$
כלכלה ומדיניות

הסינים עומדים לכבוש גם את מפת התיירות העולמית

מחקר חדש של חברת הייעוץ BCG מסמן את הטרנדים הבאים בתיירות מסין: צעירים אמידים שמטיילים עצמאית או עם ההורים, אוהבים אוכל מקומי וחולמים על חתונה בניו זילנד. המלצת החוקרים לתעשיית התיירות: תתאימו את עצמכם לסינים

רחל בית אריה 08:5330.12.13

זה כמה שנים שבענף התיירות נושאים את בשורת התיירים הסינים: המעצמה המתעוררת, כך אומרים, מגדלת דור חדש של טיילים מהמעמד הבינוני שיזניקו את הענף בכל העולם, ותעשיית התיירות צריכה להתרגל, להתכונן ולהתאים עצמה לטעם של התיירים מסין כדי לצמוח עם הטרנד הזה.

 

מחקר חדש של בוסטון קונסלטינג גרופ (BCG), מחברות הייעוץ ומחקרי השוק הגדולות בעולם, ממפה את הטרנד הזה - שעומד להיות גדול אף יותר משהניחו קודם - ומספק כמה אסטרטגיות לחברות בענף שרוצות להרוויח מגל התיירים הסינים.

על פי התחזית של BCG, בתוך פחות מ־20 שנה שוק התיירות העולמי הולך להשתנות לחלוטין כשהדגש שלו יעבור ממערב למזרח. ב־2030, על פי התחזית, 49% מכלל תנועת הנוסעים הבינלאומית תהיה בתוך אזור אסיה־פאסיפיק או מאזור זה לאזורים אחרים, וזאת לעומת 37% מנפח התנועה שמגיע משם כיום. נוסעים מסין - תיירים ואנשי עסקים גם יחד - יהוו על פי התחזית את חלק הארי מהצמיחה הזו, ו־40% מבין הנוסעים האסייתים יגיעו ממדינה זו. גידול חד צפוי גם במספרי הנוסעים מהודו, מאינדונזיה ואפילו מיפן ומדרום קוריאה.

 

החומה הסינית. מוקד תיירותי החומה הסינית. מוקד תיירותי צילום: shutterstock

 

כוכבת הקולנוע קבעה טרנד

 

חברות תיירות ויעדי תיירות מרכזיים כבר מתכוננים לתיירים האלה. דוגמה בולטת היא זו של ניו זילנד, שמככבת כיעד נחשק ברשימות של רוב הסינים, על פי נתונים שנאספו באתר טריפ אדבייזר בסינית. חלק גדול מכוח המשיכה של האי הדרומי בא בזכות השחקנית יאו צ'ן, כוכבת ענקית בסין, ואחת מהסלבריטאים המובילים בעולם במספרי העוקבים ברשתות החברתיות, עם 37 מיליון עוקבים בווייבו. יאו משמשת כ"שגרירת תיירות" בסין מטעם משרד התיירות של ניו זילנד, ובשנה שעברה בחרה להתחתן באירוע שעלה מיליון דולר בעיירה קווינסטאון.

 

דיווחי החתונה והתמונות ממנה צוטטו מיליוני פעמים ברשתות חברתיות בסין ותרמו למיצוב של קווינסטאון כיעד נחשק. "זו הדרך היעילה ביותר לפרסם", מוביל המחקר בקבוצת הייעוץ של בוסטון, וינסנט לואי, אמר ל"כלכליסט" בשיחה מהונג קונג, "לנוכחות ברשתות החברתיות ולקשר עם סלבריטאים חזקים שם יש השפעה מכרעת".

 

עוד מדינה תיירותית שהשתמשה באסטרטגיה ביעילות היא תאילנד. ב־2012 סרט בשם "אבודים בתאילנד" היה ללהיט הקופות הכי גדול בסין, וההפקה הסינית היתה הראשונה במדינה שגרפה יותר ממיליארד יואן (164 מיליון דולר) בקופות. רשויות התיירות בתאילנד מינפו את ההצלחה הזו לשיווק יעיל של חופשות תפורות עבור סינים, בעיקר בצפון המתויר פחות, שבו מתרחשת עלילת הסרט. ראש ממשלת תאילנד אפילו נפגשה עם כוכבי הסרט הסינים כחלק ממשימת קידום התיירות.

 

תאילנד היוותה עוד לפני "אבודים בתאילנד" את אחד היעדים הנחשקים עבור סינים, שרובם כיום מטיילים ליעדים באסיה. עם זאת, המגמה הזו צפויה להשתנות לטובת יעדים במערב בשנים הקרובות, ככל שההכנסה הפנויה של הסיני הממוצע גדלה וחסמים בירוקרטיים מוסרים. היעדים הפופולריים ביותר ב־2013, אם לשפוט לפי כמויות החיפושים בטריפ אדבייזר, היו לונדון, פריז, רומא וניו יורק, ולפי BCG ערים אלה יכולות לצפות לנסיקה בכמויות התיירים.

