9 מיליון בריטים בדרך להוריד את רכבם הפרטי מהכבישים
בריטניה, שמערך הרכבות שלה מפגר ביחס לשכנותיה, משקיעה סכומי עתק בפרויקט שדרוג התחבורה הציבורית שגולת הכותרת שלו היא רכבות מהירות. בתקופה שבה המצב הכלכלי מרחיק צעירים רבים מהמכוניות, הביקושים לרכבות גבוהים מאי פעם
השבוע יתחילו מכונות חפירה ענקיות לפלס את דרכן באדמה שמתחת למרכז לונדון. המטרה: לחפור מנהרות באורך של 42 ק"מ מתחת לבירת בריטניה. עבודות החפירה, שיימשכו שנתיים, הן חלק מקרוסרייל, פרויקט הבנייה הגדול ביותר באירופה.
עבודות התשתית יעלו כ־15 מיליארד ליש"ט (24 מיליארד דולר), והן יחברו, לראשונה בהיסטוריה, בין הפרברים המרוחקים בנסיעה רצופה אחת. העלות איננה כוללת את מחיר הקרונות. הרכבות החדשות ייסעו, בין היתר, מנמל התעופה הית'רו שבמערב, דרך רחוב הקניות אוקספורד, מרכז הפיננסים בסיטי וסטראטפורד — אתר המתחם האולימפי. בתחנות הגדולות של לונדון יוכלו נוסעי קרוסרייל להחליף רכבת ליורוסטאר ולנסוע לשאר מדינות מערב אירופה. הרכבות הראשונות אמורות לצאת לדרך בשנת 2018.
קרוסרייל הוא רק חלק מתוכנית גדולה של שדרוג מערך התחבורה הציבורית בבריטניה שאמורה להתבצע במהלך העשורים הקרובים. המדינה שהמציאה את הרכבות המודרניות והביאה אותן לשאר העולם באמצעות המושבות שלה, מפגרת היום מאחורי מדינות אירופיות אחרות באיכות התשתית, בשירות לנוסע, ביעילות ובמחיר הנסיעה.

רישיון נהיגה: עסק יקר
המצב הכלכלי הקשה בבריטניה, מחיר שיעורי הנהיגה, העלייה בפרמיות הביטוח ובמחירי הדלק מרחיקים את הצעירים מהמכונית ומקרבים אותם אל הרכבות והאוטובוסים. כאן, בניגוד לישראל, התחבורה הציבורית יכולה לשמש תחליף אמיתי לרוב הנוסעים, להפחית את מחיר הנסיעה ובחלק מהמקרים לקצר את זמן ההגעה ליעד.
לפי נתוני התאחדות מפעילי הרכבות, צעירים בני 18–25 ביצעו יותר מ־50 מיליון נסיעות ברכבת בשנה שעברה, 60% יותר מאשר לפני חמש שנים. כרטיס הנחות לרכבת מאפשר לצעירים לחסוך עד שליש מעלות הנסיעה בכל פעם. ב־2011 נמכרו 1.2 מיליון כרטיסים כאלה ברחבי בריטניה. "אין לי זמן או כסף לעשות רישיון", אומרת פרנצ'סקה (21) מלונדון, דקה לפני שהיא עולה על הרכבת בתחנת קינגס קרוס. "יום אחד, כשאהיה יותר מבוגרת, אולי אעשה רישיון, בינתיים אני לא צריכה". פרנצ'סקה לא לבד. בחמש השנים האחרונות ירד מספר הצעירים מתחת לגיל 25 שעושים טסט לרישיון נהיגה ב־20%.
"חידשתי לא מזמן את הביטוח על האוטו", מספר רופרט (25). "אם לא הייתי צריך אותו בשביל העבודה, הייתי מוותר עליו ונוסע רק בתחבורה ציבורית. הרבה חברים שלי עברו ללונדון עם מכוניות ומאז נפטרו מהן". העלות הממוצעת של ביטוח על רכב לגברים צעירים בבריטניה היא כ־3,000 ליש"ט בשנה (18 אלף שקל).
בין אם הסיבה לוויתור על המכונית היא נוחות ובין אם מצוקה כלכלית, בבריטניה רואים בהשקעה בתשתיות תחבורה אינטרס לאומי, שיתרום להקטנת העומס בכבישים, הפחתת זיהום האוויר וצמצום מספר תאונות הדרכים. הממשלה הקצתה יותר מ־60 מיליארד ליש"ט לשדרוג תשתיות התחבורה בעשורים הקרובים. בסוף החודש שעבר ביקר ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון באתר בנייה של קרוסרייל במערב לונדון לבחון את קצב התקדמות העבודה. המהלך הזה, כך מקווים, לא יקצר רק את זמני הנסיעה אלא ייצור גם עשרות אלפי מקומות עבודה.
