סגור
CORPORATE.890/100

הכישורים האישיים שסוללים את הדרך להשתלבות בשוק התעסוקה

שנים של לימודים ומבחנים קשים מסתיימות ברגע שבו מתברר שהתואר הוא רק התחלה. עם הכניסה לשוק העבודה מתברר שההצלחה כבר לא נמדדת בציונים או בדיפלומה, אלא ביכולת ללמוד, לתקשר ולהסתגל למציאות משתנה

נגה ברק כבר ראתה את המסלול מתוכנן בבירור. תואר בהנדסת תעשייה וניהול בטכניון, תקופת התמחות, ואז משרה באחת החברות הגדולות. כעת, בשנה הרביעית ללימודיה, כשהסוף כבר נראה באופק, היא מתחילה להבין שהמציאות מורכבת יותר. היא נהנית מהלימודים, אוהבת לפצח בעיות ולגלות איך הדברים עובדים מאחורי הקלעים, אבל מרגישה שחלק מהפאזל חסר.
כחלק מהשתתפותה בתוכנית המנטורים של ארגון בוגרי הטכניון, היא נחשפה לראשונה לעולם שמחוץ לקמפוס, לשיחות עם אנשי תעשייה, לסיפורים אמיתיים, ולכלים שלא נלמדים בכיתה. "הלימודים נותנים בסיס מדהים, הם מלמדים אותך לחשוב", היא אומרת, "אבל יש דברים שאי אפשר ללמוד בכיתה, כמו איך לגשת למנהל, איך לדבר עם לקוח ואיך למצוא הזדמנות שמתאימה לך באמת. זה החלק שצריך ללמוד מאנשים, מהשטח".
התחושה הזו משותפת לסטודנטים רבים שמבינים שהדרך מהתואר אל העבודה הראשונה כבר אינה מובנת מאליה.
3 צפייה בגלריה
נגה ברק
נגה ברק
נגה ברק
(צילום: פרטי)
בוגרים רבים ושוק עבודה מצומצם
שנת הלימודים נפתחה בשבוע שעבר והקמפוסים התמלאו באלפי צעירים וצעירות שכבר חושבים על הצעד הבא. בשנים האחרונות נשמעת יותר ויותר ביקורת מצד בוגרי הנדסה ומדעי המחשב, שמתקשים למצוא את דרכם אל תעשיית ההייטק. בעוד החברות עצמן מתמודדות עם האטה בגיוסים, הבוגרים מגלים ששערי התעשייה אינם פתוחים כפי שהיו בעבר.
מגמה דומה נראית גם בעולם. בארצות הברית מספר הבוגרים הצעירים שמתקשים למצוא את דרכם לשוק הטכנולוגי ואפילו באוניברסיטאות מובילות כמו הרווארד מדווחים על חיפושי עבודה ממושכים מהרגיל. זו אינה חולשה של האקדמיה אלא עדות לכך ששוק העבודה מצפה מבוגרים לשלב בין ידע תיאורטי להבנה מעשית, לפתח גמישות מחשבתית וליצור מערכות יחסים מקצועיות שמאפשרות להם ליישם את מה שלמדו בעולם האמיתי.
כך זה נראה מבפנים
בעולם שבו טכנולוגיות מתחלפות במהירות והמקצועות משתנים לנגד העיניים נדמה שהערך האמיתי כבר לא נמצא רק בכמה תארים יש לך אלא באיך אתה משתמש בידע שלך. המעסיקים מחפשים אנשים שיודעים ללמוד, להסתגל, לעבוד בצוות ולתקשר עם אנשים שונים. מי שמצליח לשלב בין עומק אקדמי לסקרנות אנושית מגלה שדווקא החיבור הזה הוא שמוביל קדימה.
3 צפייה בגלריה
אדווה ויונטה, מנהלת מכירות טכנולוגית במיקרוסופט ישראל
אדווה ויונטה, מנהלת מכירות טכנולוגית במיקרוסופט ישראל
אדווה ויונטה, מנהלת מכירות טכנולוגית במיקרוסופט ישראל
(צילום: נתנאל טוביאס)
אדווה ויונטה, מנהלת מכירות טכנולוגית במיקרוסופט ישראל, זוכרת היטב את התקופה שבה גם היא היתה סטודנטית שמנסה להבין איך לפרוץ קדימה. היום היא מלווה סטודנטים בתחילת דרכם בתוכנית המנטורינג של ארגון בוגרי הטכניון, שמחברת בין אנשי תעשייה לעולם האקדמי.
"אנחנו חיים בעידן טכנולוגי שמתפתח בקצב שלא הכרנו בעבר, במיוחד בתחומי ה־AI וה־GenAI", היא מסבירה. "הטכנולוגיות מתעדכנות ומתחלפות במהירות, והיכולת ללמוד דברים חדשים ולעבוד עם כלי AI כדי לשפר את הפרודוקטיביות היומיומית ולפנות זמן למשימות מורכבות יותר היא כבר לא יתרון, אלא הכרח. כישורים שבעבר נחשבו חיוניים מוחלפים בכלים טכנולוגיים או משתנים, וכך גם אופי התפקידים בארגונים שבהם אנחנו עובדים. מי שלא מדביק את הקצב, פשוט נשאר מאחור".
חדוה אוריאל, מהנדסת תוכנה בגוגל ישראל, לוקחת חלק גם היא בתוכנית המנטורינג ומכירה מקרוב את התחושות של הסטודנטים. "הרבה מהם מגיעים עם ידע מבוסס אבל עם תחושת בלבול או חוסר ביטחון. גם אני הייתי שם", היא אומרת. "הדבר החשוב הוא לא רק למצוא עבודה אלא להבין מה באמת מתאים לך, מה גורם לך להרגיש שאת מתפתחת".
3 צפייה בגלריה
חדוה אוריאל, מהנדסת תוכנה בגוגל ישראל
חדוה אוריאל, מהנדסת תוכנה בגוגל ישראל
חדוה אוריאל, מהנדסת תוכנה בגוגל ישראל
(צילום: פרטי)
בסופו של דבר, תואר אקדמי הוא עדיין בסיס חשוב להצלחה. הוא מעניק דרך חשיבה וכלים מקצועיים חיוניים, אבל בעולם משתנה שבו הידע נגיש לכולם, זה כבר לא מספיק. דווקא הכישורים האישיים - היכולת להישאר סקרן, לשתף פעולה, ללמוד מחדש ולהתאים את עצמך למציאות מתפתח, הם שמבדילים באמת.