$
כלכלה ומדיניות

ביזנס אינסיידר: אל על היא חברת התעופה הבטוחה בעולם

אתר החדשות הנפוץ משבח את אל על בזכות מערכת הגנה נגד טילים שהותקנה בכל מטוסיה. זאת בנוסף לבדיקות הבטיחות המחמירות לנוסעים ודלתות הפלדה המאבטחות את תא הטייס. מה העלויות ומדוע חברות התעופה האחרות לא ממהרות להתקין את המערכת?

שירות כלכליסט 13:4317.03.14

"אל על היא חברת התעופה הבטוחה ביותר בעולם", הכריז בכותרת גדולה אתר החדשות האמריקאי הנפוץ "ביזנס אינסיידר", בכתבה שהוא מפרסם על רקע פרשת היעלמות המטוסהמלזי.

 

הכותב מצטט גם את תוכנית התחקירים היוקרתית "60 דקות" (60 MINUTESׂ) המשודרת ברשת CBS שקבעה אף היא כי אל-על היא חברת התעופה הבטוחה ביותר, בכל הנוגע להגנה מפני פעולות טרור.

ישנם מספר גורמים ששילובם יחד מבטיחים שאל על היא חברת התעופה הבטוחה ביותר בעולם בכל הנוגע לטרור – בדיקות בטיחות מחמירות לכל הנוסעים, אנשי ביטחון בכל טיסה, דלתות פלדה המאבטחות את תא הטייס – כל אלו ממזערים את הסכנה לפעילות טרור במטוסי החברה.

 

כעת ישראל מגדילה לעשות ומוסיפה על כל אלו אמצעי בטיחות כדי למנוע יירוט מטוסיה על-ידי גורמים עוינים.

 

ב-2002 ניסו טרוריסטים חמושים בטילי קרקע-אוויר (SAM) ליירט מטוס נוסעים של ארקיע בעת המראה מנמל התעופה במומבסה, קניה. הם החטיאו, אך ישראל לא סומכת על אזלת ידם העתידית של מחבלים וכבר שנים מפתחת אלביט מערכת הגנה נגד טילים מוטסת במחיר שכל חברת תעופה אזרחית תוכל לעמוד בו.

 

מטוס אל על. מערכת היירוט מסומנת בעיגול מטוס אל על. מערכת היירוט מסומנת בעיגול

 

מדובר במערכת ההגנה, שזכתה לכינוי C-MUSIC, המזהה טילי SAM באמצעות מצלמות אינפרא אדום ומתריעה על כך. המערכת שולחת קרן לייזר רבת עוצמה אל עבר הטיל וגורמת לפיצוצו במרחק בטוח מהמטוס. כל המנגנון כולו ארוז בתא שאורכו מעט פחות מ-3 מטרים ושאותו אפשר לחבר לגוף המטוס. משקלו 159 קילוגרם בסך הכול.

 

כבר כמה שנים עורכת ישראל מבדקים למערכת ולאחרונה נתנה אור ירוק להתקינה בכל מטוסי אל-על ובשלב מאוחר יותר בכל המטוסים של חברות התעופה הישראליות.

 

3 מיליון דולר ליחידה

 

לפי דו"חות שפורסמו בנושא, ייתכן שעלותה של המערכת תגיע ל-3 מיליון דולר ליחידה. במחיר זה, עלות התקנתן של מערכות אלו בכל 100 המטוסים האזרחיים של ישראל יזרים לאלביט כ-10% מהכנסותיה השנתיות ממכירות.

 

הלקוחה הבין-לאומית הגדולה ביותר של אלביט היא ברזיל, שהזמינה מערכות C-MUSIC עבור כל מטוסי התדלוק האווירי הצבאיים שלה מדגם KC-390.

 

אך מה שיכול להיות בשורה באמת טובה לאלביט היא הסכם אספקה של ה-C-MUSIC עם חברת תעופה אמריקאית. לדוגמא: רק מחברת אמריקן איירליינס, המפעילה 1,000 מטוסים, יכולה אלביט להכניס רווחים השווים לרווח שנתי ממוצע שלה.

 

המערכת שולחת קרן לייזר רבת עוצמה אל עבר הטיל וגורמת לפיצוצו במרחק בטוח מהמטוס המערכת שולחת קרן לייזר רבת עוצמה אל עבר הטיל וגורמת לפיצוצו במרחק בטוח מהמטוס

 

תחרות מול חברת נורת'רופ

 

אך זכייה בחוזה עם חברת תעופה אמריקאית עשויה להיות אתגר לא פשוט עבור אלביט – ראשית, רוב חברות התעופה לא מרגישות צורך לרכוש מערכות אלו בהיעדר איום ממשי ושנית, ישנה חברה אמריקאית המכוונת בדיוק לאותו פלח שוק.

 

היריבה של ה-C-MUSIC היא מערכת ה"גרדיאן" (Guardian) של חברת נורת'רופ (Northrop Grumann). צורתה של המערכת האמריקאית דומה במבנה ובמימדים לזו של אלביט עם הבדל אחד – נורת'רופ טוענת כי עלותה הראשונית של המערכת עשויה להיות 3 מיליון דולר ליחידה אך בהזמנה גדולה היא מאמינה שתוכל לספק את המערכת במחיר של 1 מיליון דולר בלבד ליחידה.

 

במחיר כזה, חברה כמו אמריקן איירליינס תוכל לממן את המערכת באמצעות העלאת מחיר כרטיס טיסה ב-1 דולר בלבד ולהעניק לנוסעיה שקט נפשי.

 

מתי יוכלו הנוסעים האמריקאים ליהנות מה-C-MUSIC?

 

מחיר זה אינו גבוה כלל, בהתחשב בתחושת הביטחון של הנוסעים ובעובדה שנוסעים מתבקשים לשלם היום 5 דולר תוספת לארוחה שפעם ניתנה להם בחינם. אולם נכון לעכשיו, אף לא חברת תעופה אמריקאית אחת הביעה עניין ברכישת המערכת. כך שאם אתם מבקשים לטוס במטוס בטוח ולא יכולים להזמין טיסה באל על, מומלץ שתעברו להתגורר בגרמניה, או בעמאן או בקטאר, ודאגו להיבחר לקנצלר או לסולטן.

 

וזאת למה? משום שכל המדינות הללו הזמינו את המערכת של נורת'רופ עבור מנהיגיהן. שאר העם פשוט ייאלץ להתפלל.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x