$
צרכנות פיננסית

עסקים קטנים - כך תשרדו את עונת המלפפונים

אוגוסט ידוע כחודש בו ישנה ירידה בפעילות ובהכנסות. איך ניתן להתמודד עם תקופות שפל כאלה? שישה צעדים שיסייעו לכם

מיה לנדאו 12:3410.08.16

אוגוסט ידוע בקרב בעלי עסקים רבים כ"עונת המלפפונים" - ביטוי שמרמז על תקופה של עצירת עבודה, ירידה בפעילות ובהכנסות. במשק הישראלי יש יותר ויותר "עונות מלפפונים" שמקשות על בעלי העסקים לייצר יציבות בהכנסות, החל מתקופות של חגים וחופשות ועד תקופות של מציאות ביטחונית מורכבת. למעשה, האתגר של שימור וגידול מחזור ההכנסות הופך לאחד האתגרים המורכבים עבור בעלי עסקים בכלל ועסקים קטנים בפרט. המפתח לפיצוח האתגר טמון בהנחת העבודה שעסק חייב לייצר הכנסות יציבות לאורך כל השנה ואין לראות בתקופות אלו גזרות גורל. יש לחשוב כיצד כל עסק יכול לעבוד נכון כדי לייצר צמיחה לצד האתגרים בתקופות היובש. להלן שישה צעדים שיעזרו לכם לצלוח את התקופה.

 

היערכו לתקופות שפל מראש

 

לכל ענף ולכל עסק יש תקופות של שיא ותקופות של שפל בהכנסות הנובעים משינויים בביקושים בקרב קהל הלקוחות. מומלץ לשבת עם לוח השנה ודוחות של שנים קודמות על מנת לזהות בדיוק את חודשי השיא ואת חודשי השפל בשנה. המטרה שכל בעל עסק ידע מראש מתי החודשים המאתגרים שלו ויוכל להגיע ערוך ומוכן עם חלופה לאותה תקופה. בעלי עסקים רבים "מופתעים" כל שנה מחדש בחודשי הקיץ מהירידה בהכנסות וברגע האחרון מנסים לגבש תוכנית פעולה, אך זו כבר פספסה את הרכבת. אם נערכים מראש ניתן למנף גם את תקופות השפל וגם את תקופות השיא כדי לצמוח או לכל הפחות לייצר יציבות בהכנסות. ליוזמות ופעולות שיווקיות לוקח זמן להיתרגם להכנסות, זהו משך הזמן הטבעי שלוקח כדי לייצר תהליך שכנועי, ולכן מומלץ לתכנן מראש. בהסתמך על דוחות של שנים קודמות, בהצלבה עם לוח השנה (מועדים, חגים, חופשות וכו') יש לסמן את החודשים העסוקים ואת החודשים היבשים ולהיערך לפחות חודשיים שלושה לפני שיא או שפל.

 

בעלת בית קפה (אילוסטרציה). נסו לפנות לקהלים חדשים בעלת בית קפה (אילוסטרציה). נסו לפנות לקהלים חדשים צילום: שאטרסטוק

 

התאימו את העסק לצרכי הלקוחות

 

הלקוחות שלנו לא מפסיקים לקנות בקיץ, אבל ללא ספק דפוסי הקנייה שלהם עשויים להשתנות כיון שהם מטיילים יותר, מבלים יותר עם המשפחה, עמוסים ועסוקים בשילוב הקריירה עם חופשת הילדים לצד נסיבות נוספות אשר משפיעות באופן ישיר על דפוסי והרגלי הקנייה שלהם. במקום להתייחס לתקופות שפל כגזרות גורל, חשבו על הלקוחות שלכם, חשבו על הצרכים שלהם בתקופה זו, מה יתאים להם דווקא עכשיו? ככול שתבינו את הצרכים שלהם יותר לעומק תוכלו לפתח מוצרים או שירותים שיתאימו להם. למשל מעצבת אופנה, המבינה שהלקוחות שלה עסוקות כרגע עם ילדים בבית ועם הקריירה שלהן ואין להן רגע פנאי לדאוג לצרכים שלהן במהלך היום, יכולה להציע שירות מיוחד של לילה לבן עבור לקוחותיה. המכירה תתקיים בשעות הערב, שאלו השעות הפנויות עבור אותן לקוחות, בחודשי הקיץ. על ידי שינוי של שעות הפעילות ניתן להתאים את העסק לקיץ ולאפשר ללקוחות הקבועים וללקוחות פוטנציאלים לקנות. נסו לחשוב על שעות נוחות יותר רו שירותים שיקלו על הלקוחות ויתאימו לצרכים הספציפים של הלקוחות בקיץ. ניתן אף ליצור מוצרים או שירותים מיוחדים לתקופה הזו.

