$
ספורט עולמי

איך יכולה פייסבוק להגדיל את הכנסות קבוצות הכדורגל

עפ"י מחקר של פירמת רואי חשבון גדולה, 10 קבוצות הכדורגל האירופיות עם מספר העוקבים הרב ביותר בפייסבוק הן גם 10 הקבוצות המובילות מבחינת הכנסות. איך יכולות קבוצות הכדורגל למנף את האוהדים הבינלאומיים שלהם ליצירת הכנסות מסחריות גבוהות יותר?

שירות כלכליסט 17:4407.10.15
כדורגל מצליח ללא ספק להוציא מהאוהדים של קבוצה או נבחרת רגשות עזים. בדומה, מותגי אופנה, במיוחד אלה המיועדים לנשים, מייצרים רגשות תשוקה, התרגשות ושייכות. אולם בלתי אפשרי להשוות בצורה אובייקטיבית בין הפופולאריות, המודעות למותג והרגשות שקבוצת כדורגל מייצרת לאלה שמייצר מותג אופנה מבוסס. אם כי בחינה של נתוני המדיה החברתית יכולה לספק תשובה חלקית לשאלה.

 

על פי מחקר שערכה חטיבת הספורט של פירמת רואי החשבון KPMG, שמבוסס על מספר המעריצים בפייסבוק, קבוצות הכדורגל הספרדיות ברצלונה וריאל מדריד הן הקבוצות האירופיות עם מספר האוהדים הגדול ביותר – 86.7 מיליון ו-84.3 מיליון לייקים, בהתאמה.

 

הניתוח מצביע על כך שבאופן כללי, 10 קבוצות הכדורגל האירופיות עם מספר העוקבים הרב ביותר בפייסבוק הן גם עשר הקבוצות המובילות מבחינת הכנסות.

 

 צילום: שאטרסטוק

 

השונות בין הקבוצות בעלות הביצועים הטובים והגרועים ביותר בקרב 10 הקבוצות המובילות מבחינת מספר העוקבים בפייסבוק,היא גבוהה. כשלקבוצה המובילה פי 4.5 עוקבים מאשר לקבוצה העשירית. עם זאת, נראה שלכמה מהקבוצות הגדולות ביותר יש פוטנציאל להעלות את מספר העוקבים שלהן. לדוגמה, באיירן מינכן ופריס סן ז'רמן, שמדורגות במקומות השלישי והחמישי, בהתאמה מבחינת הכנסות עבור עונת 2013-14, מדורגות במקומות השישי והתשיעי מבחינת לייקים בפייסבוק (31.9 מיליון ו-20.2 מיליון, בהתאמה, נכון לספטמבר 2015).

 

ל-10 הקבוצות האהודות ביותר בפייסבוק יש למעלה מ-436 מיליון עוקבים משותפים ברשת החברתית, ולפי הנתונים הקיימים הן ייצרו הכנסה מצרפית של 4.2 מיליון יורו בעונת 2013-14.

 

בתי האופנה משקיעים חלק נכבד מהתקציבים השנתיים שלהם במגוון רחב של פעילויות שיווק, שנועדו לתמוך בנראות של המותגים ברחבי העולם. השוואה בין קבוצות הכדורגל האירופיות ובתי האופנה הבינלאומיים במונחים של החשיפה במדיה החברתית מספקת כמה הבחנות מעניינות.

 

לדוגמה, בית האופנה הצרפתי LVMH שבבעלותו מותגים כמו לואי ויטון, כריסטיאן דיור, דונה קארן וג'יבנשי, הוא בית האופנה עם מספר העוקבים הרב ביותר – 39 מיליון עוקבים בפייסבוק. עם זאת, ב-2014 ההכנסות המצרפיות היו גבוהות מ-11 מיליארד יורו, כלומר גבוהות פי 2.6 מההכנסות המשותפות של 10 המועדונים האירופיים המרוויחים ביותר.

 

לשם השוואה, לצ'לסי יש כיום מספר זהה של עוקבים בפייסבוק (43.2 מיליון), אך ההכנסות של הקבוצה האנגלית היו נמוכות מ-400 מיליון יורו בעונת 2013-14, נמוכות פי 27 משל LVMH. בית האופנה עם ההכנסות הנמוכות ביותר במדגם, מייקל קורס, הרוויח 2.5 מיליארד דולר ב-2014, כמעט פי 5 מריאל מדריד – הקבוצה עם ההכנסות הגבוהות ביותר בעונות 2013-14. אולם למייקל קורס יש כעת 16.4 מיליון עוקבים בפייסבוק, לריאל מדריד קרוב ל-85 מיליו לייקים.

 

פרט מעניין נוסף הוא שלעשרת בתי האופנה הפופולאריים ביותר בפייסבוק יש בסביבות 160 מיליון עוקבים, פחות ממספר העוקבים המשולב של כריסטיאנו רונאלדו (106.4 מיליון) וליונל מסי (80.4 מיליון). נתון זה מצביע על הדומיננטיות של הכדורגל על בתי האופנה בכל הקשור לעוקבים במדיה החברתית.

 

עם זאת, יש לציין כי בעוד שאוהדי כדורגל הם בעלי סבירות גבוהה יותר לעקוב רק אחר קבוצה אחת, צרכני אופנה מעדיפים מגוון של מותגים שונים, ועוקבים אחר מספר בתי אופנה בפייסבוק. יתרה מכך, הפרופיל הסוציו – אקונומי והדמוגרפי של אוהדי הכדורגל בפייסבוק ושל צרכני בתי האופנה הוא שונה, ובמידה מסוימת קשה להשוואה.

 

בהתחשב בממצאים האלה ובמגבלות המחקר, עולות כמה שאלות מעניינות לגבי האופן שבו קבוצות הכדורגל יכולות למנף את האוהדים הבינלאומיים שלהם ליצירת הכנסות מסחריות גבוהות יותר, לדוגמה דרך מכירות באינטרנט, פעילויות מחוץ למדינה וספונסרשייפ.

 

הקבוצות שישכילו לנצל את ההזדמנויות הללו יצליחו ליצור לעצמן יתרון תחרותי.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x