$
רכישות

להיכנס ללפטופ כדי למצוא את המסי הבא

מנוע החיפוש של Scout7 ייראה מוכר לכל מעריצי משחק המחשב "פוטבול מנג'ר" — כי במובנים רבים הוא מבוסס עליו. "היום אפשר לדעת הכל על ילד אלבני בן 16 שמשחק בליגת הנוער המקומית", אומר ברדפורד גריפית', מנכ"ל החברה. "אבל מה שחשוב זה מה שעושים עם הידע הזה"

אוריאל דסקל 09:0525.07.16

בזכות משחק סימולציית אימון הכדורגל, פוטבול מנג'ר (פעם צ'מפיונשיפ מנג'ר), כל ילד יכול "לגלות" שחקנים בליגות זניחות ולהפוך אותם לכוכבים שסוחבים את קבוצתם לגמר ליגת האלופות. עם מנוע חיפוש אדיר, שנבנה בזכות נציגים ברחבי העולם, אפשר להשיג כמעט כל פיסת מידע על כמעט כל שחקן אמיתי בעולם מכל ליגה בעולם. מיליוני אוהבי המשחק יכולים לקבוע פרמטרים רצויים לשחקן שהם מחפשים (רמת מהירות, איכות מסירות, עוצמת בעיטות, גובה וכו') ולמצוא את היהלום הלא מלוטש שעם האימון הנכון ודקות משחק יכול להפוך לדבר הגדול הבא. והיום, המועדונים הגדולים בעולם מחפשים ככה שחקנים. יש להם כלים מיוחדים לכך ו־Scout7 זו אולי החברה המובילה ביותר בתחום הסקאוטינג המתקדם הזה — וכבר היתה בדיונים עם מינהלת ליגת־העל לגבי כניסה לשוק בישראל. כמה משמעותית החברה? עם Scout7 לסטר סיטי בנתה קבוצה עם ריאד מחרז ואנגולו קאנטה, שהובאו מהליגות הנמוכות בצרפת. לסטר הביאה אותם בזול, זכתה עמם באליפות אנגליה והקיץ הזה מכרו קאנטה וימכרו את מחרז ברווח אדיר. ממש כמו בפוטבול מנג'ר.

 

 

 

 

ברדפורד גריפית', מנכ"ל של Scout7. "כולם עצרו והסתכלו על לסטר" ברדפורד גריפית', מנכ"ל של Scout7. "כולם עצרו והסתכלו על לסטר" צילום: Edward Shaw

 

"מה שבלסטר עשו זה היה מדהים, כי הם בנו קבוצה מתחת לרדאר של כולם", אומר ברדפורד גריפית', מנכ"ל של Scout7 שממוקמת בברמינגהאם, אנגליה,, בראיון ל"כלכליסט". "הם הביאו שחקנים בעזרת שימוש ב-Scout7, בנו שחקנים מהליגות הנמוכות שהתאימו להם מבחינה סטטיסטית ונתנו להם להתבשל ביחד. זה יצר קבוצה מדהימה שנבנתה בזול. כולם צריכים לעצור ולהסתכל על מה שהם עשו שם בלסטר. ואני חושב שהרבה קבוצות עשו בדיוק את זה בתום העונה. החשיפה לשחקנים הללו לא היתה אפשרית עד לפני כמה שנים אבל היום אפשר לגלות כל אחד — אם הוא עם התכונות המתאימות לקבוצה מסוימת".

 

ריאד מאחרז. "מה שבלסטר עשו זה היה מדהים, כי הם בנו קבוצה מתחת לרדאר של כולם" ריאד מאחרז. "מה שבלסטר עשו זה היה מדהים, כי הם בנו קבוצה מתחת לרדאר של כולם" צילום: רויטרס

 

"זרוק שם"

המוצר של Scout7 בנוי מסטטיסטיקות שמגיעות מספקים בינלאומיים כגון Opta, שעובדת איתה מאז 2001, וכן מתכני וידיאו. המערכת מבוססת על טכנולוגיית עיבוד וידיאו ומחשוב וענן של אינטל. קבוצה שעובדת עם Scout7 יכולה לבחון קליפים, סטטיסטיקות ועוד המון נתונים על כל שחקן. כיום עשרות קבוצות אירופיות עובדות עם Scout7.

