$
ספורט ישראלי

מתעקשים לפספס ממטר

הסיפור של הפועל באר שבע יכול להיות סיפור הצלחה מרתק, אבל במועדון לא יודעים איך לנצל את הרנסנס המקצועי כדי לייצר מורשת ארוכת טווח בעיר

אוריאל דסקל 10:4503.11.13

בשנים האחרונות סובלת באר שבע מהגירה שלילית. למרות ראש עיר צעיר ופעיל, אוניברסיטה גדולה שפועלת בעיר ומחייה יחסית זולה – נראה כי יותר מ-1,100 איש עוזבים את העיר מדי שנה. ואולם, עבור הכדורגל מדובר בהזדמנות. עשרות אלפי הסטודנטים בעיר והאנשים שעזבו הם אוהדי הפועל באר שבע פוטנציאליים. בטח אלו שהם במקור מבאר שבע. אבל המועדון לא ממש מתחשב בהם.

 

 

 

 

אלונה ברקת. שיווק מצומצם אלונה ברקת. שיווק מצומצם צילום: ראובן שוורץ

 

מחר מתקיים "משחק עונה" בין הפועל באר שבע למכבי תל אביב. הזדמנות מצוינת להפועל באר שבע להכריז על חזרתה בגדול לצמרת הכדורגל הישראלי – לא רק עם קבוצה טובה אלא יציעים גדושים ואווירה ביתית טובה. אבל נראה שבמועדון הבכיר של דרום הארץ מתעקשים לפספס את השער מחצי מטר. אוהדי באר שבע רבים מחוץ לעיר לא יכלו לרכוש כרטיסים למשחק. למה? כי אין אפשרות לקנות כרטיסים באינטרנט. כן, השנה היא 2013 - אוטוטו 2014 - ועדיין לא ניתן לרכוש כרטיס למשחק בבאר שבע אם אתה חי מחוץ לבאר שבע.

 

בעמוד הפייסבוק הרשמי של הקבוצה שאל אוהד הפועל באר שבע ממרכז הארץ, איפה הוא יכול לרכוש כרטיס למשחק במקרה שהוא לא חי בבאר שבע. "המועדון" ענה לו "נסה להשיג חבר מבאר שבע שירכוש כרטיס עבורך וישמור לך!".

 

מדובר על סיפור קטן שמלמד בגדול איך המועדון לוקח את האוהדים שלו כמובן מאליו. 

 

עבור העיר באר שבע מדובר באירוע גדול. קבוצת הכדורגל של העיר לא ממש היתה בצמרת בשנים האחרונות ואוהדים מרחבי הארץ רואים במשחק נגד מכבי תל אביב הזדמנות לחזור לחיקה. אבל אם אין להם חבר שיכול לרכוש להם כרטיס – הם צריכים להגיע למגרש כדי לקנות. וכמובן לא מובטח להם שיהיה להם כרטיס לרכישה. אוהדי מכבי תל אביב, לעומת זאת, היו יכולים לרכוש כרטיסים באינטרנט למשחק – דרך קבוצתם. הפועל באר שבע הקצתה לאוהדים התל אביבים שלושה יציעים. כ-3,500 עד 4,000 אוהדים מתל אביב יגיעו למשחק.

 

בדרך כלל רק יציע אחד מוקצה לאוהדי החוץ. אבל בהנהלת הפועל באר שבע העדיפו להקצות לקבוצה בצהוב 3 יציעים מהחשש שהיציעים לא יתמלאו באוהדים מקומיים.

 

אבל איך יתמלאו אם אין שיווק מאסיבי ואפילו אין סיכוי לאוהדי מחוץ לעיר לרכוש כרטיס?

