$
מונדיאל 2010

שער עצמי של נייקי?

מי באמת מרוויח מהתלונות של השחקנים על הכדור החדש של אדידס?

אוריאל דסקל 09:4807.06.10

אדידס תשלם יותר מ־350 מיליון דולר לפיפ"א בארבע השנים הקרובות כדי להיות מזוהה עם התאחדות הכדורגל העולמית והטורנירים שהיא מארגנת. מדובר במערכת יחסים אינטימית בין ענקית הלבשת הספורט הגרמנית ובין פיפ"א - מערכת יחסים הנמשכת יותר מ־35 שנה, שמעורבים בה לא מעט כספים גדולים ושחיתויות קטנות, ובסופו של דבר היא טובה לשני הצדדים.

 

פיפ"א מקבלת את הכסף והציוד, ואדידס מקבלת חשיפה אדירה והזדהות מוחלטת עם אחד מאירועי הספורט האהובים בעולם. לפי סקרים שנערכו, אדידס וקוקה קולה הן הספונסריות המזוהות ביותר עם המונדיאל - בעיקר בזכות מערכת היחסים הארוכה עם פיפ"א.

 

כ־75% מהאנשים בעולם מחזיקים בעמדה חיובית לגבי הטורניר, וכפועל יוצא אחת הספונסריות הראשיות והמזוהות ביותר נהנית מכך. ולכאן נכנסות היריבות שלה.

 

 

הכדור המדובר על רקע נוף איטלקי. הוא מכוסה בפאנלים מיוחדים שיצרו במעבדות נאס"א והכל עטוף בבל"ת יחצני פסבדו־מדעי הכדור המדובר על רקע נוף איטלקי. הוא מכוסה בפאנלים מיוחדים שיצרו במעבדות נאס"א והכל עטוף בבל"ת יחצני פסבדו־מדעי צילום: איי אף פי

 

מתלוננים על החגיגה

 

בכל מונדיאל מאז 1970 חוזר על עצמו אותו הסיפור. אדידס מייצרת כדור מיוחד, "הכי חדשני בכל הזמנים", "יותר מדויק מווילהלם טל", "הכי עגול במערכת השמש". הוא מכוסה בפאנלים מיוחדים שיצרו במעבדות נאס"א והכל עטוף בבל"ת יחצני פסבדו־מדעי. ומובן ש"אף אחד" לא מרוצה ממנו. שוערים מתלוננים שאי אפשר לתפוס את הכדור, שחקנים מאשימים שקשה לבעוט בו, מאמנים מתרצים בעזרתו הפסדים במשחקי ידידות. והכל חוזר על עצמו שוב גם השנה. פיפ"א ייצרה את "הג'אבולאני" (Jabulani) - "לחגוג" בשפת איסיזולו, אחת השפות הרשמיות של דרום אפריקה - והתלונות לא מפסיקות לזרום.

 

מובן שבאדידס טורחים לציין שהג'אבולאני מציג לעולם כדור עם "שמונה פאנלים בלבד", והמבנה המיוחד שלו "תופס את הרוח" והופך אותו ל"מדויק בכל הזמנים". ויש גם איזשהו פטיש עם הספרה 11. על הכדור 11 צבעים, שמייצגים את ה־11 שעולים על המגרש ואת 11 השפות הרשמיות של דרום אפריקה — וגם הטורניר ה־11 ברציפות שאדידס מייצרת את הכדור למונדיאל.

 

אבל השוערים לא חוגגים. "הכדור נורא ואיום", אמר דיוויד ג'יימס, שוער נבחרת אנגליה. ג'וליו סזאר, שוער נבחרת ברזיל, טען שהוא דומה ל"כדור שקונים בסופרמרקט". ג'יאמפאולו פאציני, חלוץ נבחרת איטליה, כינה אותו "אסון". לואיס פאביאנו, חלוץ נבחרת ברזיל, ציין ש"הוא לא נורמלי. גרוע מאוד". הכדור כונה גם "כדור חוף".

 

חשוב מאוד להזכיר שהמתלוננים, לפחות אלו עם הפרופיל הגבוה, הם שחקנים שמקבלים חסות לבוש מהיריבות של אדידס - נייקי ופומה. ג'יאנלואיג'י בופון, שוער איטליה, שמתח ביקורת על הכדור, חתום בפומה. פאביאנו של נייקי. ג'ו הארט, שוער נבחרת אנגליה, לובש אומברו, חברה בבעלות של נייקי. איקר קסיאס, שוער נבחרת ספרד שגם כן התלונן על הכדור - של ריבוק.

 

אגב, בנבחרת גרמניה, לעומת זאת, אין מתלוננים על הכדור - מפני שאדידס היא אחת מבעלות ההשפעה הגדולות על ההתאחדות לכדורגל בגרמניה, וגם מכיוון שקבוצות הבונדסליגה משחקות ומתאמנות עם הג'אבולאני כמעט כל השנה.