 

"ברמה הבסיסית ביותר מה שאנחנו עושים לא שונה ממה שעשו במשך שנים", אומר אנדי קופר, מנהל בכיר ב־Scout7. "מישהו זורק שם ובודקים אותו. פעם זה היה ברדיוס של 100 ק"מ מהמועדון. היו מסיעים סקאוט לראות את השחקן הזה. איתנו מישהו יכול לזרוק שם, ואז אפשר לבדוק את הפרופיל של השחקן, לתת את הקריירה שלו על עמוד, כל הסטטיסטיקות שלו. כמו כן, אנחנו יכולים להביא אינפורמציה על ילד בן 16 באלבניה. אנחנו יכולים לבדוק אם הוא רושם סטטיסטיקות יפות בליגת הנוער ואז אפשר לבחון קטעי וידיאו שלו. אנחנו מגישים אינפורמציה אובייקטיבית לגבי כל שחקן. אנחנו לא יוצאים ועושים סקאוטינג על השחקן, אבל כן יש לנו ענף בחברה שמסייע בייעוץ לקבוצות".

 

זה מאוד מזכיר את פוטבול מנג'ר, לא?

גריפית': "אנחנו בונים מערכת שמזכירה את פוטבול מנג'ר, כן. מה שעושים בפוטבול מנג'ר מאוד דומה למה שעושים בעולם האמיתי. מחפשים שחקנים שמתאימים על פי נתונים שיש. יש פרופיל לשחקן, פרופיל לסגל, רשימה של מטרות פוטנציאליות וכו'. כן, לגמרי כמו פוטבול מנג'ר. אנשי הפיתוח שלנו משחקים פוטבול מנג'ר. אז מן הסתם יש השפעות של פוטבול מנג'ר על התוכנה שלנו. אני בטוח שאנשי פוטבול מנג'ר לוקחים מאיתנו רעיונות".

 

אילו סטטיסטיקות ומדדים של שחקנים מחפשים במועדונים?

גריפית': "זה תלוי בתפקיד. לכל מועדון יש מי שמנתח ובודק את השחקנים האלה. הם יעשו זאת עם קריטריונים ברורים שהם בוחרים עם ההנהלה. למשל, אם מחפשים חלוץ לצד שמאל של ההתקפה, אז צריך לקבל החלטה לגבי התכונות שרוצים אצלו וצריך לחפש שחקן שיש לו אינטראקציה טובה עם שחקני צד שמאל וכו'. ויש גם עניין של תקציב — וזה יקבע בעצם איפה אתה יכול לחפש שחקנים. אם יש לך תקציב של 100 אלף ליש"ט, אתה לא תחפש כישרונות בפרמיירליג, אתה תרד למטה בליגות ותחפש שחקן שם".

 

 

 "אנחנו בונים מערכת שמזכירה את פוטבול מנג'ר, כן. מה שעושים בפוטבול מנג'ר מאוד דומה למה שעושים בעולם האמיתי" "אנחנו בונים מערכת שמזכירה את פוטבול מנג'ר, כן. מה שעושים בפוטבול מנג'ר מאוד דומה למה שעושים בעולם האמיתי"

 

"כולם מחפשים"

איך נראה התהליך?

קופר: "לכל מועדון יש צוות סקאוטינג. מה שיקרה בהתחלת התהליך זה שהמועדון יודיע להם שהוא צריך שחקן בעמדה מסוימת. אנחנו נכנסים לתמונה כאן, עם הכלי המאוד חזק שלנו. הסקאוטים יגידו לנו אילו תכונות הם מחפשים בשחקן, ואנחנו נגיש רשימה של שחקנים שיש להם התכונות הללו. כאן, בעצם, מתחילה העבודה שלהם. הם יצטרכו לבדוק את הרשימה הזו. לכל שחקן יש תכונות טובות יותר או פחות, היסטוריה, סטטיסטיקות וכו'. אחרי שמצאו את השחקנים שמתאימים להם, הם בדרך כלל ילכו לבדוק אותם במשחקים ולחקור את האישיות שלהם ואיך הם כחברים לקבוצה. מועדונים מסוימים נותנים לסקאוטים לעשות את העבודה הזו בנפרד ואז מי שאחראי עליהם, נגיד המנהל הספורטיבי, מצליב בין הנתונים שמעבירים הסקאוטים השונים כדי למצוא את השחקן שהכי מתאים למועדון. זו בעצם בדיקת נאותות מקיפה ויסודית לפני שמשקיעים ברכישת שחקן".