בשנה שעברה פיטרה חברת בומברדייה כמחצית מעובדי המפעל שלה בדרבי לאחר שחברת סימנס הגרמנית ניצחה אותה במכרז לשדרוג הקו Thameslink. מטרת הפרויקט הזה, שהיקפו 5.5 מיליארד ליש"ט, היא להוסיף בשנים הקרובות קרונות ורכבות נוספים למסילה החוצה את לונדון מצפון לדרום, עוברת דרך נמלי התעופה לוטון וגאטוויק, ומגיעה עד לעיר החוף ברייטון.
הממשלה, שספגה ביקורת קשה על ההחלטה להעדיף את סימנס, למדה את הלקח. במכרז לבניית 57 רכבות קרוסרייל, שפורסם בחודש שעבר, היא מבקשת מהמתמודדים לפרט כיצד יתרמו לכלכלת בריטניה. הם צריכים להצהיר מאיפה מגיע כל חלק מהרכבות החדשות, ועם אילו ספקים מקומיים הם יעבדו. המתמודדות במכרז הן בומברדייה, סימנס, היטאצ'י ו־CAF, והזוכה בו תהיה אחראית גם על תחזוקת הרכבות שתבנה ל־32 שנים.
על פניו נראה שבומברדייה — בעלת מפעל הרכבות האחרון בבריטניה — היא הפייבוריטית לנצח במכרז. בחודש שעבר זכה המפעל לביקור של הנסיך צ'ארלס, שמקפיד להראות שהוא תומך בתעשייה המקומית. אם בומברדייה תפסיד גם הפעם, המפעל שלה עלול להיסגר.
כבר היום עובדים בקרוסרייל, החברה הציבורית האחראית על הפרויקט, כ־3,000 בני אדם. לדברי מנכ"ל החברה, אנדרו וולסטייהולם, 90% מההון שתוציא יושקעו בבריטניה. אולם מכונות החפירה הענקיות, שמשקל כל אחת מהן 1,000 טונות ואורכה 160 מטר, יוצרו דווקא בגרמניה. מחירה של כל אחת מהן 10 מיליון ליש"ט, והן יבנו את המנהרה תוך כדי החפירה, על ידי הנחת אריחי בטון.
פרויקט הענק השני שעומד על הפרק נקרא (High Speed 2 (HS2, רכבת מהירה שתחבר בין הערים הגדולות באנגליה: לונדון, ברמינגהאם, מנצ'סטר ולידס. בשבוע שעבר ביקש שר התחבורה של סקוטלנד מהממשלה להרחיב את המסילה צפונה כך שתגיע גם לגלזגו. הפרויקט, שאושר על ידי הממשלה בתחילת השנה, יעלה כ־33 מיליארד ליש"ט. קטע המסילה הראשון יושק ב־2026 והשני כעשור אחר כך. High Speed 1 היא המסילה של רכבת היורוסטאר המחברת את לונדון עם פריז וערים אחרות באירופה.
סוף סוף מזגן ב"טיוב"
HS2 "תטוס" במהירות של 250 קמ"ש ותקצר את זמן הנסיעה מלונדון לברמינגהאם כמעט בחצי: משעה ו־24 דקות ל־45 דקות בלבד. הנסיעה למנצ'סטר תארך כשעה ו־26 דקות במקום שעתיים ו־8 דקות. עלות הפרויקט אמנם גבוהה, אבל לדברי הממשלה, התועלת הכלכלית שתצמח ממנו תהיה שווה 47 מיליארד ליש"ט.
על פי ההערכות, 4.5 מיליון בני אדם בשנה יבחרו לנסוע ברכבת המהירה במקום במטוס. 9 מיליון מכוניות יירדו מהכבישים הבין־עירוניים וזיהום האוויר יפחת. בשלב הראשון, הפרויקט אמור לספק עבודה ל־40 אלף בני אדם.
מתנגדי התוכנית טוענים שהקמת המסילה תפגע בנוף המרהיב ובטבע, בהם גם חלק מתושבי הרשויות המקומיות שבשטחן עוברת המסילה. בעקבות זאת החליטו בממשלה להוסיף מנהרות כדי לצמצם את הפגיעה בטבע למינימום. HS2 Action Alliance, אחת הקבוצות המתנגדות, שלחה מכתב לשרת התחבורה ואיימה בתביעה משפטית אם הפרויקט ייצא לדרך.
גם הרכבת התחתית של לונדון (ה"טיוב") זוכה בשנים האחרונות לשדרוג משמעותי, 150 שנה אחרי היווסדה. אורך מסילות הרכבת התחתית הוא 402 ק"מ והיא כוללת 270 תחנות. תוכנית השיפורים בטיוב, שעלותה 10 מיליארד ליש"ט, כוללת החלפת 140 ק"מ של מסילה ישנה והחלפת שליש מצי הרכבות. הקרונות החדשים, שמיוצרים במפעל בומברדייה, כוללים רכיב שנוסעי הרכבת התחתית חלמו עליו במשך שנים: מיזוג אוויר.