 

פחות זה יותר

 

לפעמים פחות זה יותר- הרבה בעלי עסקים מנסים לפתח שירותים או מוצרים "טובים יותר" בתקופות אלו בתקווה שאלו יהיו גורמי משיכה של לקוחות. למעשה מנסים לתת יותר ערך ללקוח על אותו שירות או מוצר. זכרו שלפעמים פחות הוא דווקא יותר, אולי הלקוחות ישמחו בתקופות אלו לקבל מוצרים או שירותים שהם "פחות" מבשיגרה. זה נובע מעומס תקציבי על משק הבית, ממגבלות הזמן בתקופות אלו ועוד שיקולים נוספים של הלקוח. למשל שירותי אקספרס - החל ממניקור פדיקור אקספרס ועד סידור הבית אקספרס ואפילו יעוציי אקספרס בתחומים שונים. דוגמא נוספת יכולה להיות יצירה של ערכות לבית הלקוח - ערכות לטיפול קוסמטי בבית, ערכות יצירה לבית הלקוח במקום סדנאות יצירה ועוד.

 

סחטו את תקופות השיא עד תום

 

עבדו חכם וטוב יותר בתקופות שיא. הרבה בעלי עסקים נהנים מתקופות השיא אבל לא ממנפים את כל הפוטנציאל של אותה תקופה. למעשה הם ממשיכים לעבוד כרגיל ולא פועלים כדי לגרוף את הביקושים הרבים לבית העסק שלהם. בתקופות שיא מומלץ לעבוד הכי אינטנסיבי שאפשר. למשל, לפני החגים אנחנו רואים ביקושים למתנות וכלי בית. במקום לפתוח את העסק בשעות הרגילות, חשוב באותה תקופה לייצר כמה שיותר נקודות מכירה, לפתוח ליותר שעות, אפילו לפתוח עוד חנות זמנית או חנות אינטרנטית, לפרסם בצורה אגרסיבית יותר ולרכז את היוזמות לאותם שבועות של ביקושים. עסקים רבים לא ממנפים את הפוטנציאל בתקופת אלו, ואם יעשו כך, יוכלו לצבור את חלק מהרווחים לטובת תקופות יבשות בעסק.

 

פנו לקהלים חדשים

 

עצם העובדה שיש ירידה בביקושים בקרב קהל הלקוחות שלנו בתקופה מסוימת בשנה, לא אומר שבאותה תקופה ממש לא ניתן למצוא קהל יעד שדווקא אצלו יש עלייה בביקושים בתקופה זו. למשל אם בית קפה ברוב ימות השנה מבוסס על קהל לקוחות של עצמאים אשר מקיימים את פגישות העבודה שלהם בבית הקפה, בחופשת הקיץ בית הקפה יכול לפנות למורות וגננות שיוצאות לימי כיף והתרעננות. פנייה לקהלים חדשים מאפשרת להרחיב את סל המוצרים והשירותים ולייצר יציבות ואף צמיחה. היום יותר מבעבר אנחנו רואים את האפקטיביות של המסחר האלקטרוני בארץ ובעולם ובעלי עסקים רבים יכולים להשתמש בפלטפורמות אלו כדי לצמוח דווקא בתקופות היובש על ידי פנייה לקהל גלובלי, על ידי פנייה למסה גדולה יותר של לקוחות ועוד.

 

מלאו מצברים

 

לפעמים, תקופות יבשות זה בדיוק הזמן להתרענן, לנוח ולקחת את הזמן למלא מצברים. בעלי עסקים רבים ובעיקר עצמאיים לא מתכננים זמן לחופשה. על פני מחקרים בתחום העבודה ואיכות החיים עולה כי חופשה שנתית עוזרת למנוע תסמינים של לחץ ושחיקה בקרב בעלי עסקים. במידה ואתם מתכננים חופשה כזו, מומלץ להפריש חלק מהרווחים של כל חודש כדי לנפוש חודש בשנה (או מספר שבועות) מבלי לפגוע בהכנסות משק הבית.

 

 

הכותבת היא מרצה, מלווה ויועצת לבעלי עסקים

בטל שלח
    לכל התגובות
    x