 

ב־BCG מציעים לחברות התיירות לא להתייחס לסין כשוק אחד, ובמקום זאת להבין טוב יותר את פילוח האוכלוסייה מבחינת אזורים וגילים, כדי למצוא את האסטרטגיה המתאימה ביותר. אחת הקבוצות שפוטנציאל התיירות שלה צפוי לגדול באופן המשמעותי ביותר, לפי המחקר, היא זו של צעירים אמידים בני 18 עד 30. הקבוצה הזו נוטה לטייל עצמאית, לעומת ההעדפה של סינים היום לטייל בקבוצות. המגזר של טיולים קבוצתיים למעמד הביניים ושל טיולי היוקרה לעשירים מאוד, שצמחו בקצב מסחרר בעשור הקודם, יראו צמיחה אטית יותר בעתיד לפי התחזית.

 

מאפיין נוסף וייחודי לסין, אומרים ב־BCG, הוא העובדה שצעירים רבים מתכננים את הטיול עבור הוריהם, ולעתים קרובות גם נוסעים איתם למה שעבור דור ההורים הוא לפעמים היציאה הראשונה שלהם אל מחוץ לגבולות המדינה.

 

הצעירים שהשתתפו במחקר, לדברי לואי, היו בני 25 עד 35, ובעלי הכנסה של כ־40 אלף דולר בשנה או יותר. הם התבקשו, בין השאר, לציין באילו תחומים הם מוכנים לשלם יותר כדי לשדרג את החוויה התיירותית שלהם.

 

תיירים בשנגחאי תיירים בשנגחאי

 

"הם הופכים למתוחכמים"

 

התוצאות מראות על כמה תחומים שחשובים לתיירים הסינים במיוחד, ובהם מיקום בית המלון, אזורי קניות ובעיקר חוויית האוכל המקומי. 70% מהמשיבים ציינו שיהיו מוכנים לשלם יותר עבור חופשה שתכלול חוויה קולינרית ייחודית. "הם הופכים למתוחכמים יותר", לואי מסביר. "אם פעם בית מלון היה רק מקום לשינה, היום מחפשים חוויה מיוחדת ומוכנים לשלם על כך".

 

לואי אומר כי גם מגמות התיירות הקיימות בתוך המדינה מצביעות על מוכנות לשלם יותר על חוויית אוכל, זאת בשל חשיבות הסעודה המשותפת בתרבות הסינית. הסינים מוכנים לעמוד בתורים ארוכים כדי לאכול במסעדה שקיבלה את הביקורות הטובות ביותר באזור מסוים, ולרוב יחפשו את המעדנים הייחודיים לאזור.

 

"לפעמים מלונות או מפעילי תיירות באירופה מנסים לתת ארוחות גורמה סיניות במחשבה שזה ימשוך תיירים, אבל זה דווקא לא מה שמחפשים", לואי אומר. הוא ממליץ לספק דווקא ארוחות גורמה מקומיות בערב, ולפתח אפשרויות ל"מזון מנחם" פשוט יותר בסגנון סיני כמו אטריות ודמפלינגס.

 

מלבד אוכל, ההעדפה הגדולה ביותר של הסינים היא השופינג, כפי שיודעים הסוחרים בהונג קונג שעושים קופה נאה על גלי תיירות הקניות מסין. חברה אחת שבנתה חלק מהאסטרטגיה שלה על ההעדפה הבולטת הזו היא חברת התעופה אמירט שבסיסה בדובאי, המאפשרת לקחת כבודה במשקל גבוה מהמקובל בטיסותיה לסין. כך היא זוכה בלבם ובכיסם של הנוסעים הסינים, וגם עוזרת לדובאי לקבל מוניטין של גן עדן לשופינג. ב־BCG מבהירים שיעדי תיירות - גם אם אטרקטיביים מאוד - שאין בהם אופציות מפתות לשופינג, עלולים להחמיץ את הגל הסיני.

 

עוד המלצה של עורכי המחקר לחברות שרוצות להיכנס לתחום התיירות בסין היא ללכת לערים מהדרג השני והשלישי במדינה.

 

לרדת מהמסלול השחוק

 

"הערים המפותחות מאוד כמו בייג'ינג, שנגחאי, גואנגג'ואו ושנג'ן הן שווקים תחרותיים ביותר, ועדיף לחברות תיירות לרדת מהמסלול השחוק ולהסתכל על ערים אחרות", אומרים החוקרים. חברת התעופה יונייטד איירליינס, למשל, הפנימה את הלקח הזה ותהפוך ב־2014 לחברה הראשונה שמציעה טיסות ישירות מארה"ב (סן פרנסיסקו) לצ'נגדו שבסצ'ואן. גם לרשתות מלונות יש לא מעט הזדמנויות בערים קטנות יחסית בסין, שיהפכו בשנים הקרובות ליעדי תיירות מרכזיים לתיירי פנים, אומרים ב־BCG.

ומהם יעדי החלום של הסינים? אלה שהשיבו לשאלון של BCG ציינו את האיים המלדיביים, ניו זילנד, אוסטרליה, איטליה, יוון, בריטניה וארה"ב.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x