$
עסקי ספורט

ילדים. הם אמורים להיות ברכה

ז'אק רוג, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, נחוש להפוך את המשחקים האולימפיים לצעירים יותר. הוא עושה זאת בעזרת מדינות קטנות שלא יכולות לארח את הדבר האמיתי ונותני חסות שהבינו את הפוטנציאל בנוער. גם בישראל חברה אחת הבינה את זה

אוריאל דסקל 08:5916.08.10

ז'אק רוג, נשיא הוועד האולימפי הבינלאומי, מנסה לקדם את אולימפיאדת הנוער כבר שנים. זו המורשת שהוא רוצה להשאיר מהקדנציות שלו כראש ה־IOC והוא מודה בכך. הוא גם היה אחראי על הקמת מוסד משחקי הנוער באירופה בשנות התשעים, מפעל שצובר תאוצה וכבר משודר ביורוספורט ובערוצים אחרים. האולימפיאדה לנוער בסינגפור גם עוזרת אסטרטגית לאולימפיאדה האמיתית להצעיר את קהל הצופים שלה. אולימפיאדת הנוער היא המשך ישיר להכנסת ענפים צעירים כגון אופני BMX וסנובורד לאולימפיאדות.

 

"אנחנו עובדים חזק כדי להתאים את התוכנית האולימפית גם עבור הצעירים, לכן הוספנו ענפים שמתאימים לצעירים", אמר הד"ר הבלגי. מלבד העובדה שאולימפיאדת הנוער מצעירה את התנועה האולימפית, היא גם מספקת לספונסרים, לשותפי השידור ולצופים "מוצר" אולימפי נוסף. "מדובר בפרויקט שאפתני, וכנראה יהיו טעויות פה ושם, אבל אנחנו לומדים מהכל ונדאג לשפר עבור המשחקים הבאים", אמר רוג. כלומר יהיו עוד משחקים.

 

 

ז'אק רוג בטקס הפתיחה לאולימפיאדה בסינגפור. "המשחקים האלה מאפשרים לכל החברים בוועד האולימפי להרגיש שייכים לתנועה האולימפית בצורה אקטיבית - משהו חשוב מבחינה פוליטית" ז'אק רוג בטקס הפתיחה לאולימפיאדה בסינגפור. "המשחקים האלה מאפשרים לכל החברים בוועד האולימפי להרגיש שייכים לתנועה האולימפית בצורה אקטיבית - משהו חשוב מבחינה פוליטית" צילום: אי פי אי

 

הרבה היגיון. פוליטי

 

יש הרבה היגיון בקיום המשחקים האלה. מבחינה ארגונית ופוליטית הם מאפשרים למדינות שלא יכולות לארח את המשחקים האולימפיים - סינגפור, למשל - לארח מוצר אולימפי, שזה אומר 3,600 ספורטאים ולא מעט מבקרים, בזול יחסית. תקציב המשחקים האולימפיים לנוער עומד על כ־380 מיליון דולר, גם לאחר ששולש מדובר בסכום נמוך בהרבה מהמיליארדים שהוציאו בסין ובלונדון כדי לארח את המשחקים אצלן. "זה סמול סטייט גיימז", אומר אפרים זינגר, מנכ"ל הוועד האולימפי בישראל. "הם מאפשרים לכל החברים בוועד האולימפי להרגיש שייכים לתנועה האולימפית בצורה אקטיבית - משהו חשוב מבחינה פוליטית. במשחקים האלה גם מדינות ללא סיכוי לארח את הדבר האמיתי יכולות להרגיש מארחות של משחקים אשר חשובים מאוד לוועד האולימפי".

 

זינגר (זיגי), שעומד בראש קבוצת עבודה שבודקת את הכדאיות של משחקים "פאן־אירופיים" (אין כאלו למרבה ההפתעה) של ה־EOC - הוועדה האולימפית של אירופה - אומר שיש חשיבות אדירה למשחקים רבי־ענפים שאינם אולימפיאדה. "משחקים כאלה חשובים לפיתוח הספורט במדינות רבות. המשחקים האולימפיים לצעירים מספקים קהל צעיר ומכוונים לדור הצעיר. זה ניסוי מעניין כי יהיו בהם ענפי ספורט חדשים בכלל לאולימפיאדה, כמו סטריבול (שלוש על שלוש)".

