$
חסויות וזכויות שידור

גול עצמי

ערוצי הספורט ימשיכו לחלוב את הציבור, שמצדו יעשה מעט מאד לשנות את רוע הגזירה

יאיר גלילי 09:4930.09.13
וודי אלן, פילוסוף ויוצר קולנועי מעוטר, טען פעם שקשה לחזות. בעיקר את העתיד. למרות שאני די מחבב את אלן ובד"כ מסכים עם הגיגיו הפעם אחלוק עליו: את המציאות הישראלית, לפחות זו הקשורה לתקשורת הספורט המשודרת, קל לחזות. אפילו קל מאד. למן הימים הראשונים של שידורי הספורט עבור תשלום טענתי, ועודני טוען, כי ערוצי הספורט ימשיכו לחלוב את הציבור, שמצדו יעשה מעט מאד לשנות את רוע הגזירה, שחוגגת כבר למעלה מעשור.

 

משחקיהן של קבוצות הכדורגל מכבי חיפה ומכבי ת"א במסגרת הליגה האירופית ישודרו השבוע בערוצים, שידרשו עבור הצפייה בהם תשלום. דו"ח של המועצה לשידורי כבלים והלוויין, אחד מני רבים, יסביר בפירוט למי שמתעניין כי צופה הטלוויזיה הישראלי משלם הרבה, הרבה מאד, עבור תכני בסיס. בכל הקשור לספורט, הצרכן הישראלי משלם אף יותר לא רק מעמיתו האמריקאי והאירופי אלא ממרבית מדינות העולם. ניסיון מוצלח לתקופה מוגבלת של שר התקשורת הקודם, משה כחלון, לצור רגולציה שפויה שתאזן בין האינטרסים המסחריים לאלה הציבוריים החזיקה מעמד עוד פחות מתקופת כהונת הממשלה הקודמת ובסבך האינטרסים הקיימים בין מספר רב של שחקנים (ערוץ הספורט, צ'ארלטון, one לצד חברות הלווין והכבלים) הציבור יוצא מופסד לרוב.

 

 

 

כריסטיאנו רונלדו מנשק מצלמת טלוויזיה כריסטיאנו רונלדו מנשק מצלמת טלוויזיה צילום: רויטרס

 

בניגוד למרבית עמיתי המלומדים אין לי טענה לרגולטור (משרד התקשורת/המועצה לשידורי כבלים ולווין), שכן מימים הוכח כי לא זו בלבד שאינו מבין לרחשי אוהדי הספורט הוא אינו מבין כלל מדוע התוכן הטלוויזיוני הכה-מיוחד הזה שונה משמעותית מתכנים אחרים ומדוע מחייב התייחסות רצינית ומעמיקה כנהוג במדינות רבות בעולם. התוכן הספורטיבי, בניגוד לתכנים רבים אחרים נמצא במרכזו של משולש שידור רחב וכולל לצד דרמה ובידור קודקוד שלישי משמעותי בדמות החדשות. להבדיל, התוכן הספורטיבי נצרך רובו ככולו בזמן אמת וכמעט ואינו קיים כתוכן נדחה.

 

טענותיי מופנות, ולא בפעם הראשונה, אל ציבור, שלפחות זמר מפורסם אחד טען שהוא "..מטומטם ולכן משלם". תודעה צרכנית מעולם לא הייתה תכונה חזקה בציבוריות הישראלית והחרם האחרון על גביע (גבינה, גבינה..) רק גרם למחיר הקוטג' להאמיר עוד יותר. קהל חובבי הספורט הוא מושא חלומם של מרבית הרפתנים המודרניים, אנשי שיווק שמחפשים ומוצאים קהל שבוי, נאמן לקבוצתו שאפילו אינו יודע כמה הוא משלם עבור פנטזיה שלעולם לא תתממש.

 

גם האלטרנטיבה הנוחה הקיימת בדמות שידורי ספורט על גבי רשת האינטרנט הוכחה, לפחות עד עתה, כהבטחה שטרם מומשה. הידע המינימלי הדרוש לשימושה אינה מנת חלקו של מרבית קהל שוחרי הספורט ואינו מהווה חלופה אמיתית לאלה שבאמת זקוקים לה. תהליך התמסחרותו של התוכן הספורטיבי גורם להדרה איטית אך בטוחה של אוהדי ספורט בכלל וכדורגל בפרט. בכל אחד משלבי התהליך נשרו רבים מהאוהדים בהתאם לעומק כיסם והספורט המודרני הפך לאט אך בבטחה מאירוע להמונים לנחלת אלה המשלמים. בפתח המאה ה-21 "משחק העם" (The people's game ), שמו הנרדף של משחק הכדורגל, הולך ומתרחק מהתדמית העממית והפשוטה שהקנתה לו בסיס עולמי רחב כל כך. ראיה לטווח קצר בלבד וחמדנות ערוצי התקשורת, אדישות מצד קהל האוהדים ואזלת ידן של ממשלות, שרים ומשרתי ציבור אחרים מאיימות להפוך, בעזרת טכנולוגיה של "צפייה-עבור-תשלום", את מה שמכונה "הדת של המאה ה – 21" ממוצר זמין וזול לאליטסטי ויקר המציאות.

 

התרחבות תופעת התשלום עבור צפייה תרחיק בטווח הארוך קהל רב ממגרשי הספורט ותמנע מרבים מהדורות הבאים להתוודע (ואולי גם לטול חלק) לאחת התופעות התרבותיות המרכזיות של העת המודרנית. תופעה, שהתעשייה סביבה מתעקשת, בכל פעם מחדש, להבקיע גול עצמי.

 

הכותב הוא הוא סוציולוג ואוהד כדורגל
בטל שלח
    לכל התגובות
    x