 

איך באמת מודדים "עבודת צוות", את החוט הדמיוני שמחבר בין שחקנים והופך אותם לקבוצה?

גריפית': "זו השאלה שכולם מנסים לענות עליה כרגע בענף הכדורגל. בעצם להבין איך שחקן משחק בקבוצה ואיך הקבוצה משחקת סביבו. עניינים טכניים הם יותר קלים להבנה, אבל אנחנו רואים הרבה יותר קבוצות שמשקיעות המון זמן וכסף בבניית פרופיל חברתי של השחקן לפני שהן מקבלות החלטה לגביו. בודקים מי הוא כאדם ואם הוא יוכל להתאים לפרופיל של הקבוצה שהם רוצים. בודקים את הרקע שלו, את חיי המשפחה שלו, את חיי החברה שלו וזה משתלב עם השאלה — איך הוא יתערבב עם השחקנים האחרים. החשיבות של זה הרבה יותר משמעותית בימינו. פעם זה היה משהו שחושבים עליו רק אחרי שרוכשים את השחקן. היום זה יקבע אם ירכשו".

 

זה נשמע כמו הרבה מאוד עבודה — הבאת שחקן. זה כמעט בלתי אפשרי שמישהו אחד, מאמן או מנג'ר, יוכל לעשות זאת לבדו.

גריפית': "אם יש לך מנהל ספורטיבי, שלו יש אחריות למצוא את השחקנים ולבדוק את השחקנים, ויש לו רשימה, והוא זה שיקבע מי מתאים ומי לא — זה מוריד הרבה מאוד עבודה מהכתפיים של המאמן שאז יוכל להקדיש הרבה יותר זמן לעבודה היומיומית שלו".

 

ייתכן שקבוצות פרמיירליג לא מצליחות באירופה כמו הספרדיות בגלל שאין להן מנהלים ספורטיביים? בגלל שהן בעצם "פותרות" את הבעיות על ידי זריקת כסף עליהן במקום לפתור אותן מקצועית?

גריפית': "כשיש לך הרבה כסף, אתה יכול להביא שחקנים ברמה מאוד גבוהה. אבל ייתכן שהמנטליות הזו אולי לא עוזרת בבניית הקבוצה. קשה לבנות קבוצה משחקנים שכבר שלמים, שכבר עשו משהו, שמגיעים עם האגו שלהם וקשה יותר להכניס אותם למסגרת קבוצתית. זה אתגר שונה מלבנות קבוצה משחקני אקדמיה ומשחקנים זרים שמגיעים מבלי שעשו עד כה משהו משמעותי בקריירה שלהם".

 

אחרי שנים בחדרי ההנהלה של המועדונים ובחדרי הסקאוטים, מה למדתם?

גריפית': "לתעשייה לקח הרבה מאוד זמן למצוא את הערך האמיתי בנתונים. עדיין מחפשים את הערך הזה למען האמת. וזה תמיד עניין של לשאול את השאלות הנכונות. פעם, למשל, בדקו כמה ק"מ שחקן רץ במשחק. אבל היום מבינים שאין לזה חשיבות כי יכול להיות שהוא רץ הרבה בגלל שהוא חלוץ והיה צריך לרדת להגנה לסייע בכל קרן והיו 20 קרנות נגד הקבוצה שלו. אז צריך למצוא את הערך במדדים".

 

קופר: "זה נשמע כמו קלישאה אבל אין רוטב סודי שמורכב מסטטיסטיקות. אנחנו אפילו לא מנסים ליצור סטטיסטיקות שיפתרו לך את הבעיות. אנחנו מביאים את האינפורמציה אבל בסופו של דבר, מה שחשוב זה מה שאתה עושה איתה. יש לסטטיסטיקות ערך חשוב מאוד, אבל מה שאתה מוציא מהן הוא יותר חשוב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x