$
ספורט עולמי

איזה מועדון מייצר את ההכנסה פר מושב הגדולה ביותר?

המועדונים בפרמיירליג האנגלית מייצרים בממוצע פי 2 יותר הכנסות למושב מאשר המועדונים בספרד. צ'לסי במקום ראשון עם 78 יורו למושב, הענקית האיטלקית אינטר מרוויחה רק 7 יורו למושב

שירות כלכליסט 10:3503.08.15

לא רק בהכנסות מזכויות שידור, המועדונים בפרמיירליג האנגלית מייצרים בממוצע פי 2 יותר הכנסות למושב מאשר המועדונים בספרד. צ'לסי מדורגת ראשונה ברשימת המועדונים עם ההכנסות הגבוהות ביותר למושב, ברמה של 78 יורו. לעומת זאת, הענקית האיטלקית אינטר מרוויחה פי 7 פחות – 7 יורו למושב. 

 

 

 

אוהדי ליברפול. בעונת 2013-14, מעל 50% מהמועדונים מחמש הליגות המובילות באירופה, הרוויחו פחות מ-15 יורו למושב בעוד ש-10% מהמועדונים השיגו יחס של מעל 45 יורו. אוהדי ליברפול. בעונת 2013-14, מעל 50% מהמועדונים מחמש הליגות המובילות באירופה, הרוויחו פחות מ-15 יורו למושב בעוד ש-10% מהמועדונים השיגו יחס של מעל 45 יורו. צילום: איי אף פי

 

הנתונים נובעים מדו"ח של חטיבת הספורט של פירמת רואי החשבון KPMG, שבדק את ההכנסה של המועדונים הגדולים ביום המשחק.

 

באמצעות שימוש ביחס בין הכנסה לאירוע למושבים הזמינים (RevPEPAS), חישבו את ההכנסה ביום המשחק מכל מושב זמין בכל משחק בית, ולקחו בחשבון את ההכנסות שנוצרו על ידי המועדון, כלל משחקי הבית שהתקיימו וכן התפוסה של כל אצטדיון.

 

הממצאים מצביעים על כך שהפרמיירליג מובילה בהפרש ניכר על הליגות האירופיות. צ'לסי, ארסנל, ליברפול ומנצ'סטר יונייטד השיגו יחס הגבוה מ-60 יורו. אך ישנם פערים משמעותיים גם בתוך הליגה עצמה. ווסט ברומיץ' אלביון וסנדרלנד מייצרות פחות מ-15 יורו. הנתונים הם עבור עונת 2013-14.

 

עם זאת, הביצועים של המועדונים האנגליים המובילים גבוהים במידה ניכרת משל היריבות הספרדיות, ברצלונה וריאל מדריד, שהיחס שלהן עומד על מעל 40 יורו. עם זאת, ברצלונה משחקת באצטדיון הגדול ביותר באירופה, שככל הנראה מוריד את היחס שלה. שתי הקבוצות מתכננות גם לשפץ את האצטדיונים שלהן, מהלכים שיגבירו את ההזדמנויות להעלות את ההכנסות מימי משחק.

 

ב-KPMG טוענים כי הממצאים מראים כי קבוצות שבבעלותן האצטדיון מייצרות "חלק גדול ולא פרופורציונאלי מההכנסות לעומת שאר המועדונים ברחבי אירופה".

 

בעונת 2013-14, מעל 50% מהמועדונים מחמש הליגות המובילות באירופה, הרוויחו פחות מ-15 יורו למושב בעוד ש-10% מהמועדונים השיגו יחס של מעל 45 יורו.

 

אצטדיונים בבעלות פרטית, שלרוב נבנים מתוך מטרה לייצר יותר הכנסות, בדרך כלל רושמים ביצועים טובים יותר מאשר אצטדיונים בבעלות ציבורית הזקוקים לשיפוץ.

 

הפופולאריות הבינלאומית של המועדונים ושל הליגות היא גם בעלת השפעה על ההכנסות, מציינים בדו"ח. לראיה, הקבוצות הגדולות ביותר בליגות הגדולות ביותר מרוויחות את סכומי הכסף הגבוהים ביותר.

 

יוצאת הדופן היחידה היא הליגה האיטלקית, שבה כל הקבוצות מלבד אחת הן בעלות יחס הכנסה של פחות מ-15 יורו. "היחס של אינטר ושל מילאן היה 11 יורו ו-12 יורו, בהתאמה. נתון דומה לזה של באסטיה (ליג 1) וגרנדה (לה ליגה). שילוב בין תפוסת יתר לעומת הביקוש הממוצע במילאן מהווה את אחת הסיבות לתוצאות הנמוכות", כותבים בדו"ח.

 

לעומת זאת, יחס ההכנסות של יובנטוס עומד על 37 יורו, כפול היחס בקבוצות ממילאנו. יובנטוס נהנית משילוב של הצלחה על המגרש שמייצרת 28 אלף מנויים עונתיים בשנה, ויש לה היכולת למכור את כל תפוסת האצטדיונים שעומדת על 41 אלף דולר. האצטדיון החדש נפתח ב-2011 ואפשר להם לגבות מחירי כרטיסים גבוהים יותר.

 

צרפת מתגלה כשוק שבו יעלו ההכנסות של המועדונים. בעונת 2013-14, בסביבות 90% מהמועדונים הצרפתיים השיגו יחס הכנסות הנמוך מ-15 יורו. אך טורניר יורו 2016 מספק את ההזדמנות למספר מועדונים לשפר את האצטדיונים שלהם. ההטבות כבר באות לידי ביטוי בצמיחה של 6% בנוכחות במשחקי הליגה הבכירה בעונת 2014-15. זהו שיעור הצמיחה הגבוה ביותר מקרב חמש הליגות המובילות באירופה.

 

בדו"ח מציינים את אולימפיק מארסיי כדוגמה למועדון שהביצועים שלו בימי המשחק נפגעו בשל הפחתת התפוסה בסטאד ולודרום בעקבות עבודות שיפוץ, אולם מאז הקבוצה הרוויחה מהעלייה בתפוסה והתוספת של 6,000 מושבי אח"מ. 
בטל שלח
    לכל התגובות
    x