סגור
כנס מרכז הנדלן באילת - פאנל מטרו נמלים ואנרגי מימין נמרוד בוסו נחמה בוגין מתן יגל גיא דונופלד ו אינג' יואל אבן
כנס מרכז הנדלן באילת - פאנל מטרו נמלים ואנרגיה, מימין: נחמה בוגין, מתן יגל גיא דונופלד, יואל אבן (צילום: אוראל כהן)

"היכולת לחבר את כל המדינה בקווי רכבת מהירים זה המנוע הכלכלי הכי חשוב"

יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים אמר בפאנל תשתיות בוועידת מרכז הנדלן באילת: "מדינת ישראל מכפילה אוכלוסייה כל 30 שנה ואנחנו נתגעגע לפקקים היום. רכבת יכולה להציל את המצב". בפאנל השתתפו מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים באוצר, נחמה בוגין, משפטנית, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, וגיא דוננפלד, מהנדס העיר דימונה ומנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים בישראל

תשתיות הן אחד ממנועי הצמיחה החשובים ולכן חייבים לבחור את הפרוייקטים החשובים למדינה. כך אמרו משתתפי הפאנל בוועידת מרכז הנדלן אילת 2024, בהנחיית נמרוד בוסו.
מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים, משרד האוצר, אמר בפאנל: "אין ספק שמלחמת חרבות ברזל יצרה אתגר כלכלי גדול על המשק ותקציב המדינה. הוצאות המלחמה הישירות הן של כ-100 מיליארד שקל. אנחנו חושבים שהדבר הכי חשוב להתעסק בו הוא רכיבים תומכי צמיחה, וכיום בתקציב אין מספיק כאלה ואנחנו מנסים לנווט לשם כמה שיותר כספים. קיימת שונות בין פרוייקטי תשתיות ואנחנו צריכים לבחור את אלה שיביאו את הצמיחה למשק ולדאוג שיקרו כמה שיותר מהר. לערים רבות יש מטרו. התחלנו את הפרוייקט מאוחר מאוד אבל עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא, ואנחנו נעשה הכל כדי שייצא לפועל הכי מהר. מיסוי המטרו ברור מאוד למרות שיש שיח רב סביבו. לנו כמשרד האוצר חשוב שפיתוח המטרו יהיה מאוד משמעותי".
לדברי נחמה בוגין, שמאית מקרקעין ומשפטנית, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל: "אני חושבת שיש בעייתיות בתיקון של חוק תמ"א 70. אם לא נעשה תיקונים הכרחיים לא יהיה מטרו. אני חושבת שזה פרוייקט מאוד חשוב חייבים לשמור על הכלכליות שלו, ובמקום שאזורי ההשפעה יהיו אטרקטיביים ביותר כי נושא המס והטלי ההשבחה לא ברורים. צריך לחדד ולהבהיר שהמס יהיה רק על הזכויות מעבר. הגורם היחיד שמייצר קשר בין כדאיות ובין כלכליות של פרוייקט.
"יזם צריך להרוויח ואנחנו שמאי המקרקעין היחידים שיכולים לאזן. אני חשה שבשנה הבאה לאור הדיונים הרבים יהיה חוק טוב. יש אלפי בעלי נכסים שנפגעים וחייבים לתת פיצוי ראוי, ומתנהל דיון לאומדן הפיצויים מול נת"ע, שעושה עבודה מצויינת. כל אדם שקיבל הודעה יכול לשנות, לצמצם ולתקן את מתווה ההפקעה. אני יודעת שאפשר להגיע לפתרונות של פיצוי כספים לפני הודעות ההפקעה".
גיא דוננפלד, מהנדס העיר דימונה ומנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים בישראל, "אנחנו בדימונה לא מחכים ופועלים בצורה נמרצת להביא רכבת לדימונה. אנחנו כבר לא עיר פיתוח אלא עיר בתנופה. אנחנו עובדים על תוכנית למרכז תחבורה, יש רכבת שמגיעה אלינו פעמיים ביום אבל היא מאוד איטית. פרוייקט הרכבת באילת יביא אלינו רכבת וזה יחול להיות שינוי משמעותי עבורנו. רכבת שתצא מדימונה לתל אביב בתוך שעה תשנה את המשחק לגמרי. האפשרות לגור בדימונה עם הטבת מס ולעבוד במרחק של שעה ברכבת משנה את כללי המשחק".
"אני קשור מאוד לפרוייקט המטרו מתפקידי באיגוד. יש לפרוייקט אבא ואמא שהם מדינת ישראל וזה פרוייקט אסטרטגי. כעת רואים מציאות בפיגור של 20 שנה אחרי התוכניות. מדינת ישראל הולכת לשלש את האוכלוסייה בתוך כמה עשורים. חייבים לתכנן מטרו בחיפה ובבאר שבע ולחבר את כל המדינה ברשת אחת של תחבורה ציבורית".
לדברי יואל אבן מהנדס העיר ירושלים: "אין משהו יותר חשוב לעיר כמו רכבת. היכולת לחבר את כל המדינה בקווי רכבת מהירים זה המנוע הכלכלי החשוב והמשמעותי שקיים. מדינת ישראל מכפילה אוכלוסייה כל 30 שנה אנחנו נתגעגע לפקקים שיש לנו כיום. הרכבות שקמות כיום יכולות להציל את המצב. אפשר כיום לגור בירושלים ולנסוע לתל אביב בתוך חצי שעה. זה משנה את דפוסי המחשבה ופעולה בעיר וכל המדיניות של בנייה לגובה ותעסוקה ומייצרים מקום שיש בו רכבת כבדה וקלה אנחנו נותנים עדיפות ליזמים. במלחה מקודמת תוכנית של מאות אלפי מטר של מלונאות בזכות רכבת גדולה שתגיע לכאן שתתחבר לרכבת הקלה".