$
ספורט עולמי

מה אפשר ללמוד מרוכבי האופניים?

חמישה דברים שהעולם העסקי יכול ללמוד מהטור דה פראנס ודבר אחד שלא כדאי ללמוד. אזהרה: טור זה אינו מיועד לארגון שרוצה לעשות אקזיט מחר

יוסי קורן 21:3016.07.12

בימים אלו מתקיימת אחת מתחרויות הספורט הקשות בעולם - הטור דה פראנס. היא נמשכת כבר כשבועיים ותסתיים בקרוב, עת ייכנסו הרוכבים לשאנז אליזה והזוכה יעמוד על הפודיום ויקבל את תהילת העולם לה הוא ראוי.

 

יש לא מעט דמיון בין העולם העסקי לטור דה פראנס, אבל לפני כן הערת האזהרה, הטור אינה מיועדת לכאלה שרוצים להקים ארגון היום ולעשות אקזיט מחר. הכתבה מיועדת לעסקים שרוצים להוביל, להצליח, להצטיין ולהרוויח לאורך זמן.

 

ישנם מספר קווי דמיון משותפים בין הטור דה פראנס והעולם העסקי:

 

1. הטור הוא תחרות ארוכה, מתישה וקשה. הוא מחייב חלוקת משאבים נכונה ומאוזנת שתשמור על הכוחות בהמשך הדרך. יחד עם זאת, הרוכבים הטובים יודעים לזהות את הנקודות בהן כדאי להם להשקיע את מירב המאמץ והמשאבים ולפרוץ קדימה. כיוון שאז הם ישיגו יתרון יחסי שיהיה קשה למחוק אותו. גם בעולם העסקי ארגונים חייבים להבין שהם נמצאים בתחרות ארוכת טווח המחייבת חלוקת משאבים ואנרגיות באופן כזה שיהיו זמינים עבורם בהמשך הדרך. להשקיע את הכל בבת אחת הוא הימור מסוכן, לפעמים הוא מצליח, אבל עם רוצים לבנות תשתית להצלחה עסקית לאורך זמן יש צורך בבניית והקצאת משאבים נכונה לאורך זמן.

 

2. לקום כל בוקר ולהצטיין. כל רוכב בטור דה פראנס קם כל יום ונותן את הכי טוב שהוא יכול, אחרת הוא עף מהמרוץ מאוד מוקדם. ולא רק זאת, אלא שהקבוצה שאליה הוא משתייך תשלם מחיר גבוה ותרד בדירוג. גם בעסקים שואלים אותי לא פעם איך ניתן להצטיין?  התשובה שלי היא שאני לא באמת יודע איך מצטיינים אבל אני יודע מהי הדרך להצטיינות, לקום כל בוקר ולעשות את הכי טוב שאפשר. לא מרגישים את זה ביום יום אבל אם עושים זאת מספיק זמן, יום אחד אתה וגם אחרים מבינים שאתה מצוין. לספורטאים לא צריך להסביר את זה לארגונים ולעסקים, כן. זה כל כך פשוט, אך עם זאת, כל כך מסובך.

 

 

רוכב בטור.  זה לקום כל בוקר ולהצטיין רוכב בטור. זה לקום כל בוקר ולהצטיין צילום: רויטרס

 

3. נופלים וקמים. המרחק בין הרוכבים בתחרויות הטור קטן. הסיבובים והעיקולים החדים גורמים לא פעם לתאונות. לאנס ארמסטרונג נפל לא פעם. הוא קם והמשיך הלאה, פצוע, מדמם, אבל המשיך ואף זכה בטור. בעסקים לא תמיד יש רק הצלחות - נפילות, תקלות, הפסדים קשים ובעיות הם חלק בלתי נפרד מפעילות עסקית. החוכמה היא לדעת איך מתגברים עליהם, איך מתעשתים מהתקלות מפיקים לקחים וממשיכים הלאה.

 

4. עבודת צוות. למרות שרק אחד זוכה לעמוד בסיום הטור על פודיום המנצחים, מדובר בתחרות המחייבת אסטרטגיה, טקטיקה ועבודת צוות מן המעלה הראשונה. אין מקום לסוליסטים. הכוכב צריך לגרום לחברי הקבוצה האחרים לוותר על התהילה שלהם ולעבוד עבורו. אם לא יעשה זאת, הם לא ישקיעו והוא לא יזכה. מדובר במאזן מאוד עדין בינו ובין חברי הקבוצה שלו. כך גם בעסקים, מנהל שיתקשה לרתום את צוות הניהול שלו להשגת המטרות שאותן הציב, שלא ידע לפרגן ולהתחלק בתהילה, בהצלחה ובכסף, (הזוכה בטור דה פראנס מחלק את סכום הזכייה כולו או חלקו לקבוצה אליה הוא משתייך), ימצא את עצמו לבד. ולבד, קשה כידוע, לזכות בפעילות עסקית המחייבת אורך נשימה.

 

5. לוגיסטיקה, עזרה, סיוע ותמיכה. בתחרות קשה כמו הטור דה פראנס יש צורך במערכת לוגיסטית משומנת ומתקתקת. ברגע שהרוכב גמר את המסלול הוא מטופל כך שיהיה כשיר ליום המחר. הוא לא צריך לעסוק בענייני לוגיסטיקה, תיאומים, העברות ועוד.

 

לא רק זאת, ניתן לראות לא פעם במהלך הטור את הצוות הלוגיסטי מסייע לרוכב תוך כדי הרכיבה. הרוכב ממוקד רק בדבר אחד - להצליח במשימה אותה הוא נדרש לבצע. סביבו יש צוות שלם שעוזר לו להשיג את מטרתו. בארגונים רבים שאני מכיר חושבים שניתן לעשות הכול לבד בתוך הבית. לא צריך סיוע מגורמים חיצוניים (זה עולה כסף, לא חבל?). התוצאה היא שבמקום שהארגון יהיה ממוקד בנקודות החזקות שלו ויעסוק בנושאי הליבה, בוחר לא פעם להשקיע משאבים ואנרגיה רבה במקומות שאינם ההתמחות שלו. התוצאה היא ביזור כוחות, השקעת משאבים רבים לרוחב, במקום להיות ממוקד במה שמביא את ההצלחה העסקית.

 

ומה לא כדאי ללמוד?

 

תחרות הטור דה פראנס היא קשה. אולי הקשה בעולם. היא דורשת אנרגיות, משאבים וכוחות שהם, אולי, מעבר ליכולות של בן אנוש מן השורה. הרצון לנצח פותח פתח לשימוש בחומרים אסורים ולא חוקיים. לא מעט רוכבים נפסלו בגלל שהם או קבוצתם נתפסו עושים שימוש בחומרים אלה.

 

בעולם העסקי הצבת מטרות גבוהות מאוד, לא ריאליות, והרצון לספק את הדרישות ההולכות וגוברות של המשקיעים שהתיאבון שלהם לא יודע שובע, יוצרים מציאות של לקיחת סיכונים מטורפת ומוכנות לעבור על החוק כדי לזכות בהצלחה ובתהילה. ארגונים ועסקים צריכים להציב בפני המנהלים והעובדים שלהם מטרות גבוהות מאוד ומאתגרות, אך תוך מסר ברור, חד, צלול ושאינו משתמע לשתי פנים על הצורך לעשות הכול במסגרת החוק. אם עסקים יפנימו למידה זו מהטור דה פראנס הם יהיו טובים יותר לאורך זמן.

 

הכותב הוא יועץ ארגוני - חברת "ארגון ארגונים"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x