סגור
צבי גליל
פרופ' צבי גליל ( צילום: אביגיל עוזי)

"הנהלת אוני' קולומביה מגלה מתירנות בלתי מובנת לאיומי רצח כלפי יהודים"

דווקא באמצע גל ההפגנות הפרו-פלסטיניות שמטלטלות את אוניברסיטת קולומביה, צפוי פרופ' צבי גליל הישראלי, מבכירי חוקרי מדעי המחשב בעולם, לקבל ד"ר לשם כבוד מהמוסד. למרות זאת, הוא לא מהסס להביע את דעתו על מצבה הקשה: "מי היה מאמין שאנשי סגל יתמכו בגלוי במעשי טרור?"

פרופ' צבי גליל, ככל הנראה הישראלי הבכיר ביותר שלימד אי פעם באוניברסיטת קולומביה, עתיד לקבל בחודש מאי תואר דוקטור כבוד מהאוניברסיטה שנמצאת בשיאן של גל הפגנות נגד ישראל ובעד החמאס. האירוע המסורתי של הענקת התארים האקדמיים ותארי הכבוד, שבדרך כלל נערך בקמפוס של אוניברסיטת קולומביה בנוכחות כ-20 אלף איש, מיועד ל-15 במאי. עדין לא ברור אם ייערך במועד הזה או אחר ואם ייערך בקמפוס, במתקן אחר או בטקס מקוון.
על הענקת הפרס הוחלט לפני גל המחאה. גליל לא היה מוכן בסוף השבוע להתייחס לקבלת תואר הכבוד ולהפגנות אפשריות כנגד ישראל על רקע התואר. עם זאת ביקר את מדיניות האוניברסיטה שמאפשרת את המחאות האנטישמיות ואמר ש"יש מתירנות שאיני מבין מצד ההנהגה כלפי מעשי אלימות, איומי רצח, הטרדה בלתי פוסקת המשתלחת בסטודנטים ואנשי סגל יהודים באשר הם".
פרופ' גליל הוא מחשובי מדעני המחשב בעולם והיה ראש מחלקת מדעי המחשב באוניברסיטאות תל אביב וקולומביה, ודיקאן הפקולטה להנדסה בקולומביה. כמו כן הוא היה נשיא אוניברסיטת תל אביב, אך פוטר ממנה ברעש גדול. בעשור האחרון הקים בג'ורג'יה-טק את מסלול המאסטר המקוון הראשון במדעי המחשב במחיר מוזל של 6,000 דולר, ובכך יצר מהפכה בעולם אוניברסיטאות העילית בארצות הברית. עד עכשיו סיימו את התואר כעשרת אלפים איש מרחבי העולם.
סטודנטים פלסטינים הקימו בשבוע שעבר מאהל בפעם השנייה בלב קמפוס אוניברסיטת קולומביה, למרות שהמאהל פונה בפעם הראשונה על ידי המשטרה תוך מעצר מאה מהמפגינים. את השהות במאהל מלוות הפגנות שבהן ביטויי תמיכה בחמאס ושנאה לישראל וכן התנכלויות לסטודנטים ואנשי סגל יהודים וישראלים.
גליל לא היה מוכן להתייחס לקבלת הפרס, אך מסר ש"במשך 25 שנים הייתה אוניברסיטת קולומביה מרכז ההווי המקצועי שלי, כמדען ואח"כ גם כמנהל. היו כמובן התבטאויות אנטישמיות ואנטי-ישראליות; אבל זה היה בסך הכל בגדר חופש הביטוי, שנגזר ממנו שעלינו לשמוע גם דעות שאנו סולדים מהן".
לדבריו, "המציאות עכשיו, ממה שאני רואה כאדם שהמוסד הזה עדיין חשוב ויקר שונה לחלוטין. הדעות הקצינו – מי היה מאמין שסטודנטים ואנשי סגל יתמכו בגלוי בארגוני, מבצעי ומעשי טרור? – ואפילו חמור מזאת, יש מתירנות שאיני מבין מצד ההנהגה כלפי מעשי אלימות, איומי רצח, הטרדה בלתי פוסקת המשתלחת בסטודנטים ואנשי סגל יהודים באשר הם".