 

 לא משחקים מסחריים

 

הכיסוי התקשורתי של הניסוי המעניין נרחב, ו־166 מדינות חתמו על הסכם השידור. כמו כן 25 מדינות העבירו את טקס הפתיחה בשידור ישיר. מה שנותן הרבה חשיפה להרבה מאוד ספונסרים. הוועדה המארגנת החתימה 33 ספונסרים ו"שותפים" ביומיים שלפני טקס הפתיחה. את האולימפיאדה הראשונה לנוער פתחו המארגנים עם 76 ספונסרים. "התמיכה האדירה מראה את הייחוד של המשחקים האולימפיים הראשונים לנוער", אמר גוה קיי נגואן, מנכ"ל הוועדה המארגנת. "הספונסרים לא נותנים חסות רק למשחקים, הם מראים מחויבות חברתית להשקעה בנוער".

 

"הספונסרים הביאו עניין גדול במשחקי הנוער, הם תומכים בנו הרבה, הם מאוד שמחים מהקונספט החדש של המשחקים", אומר רוג. "לא מדובר במשחקים מסחריים, נותני חסות הכרחיים לכל אירוע ספורטיבי".

 

 

דימה קרויטר. את הספונסרשיפ לקרויטר מכנים בגמא ניהול וסליקה בע"מ "פרו בונו" ו"תרומה לקהילה" דימה קרויטר. את הספונסרשיפ לקרויטר מכנים בגמא ניהול וסליקה בע"מ "פרו בונו" ו"תרומה לקהילה" צילום: ראובן שוורץ

 

ההשקעה המשתלמת של גמא

 

לתת חסות לנוער אכן מצטלם טוב יותר. מי שעשויה להרוויח מזה הרבה נקודות זכות היא חברת גמא, שמעניקה חסות לקופץ לגובה הישראלי והמוכשר דימה קרויטר.

 

את הספונסרשיפ לקרויטר מכנים בגמא ניהול וסליקה בע"מ "פרו בונו" ו"תרומה לקהילה". החברה חתמה על הסכם ספונסרשיפ עם הקופץ לגובה המוכשר בן ה־17 לפני כמה חודשים, והמטרה המוצהרת שלו היא להעניק לו תמיכה כדי שיוכל להתרכז בספורט. בשיחות עם אנשי גמא לא התגלה אינטרס אחר מלבד צדקה. עם זאת, אין ספק שה־300 אלף שקל שיעבירו לו בארבע השנים, לא כולל בונוסים, יכולים להיות מאוד משתלמים לחברה שמגלגלת מיליארדים.

 

אריאל גנוט, מנכ"ל גמא, מספר שהיה לדירקטריון קשה לעכל הסכם שנחתם ללא תמורה מיידית. אבל כחברת השקעות הם מדברים על "לייצר משהו מיוחד" ולהראות שאנחנו יודעים "לזהות השקעה נכונה ולהיות חדשניים". יש בזה גם עניין של קשרי קהילה. "אבל כל זה בונוס", אומר גנוט, "המטרה באמת היא תרומה לקהילה". קרויטר עשוי להפוך את התרומה לקהילה הזו למשהו מאוד משתלם. מלבד חשיפה שכרגע אינה רבה, אבל במקרה של הצלחה תהיה חסרת תקדים מבחינת גמא, החברה עשויה ליהנות מכך שלקחה ספורטאי עולמי במחיר מצחיק וקיבלה לא רק הזדהות איתו ועם הצלחתו אלא גם הובילה את הדרך להשקעות בספורט נוער, ההשקעה הכי משתלמת בשוק הספונסרשיפ הישראלי למוד האכזבות.

 

השקעה בנוער משתלמת בעיקר בגלל המחיר הנמוך יחסית ופוטנציאל ההצלחה הגדול יחסית. מה גם שאי אפשר להאשים את גמא במרדף אחרי כותרות או בהענקת סכומים אדירים לספורטאי מאכזב. קרויטר לא ממש יכול לאכזב, הוא לא ברמה של כוכב מוכר לכל, ומבחינה ציבורית הוא כמעט אינקוגניטו. במובן הזה עשתה גמא אחלה עסקה עם קרויטר - היא לא יכולה לצאת רע בכל מקרה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x