 

קשה להאמין שנייקי הוציאה הודעה רשמית לכל "השחקנים שלה" כדי שיתלוננו על הכדור, אבל בעולם הפרסום והשיווק כבר שמעו על דברים גרועים יותר. ובעולם הפרסום, במיוחד לקראת המונדיאל, המלחמה קשה עוד יותר. לנייקי יש כ־35% משוק נעלי הכדורגל, ולאדידס - כ־30%. אבל אדידס רושמת ניצחון שיווקי ענק בזמן המונדיאל ובנייקי מודאגים. אפילו אם זה רק לכמה שבועות.

 

לאדידס הטורניר חשוב במיוחד מבחינה שיווקית ופיננסית. קבוצת אדידס דיווחה בדו"ח הרבעון השלישי של 2009 על מכירות של 3.2 מיליארד דולר, ירידה של 7%. הרווחים התפעוליים ירדו ב־29%. "זו היתה שנת כלכלה קשה להמון חברות", אמר אנטוניו זיס, מנהל תחום הכדורגל של אדידס. "אנחנו רוצים להתמקד ב־2010. ההכנסות מהמונדיאל יגיעו לסכומי שיא עבורנו, כמו ב־2006".

 

חברות הלבשת הספורט היריבות מנסות לנצח את אדידס במונדיאל דרך מתן החסויות לקבוצות ולשחקנים בטורניר. ב־2008 דווח כי חברת נייקי שילמה 64 מיליון דולר לשנה תמורת חסות על נבחרת משנת 2011 עד שנת 2018, פי ארבעה מכפי שאדידס שילמה על אותה החסות בחוזה קודם.

 

 

הג'אבולאני. חברות הלבשת הספורט היריבות מנסות לנצח את אדידס במונדיאל דרך מתן החסויות לקבוצות ולשחקנים בטורניר. ב־2008 דווח כי חברת נייקי שילמה 64 מיליון דולר לשנה תמורת חסות על נבחרת משנת 2011 עד שנת 2018, פי ארבעה מכפי שאדידס שילמה על אותה החסות בחוזה קודם הג'אבולאני. חברות הלבשת הספורט היריבות מנסות לנצח את אדידס במונדיאל דרך מתן החסויות לקבוצות ולשחקנים בטורניר. ב־2008 דווח כי חברת נייקי שילמה 64 מיליון דולר לשנה תמורת חסות על נבחרת משנת 2011 עד שנת 2018, פי ארבעה מכפי שאדידס שילמה על אותה החסות בחוזה קודם צילום: איי פי

 

פשוט עגול

 

באדידס, למרות הביקורות, מבסוטים. הכדור מקבל חשיפה בלי סוף, וגם החברה נהנית מעלייה במכירות הכדור (בין 25 דולר ל־150 דולר) ברחבי העולם. בארה"ב, למשל, נמכרו מספר כפול של כדורי ג'אבולאני לעומת הכדורים של מונדיאל 2006 (Teamgeist). ולא ממש משנה מה אומרים עליו. אחרי הכל, באף אחד מהמונדיאלים האחרונים לא נכבש שער רק בגלל הכדור. שחקנים לא מאשימים את הכדור בכך שהחמיצו את השער, ושוערים לא מאשימים את הכדור משום שהוא עף לתוך הרשת בצורה מוזרה מהיד שלהם.

 

"ליגות אחדות השתמשו בכדור מאז דצמבר", נכתב בהודעה של אדידס, "וכל התגובות היו חיוביות. נוסף על כך - נתנו את הכדור לכל הקבוצות במונדיאל כדי שיתרגלו אליו. אנחנו מופתעים מהביקורות שנשמעות כיום. אם תבחנו את ההיסטוריה, תמיד היו תלונות על הכדור לפני הטורניר אבל לא במהלכו ואחריו, כי רואים הרבה שערים גדולים והצלות גדולות בזכות הכדור".

 

ואולי עושים יותר מדי מכל הסיפור הזה של הכדור? כנשאל אלברו ארבלואה, מגן נבחרת ספרד, מה דעתו על הכדור, ענה בלי לחשוב יותר מדי: "עגול. כמו תמיד".

 

 

השותפות של פיפ"א

 

אדידס

הסכם בין 2010 ל־2014

350 מיליון דולר

 

אמירייטס איירליינס

ההסכם בין 2007 ל־2014

195 מיליון דולר

 

סוני

הסכם בין 2010 ל־2014

305 מיליון דולר

 

קוקה קולה

הסכם בין 2012 ל־2017

500 מיליון דולר

 

ויזה

הסכם בין 2010 ל־2014

170 מיליון דולר

 

יודנאי־קיה

2007–2014

100 מיליון דולר

 

 

שותפות של המונדיאל ב־2010

(משלמות בין 10 ל־25 מיליון דולר לשנה)

 

MTN, מקדונלד'ס, קסטרול, באדווייזר, סאטיאם, Seara, יינגלי סולאר

 

שותפות מקומיות:

BP ,FNB, פראסה, NeoAfrica, טלקום

בטל שלח
    לכל התגובות
    x