 

באופן טבעי עניין זה עורר הרבה מאוד ביקורת כלפי המועדון. לביקורת ענתה ציפורה חלפון דוברת/אחראית השיווק/יד ימינה של הבעלים, אלונה ברקת בסטטוס בפייסבוק: " אני לא מצליחה להבין על מה מתלוננים? מכבי תל אביב פחות מיממה רכשו 1,500 כרטיסים לשער 9. ועכשיו הם מבקשים לפתוח שערים נוספים בעוד אצלנו המכירה לא מתקדמת אבל מנגד מצפים מהמועדון להותיר מושבים ריקים. להזכירכם כאשר נגמרו 1,800 כרטיסים שהוקצו לנו נגד מכבי חיפה נלחם המועדון על הקצאת יציע נוסף, ורכבת אדומה עם 2500 אוהדים יצאה צפונה! אוהדים יקרים הקבוצה והמועדון זקוקים לרוב אדום ביציעים! בואו תעודדו את הקבוצה עם אווירה מחשמלת ביציעים כמו שרק אתם יודעים לעשות!!!!!!!!!!! " (הטעויות במקור).

 

חשוב להדגיש כי האוהדים לא מתלוננים רק על העובדה שלמכבי תל אביב הקצו כרטיסים רבים מדי, אלא על השיווק של המועדון.

 

למרות מבצע שיווק מאוד מצומצם, הכרטיסים נחטפו על ידי תושבי העיר - בעיקר בגלל שהקבוצה טובה. "למה רק האוהדים צריכים לקדם את המשחק דרך הפייסבוק?", נכתב בפורום האוהדים של הקבוצה. "הזוי שהם חושבים שהם יכולים לשבת בחיבוק ידיים והאוהדים פשוט ינהרו. באמת מביך" הוסיף באר-שבעי אחר. אוהד אחר בפורום דווקא הגן על ציפורה ועל מכירת הכרטיסים למכבי תל אביב. "הפעם אני מצדיק אותה . למה שיפסידו כסף?! אם זה היה המפעל שלך אתה היית רוצה להרוויח כסף לא?! אלה המשחקים שמרוויחים מהם...". התגובה לכך היתה: "כן, הם צריכים להרוויח כסף. מהקהל שלנו. אם היו משקיעים בשיווק מקצועי, הם היו ממלאים את אותו יציע נוסף שרוצים לפתוח למכבי באוהדים שלנו. כשחברה לא מנסה לשווק את עצמה ולא דואגת ללקוחותיה, שלא תתפלא שאין לה לקוחות."

 

גם בעמוד הפייסבוק של ציפורה חלפון התפתחו וויכוחים ודיונים על העיקרון.

 

"המועדון מעז להאשים אותנו בחוסר היענות בשעה שאוהדים רבים מחוץ לעיר משוועים לרכוש כרטיס אבל לא יכולים", כתב אוהד אחד. אוהד אחר התלונן על זה שהאוהדים שלא מגיעים הם "מפונקים" ו"אם רוצים להגיע, אז צריך להפוך את האדמה כדי לעשות זאת". יש את אלו שמגנים על אלונה ברקת ש"שמה מיליונים על הקבוצה" ויש כאלו שמבקשים רק לשדרג ולמנות איש שיווק מקצועי למועדון.

 

עצם העובדה שהוויכוחים האלה עדיין מתקיימים מראה שמישהו לא עושה את העבודה שלו במועדון הגדול ביותר בדרום הארץ. הפנייה לקהל מאוד מוגבלת, השיווק לא יעיל, רכישת הכרטיסים מוגבלת ואפילו עדיין אי אפשר לקנות חולצה רשמית של המועדון בחנות ספורט (צריך להגיע לאגודה בין השעות 8:00 ל-17:00 - אמיתי).

 

מועדון כמו באר שבע יכול להיות מועדון ענק. אבל בשביל שזה יקרה הוא חייב קשר בלתי פוסק עם האוהדים, שיווק נרחב ומתוחכם וקשר חזק עם הקהילה וגם עם כמות המהגרים מחוץ לעיר, שיכולים לראות במועדון כקשר היחיד שלהם אליה. ללא הדברים הללו הוא לא יכול להצליח לטווח הארוך. אז נכון, אפשר לבנות קבוצה טובה לעונה או שתיים אבל העתיד של המועדון טמון באוהדים שלו. ואם האוהדים שלו מתלוננים על כך שלא עושים מספיק עבורם – אז העתיד לא נראה טוב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x