי אי אפשר לפנות רק לעליבאבא ולהסתמך על מה שיש שם, כי לפעמים הספק האידיאלי עבור המוצר שלכם יגיע דווקא ממקום אחר, אפילו מחיפוש בגוגל.
1 צפייה בגלריה
עומר ששון, יועץ, מלווה ומבצע סחר בינלאומי למוצגים שמרוויחים
עומר ששון, יועץ, מלווה ומבצע סחר בינלאומי למוצגים שמרוויחים
עומר ששון, יועץ, מלווה ומבצע סחר בינלאומי למותגים שמרוויחים
(טל בן שחר)
הכל מתחיל ונגמר בפרקטיקה
עומר ששון נבחר אשתקד לרשימת 40 מתחת ל-40 של מגזין היזמות האמריקאי ״הראלד יזמות״ בזכות העבודה שעשה בייצור מוצרים ובקרת איכות עבור מותגים. הוא בוגר תוכנת לימודי סינית באוניברסיטת Swufe בצ׳נגדו סין ובעל ניסיון מוכח במסחר בינלאומי, ייצור מוצרים במזרח ובקרת איכות לסחורות בסין.
בזכות הבנה מעמיקה של התרבות הסינית ותרבויות נוספות באזור, אותה רכש כשהתגורר ועבד במזרח, עומר הפך לא רק ליזם בולט שמחזיק משרדים ועובדים בסין, אלא גם למנטור עבור עסקים שרוצים לייצר בחו"ל ולהגדיל רווחים, וכמובן, הוא גם דובר סינית שוטפת. את הידע, אותו הוא חולק אתנו היום, הוא מביא מתוך הניסיון האישי שלו בתור מישהו שמייצר מוצרים משלו ומבצע אינספור בקרות איכות, כך שהטיפים שניתן לכם כאן מגיעים מהשטח ולא מחומר תאורטי שכתוב בספר לימוד.
על פי עומר, לבני אדם יש נטייה להתמקד בשני דברים כשהם בוחרים ספק – מחיר טוב וחביבות, וזו הטעות הראשונה. בחירתו של הספק צריכה להיות תלויה בפרמטרים רבים אחרים אחרת התוצאה הסופית עלולה להיות מוצר זול אך באיכות אותה אי אפשר למכור. בין המאפיינים והנתונים עליהם יש לשים דגש נמצאים זמן הייצור, איכות הייצור במפעל, אמינות הספק והמוכנות שלו לטפל בבעיות.
ישנן 3 אסטרטגיות מובילות לבחירת ספק:
1. עבודה באסטרטגיית משפך: חובה לפנות לכמה שיותר ספקים ולסנן לאט עד שנשארים עם הספק הטוב ביותר. הסינון מתבצע על פי בדיקות שונות כגון מבדק מפעל והשוואת הסמפלים של הספקים השונים.
2. בניית פרמטרים: הכוונה היא לבניית מדדים לספק הנכון עבור עסק ספציפי. ברגע שיודעים לשים את האצבע על מה מתאים ומה חשוב עבור המוצר הספציפי אותו רוצים לייצר, הבחירה בין הספקים הופכת לקלה יותר.
3. יצירת נקודות וידוא הבנה: יצירה של נקודות על פי הן אנחנו מוודאים שהספק באמת מבין את המוצר שאותו אנחנו רוצים לייבא תקל משמעותית על התהליך. לספקים מהמזרח הרבה פעמים קשה להגיד "לא" ולכן עדיף לשאול אותם שאלות פתוחות, ובנוסף, להקפיד על הסברים בשפה פשוטה ובמספר דרכים.
דבר נוסף שחשוב להתעכב עליו הוא העובדה שלכל מדינה במזרח יש תרבות אחרת וחשוב להכיר אותה כי ייבוא מסין לא יהיה זהה לייבוא מווייטנאם. לדוגמא, עומר מרבה להשתמש בהומור כחלק מהמשא ומתן וזה עובד לו, הוא מצליח להוריד ככה מחירים. יחד עם זאת, הוא מזהיר שלא מעט דברים שלגיטימיים בישראל או במקום אחר ייחשבו שם כפוגעניים וזו דוגמא מצוינת איך אי הכרת התרבות עלולה להרוס עסקה.
המלצה לסיום: כך תעשו את הצעד הראשון בעולם הייבוא מהמזרח
כפי שכבר ודאי הבנתם ייבוא מסין או מדינותיה השכנות דורש יותר מסתם בחירה של מוצר – סוד ההצלחה טמון בבדיקה מקיפה של הספק והמפעל וביכולת לתקשר עם הספק ובכלל להבין את המנהגים במקום ממנו הוא מגיע. אמנם תמיד אפשר לשכור את שירותיו של עומר על מנת שיעזור בנושא אבל אם זה משהו שאתם מתכננים לעשות לטווח ארוך ואתם חולמים על לבנות מותג, כדאי לכם גם ללמוד לעשות זאת בעצמכם.
אחת הדרכים המומלצות להתחיל לעשות זאת היא באמצעות קורס שנקרא "איך למצוא ספקים טובים בעליבאבא". מדובר בקורס דיגיטלי המקנה כלים פרקטיים למציאת ספקים בעליבאבא, אבל לא רק, כי הטיפים שתקבלו ישמשו אתכם גם כשתחפשו ספקים מחוץ לאתר, כל זאת מבלי לטוס למזרח.
הקורס מתאים למתחילים ולבעלי ניסיון, ומחולק לפרקים קצרים כאשר סך כל אורכו עומד על כ-120 דקות. הוא מועבר בצורה מעשית ותמציתית, ומציע כלים וטכניקות לאיתור ובחירת ספקים אמינים באליבאבא. במהלך הקורס תלמדו כיצד לנתח פרופילים, להבין את המדדים המרכזיים ולנהל משא ומתן יעיל. בנוסף, תקבלו טיפים למקסום התמורה והפחתת הסיכונים.