$
חסויות וזכויות שידור

מי הבעלים של המושג Linsanity?

שחקן הניו יורק ניקס ג'רמי לין הפך ממחליף לסנסציה בינלאומית - אבל השאלה היא מי ירוויח מהמושג שהומצא במיוחד עבורו

בלומברג 18:0622.02.12

בשלב זה, אם אתם צופים בכדורסל, מכירים מישהו שצופה בכדורסל, או יודעים מה זה כדורסל, אין ספק ששמעתם על תופעת ג'רמי לין (Linsanity) שסוחפת את ליגת ה-NBA והעולם כולו. בתוך שבוע אחד, שחקן הניו יורק ניקס ג'רמי לין הפך ממחליף לסנסציה בינלאומית. מכיוון שמדובר באמריקה, יזמים

נמרצים מיהרו לנסות להרוויח מהטירוף.

 

ימים ספורים לאחר שלין החל בשורת הניצחונות שלו, שני אנשים הגישו בקשה לרישום מסחרי של המונח Linsanity במשרד הפטנטים האמריקאי, עבור שימוש בו לביגוד ספורטיבי.

 

אחד ממגישי הבקשה הוא אנדרו סלייטון, שאימן בהתנדבות את לין בזמן לימודיו בתיכון בפאלו אלטו, ומכר חולצות לא רשמיות של לין מאז הקים את האתר הראשון המוקדש ל- Linsanity ביולי 2010, הרבה לפני התהילה הפתאומית שנחתה על לין.

 

אולם איש העסקים מקליפורניה מייקל ינצ'ין צ'אנג הקדים אותו, והגיש את הבקשה לרישום מסחרי יומיים לפני סלייטון ב-7 בפברואר. צ'אנג אמר לסוכנות בלומברג כי הוא מוכן למכור את הסימן המסחרי ללין, אך "פשוט רציתי להיות חלק מההתלהבות".

 

האם לסלייטון או לצ'אנג יש את הזכות לרשום מסחרית את המונח Linsanity?

 

הגשת בקשת כוונה לשימוש (Intent-to-Use) במשרד הפטנטים, כפי שעשה צ'אנג, מקנה לו את הזכות לרכוש את זכויות הסימן המסחרי למונח לאחר שהבקשה מתגבשת לכדי רישום. עם זאת, על פי חוקי הסימן המסחרי, האדם הראשון שמשתמש במונח באופן ספציפי למכירת סחורות או שירותים לרוב מחזיק בזכויות הסימן המסחרי. כך שבין סלייטון וצ'אנג, סלייטון ככל הנראה ייצא עם ידו על העליונה, מכיוון שהוא מכר חולצות מאתר Linsanity הרבה לפני שצ'אנג הגיש את הבקשה . אם כי, ייתכן שיהיו מעורבים פה מהלכים משפטיים כדי לפתור את המחלוקת.

 

אך מה בקשר ללין עצמו? האם יש לו זכויות למונח Linsanity? אם מונח שנרשם כסימן מסחרי מקושר לשמו של אדם שעדיין בחיים, החוק הפדראלי מחייב שיעניק את רשותו. בנוסף, אם מדובר באדם מפורסם, בהתאם למקרה הנוכחי של לין, מדינות רבות מעניקות זכות לפרסום שמופרת על ידי ניסיון של אדם חיצוני לרשום את השם מבלי לקבל רשות.

 

סלייטון וצ'אנג יכולים לטעון ש- Linsanity הוא מונח מומצא ולא שמו הממשי של לין, אך הוא בהחלט מתייחס אליו. בעוד שלסלייטון ככל הנראה היה חלק בהצלחה של לין, במסגרת תפקידו כמאמנו לשעבר, אין זה מספיק להעניק לו את הזכות החוקית לסחור בתהילתו של לין. הטיעון של צ'אנג חלש אף יותר שכן אין לו שום קשר ללין או שימוש קודם במונח.

 

בחודש שעבר שני יזמים נמרצים אחרים ניסו לרשום את המונחים "בלו אייבי קרטר NYC" ו-"בלו אייבי קרטר גלורי IV" עבור השימוש בפריטי לבוש ומוצרי טיפוח, בהתאמה. אולם משרד הפטנטים מיהר לדחות את הבקשות בטענה שהסימן המסחרי יצביע על קשר לא קיים לתינוקת המפורסמת של הזמרת ביונסה והראפר ג'יי. זי. מרבית הסיכויים שמשרד הפטנטים ידחה גם את הבקשות של סלייטון וצ'אנג לרכב על הצלחתו של לין.

 

ללא קשר לזהות הזוכה בזכויות למונח Linsanity, האוהדים של ג'רמי לין ופרשני הספורט לא צריכים לחשוש שיאלצו להפסיק להשתמש במונח לתיאור הטירוף הנוכחי. הבעלות על סימן מסחרי אין פירושה שלאדם יש זכות למנוע מאחרים לעשות שימוש כללי במונח. לבעלים של סימן מסחרי יש את הזכות רק למנוע מאחרים להשתמש במונח, או כל מונח זהה למדי, למכור סחורות או שירותים הדומים לאלה שהוא מוכר.

 

אוהדי ה-NBA בוודאי זוכרים את המונח Threepeat, שנרשם כסימן מסחרי על ידי החברה של פאט ריילי, לשעבר המאמן של הלייקרס, בעקבות המסע של הקבוצה לזכייה בשלוש אליפויות רצופות. אף שריילי יכול למנוע מאחרים למכור חולצות עם הכיתוב Threepeat, הוא אינו יכול למנוע מהאוהדים להשתמש במונח באופן כללי לתיאור זכייה בשלוש אליפויות.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x